طرح‌های مسکن مهر گام اول برای کنترل مشکل تامین مسکن در استان تهران

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر احمدی‌نژاد پیش از ظهر امروز (پنج‌شنبه) در مراسم بهره‌برداری از ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند با بیان اینکه مسکن در فرهنگ ایرانی – اسلامی محل آرامش، تربیت فرزندان و زندگی به معنای حقیقی کلمه است، اظهار داشت: مسکن در فرهنگ اسلامی، انسانی و ارزشمند ایرانیان از جایگاه مهمی در زندگی برخوردار است، چرا که تمامی فعالیت‌های اجتماعی و جهت‌گیری‌های روزمره ریشه در خانه و محل زندگی افراد دارد و طرح عظیم مسکن مهر برای کنترل سوداگری در عرصه تأمین این نیاز در کشور طراحی شده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه استان تهران با ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت بزرگترین استان کشور بشمار می‌رود، تصریح کرد: موضوع و بحث مسکن، نوسانات قیمت و چگونگی ساخت و ساز از گذشته برای استان تهران مطرح بوده است.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه چندین مشکل اساسی شهر تهران، رویکرد مسئولان به موضوع مسکن و شیوه‌های شهرسازی در این استان را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: اولین مشکل اساسی در تهران وجود بافت‌های مصنوعی حاشیه‌ای ساخته شده بدون برنامه است که به لحاظ رعایت اصول شهرسازی، استحکام، امنیت و خدمات حتی پایین‌ترین استانداردهای لازم را نداشته و شرایط زندگی در آنها شایسته ملت ایران نبود.

رییس‌جمهور ادامه داد: دومین مشکلی که استان تهران با آن مواجه است وجود بافت‌های فرسوده است که بخش مهمی از تهران را در بر می‌گیرد و این با توجه به اینکه بزرگترین گسل‌ها شمال و جنوب تهران را احاطه کرده‌اند، امری خطرناک قلمداد می‌شود.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: تراکم بالا، ترافیک سنگین، آلودگی هوا و فشارهای روحی و روانی بسیار که از ناحیه این نوع زندگی کردن به مردم تحمیل می‌شود، سومین مشکلی است که مردم تهران با آن روبرو هستند و باید با اصلاح الگوهای شهرسازی و شیوه معماری برطرف شوند تا فضایی آرام برای زندگی مردم ایجاد شود.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در تهران بیش از سه میلیون خانوار زندگی می‌کنند، گفت: در سال ۸۴ بیش از دو سوم خانه‌ها در استان تهران فاقد استانداردهای سازه‌ای و ایمنی بودند که وزارت راه و شهرسازی به منظور تلاش برای حل برخی از مشکلات کلان‌شهر تهران در سه نقطه غرب، جنوب‌غرب و شرق تهران طرح‌های ساخت و ساز مسکن مهر را در دست اقدام دارد که ساخت و سازها روند بسیار مساعدی را در این مناطق طی می‌کند.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه شهر پرند به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از شهرهای زیبای کشور بوده و قرار است ۱۱۰ هزار واحد مسکونی در این شهر احداث شود، اظهار داشت: مطمئناً شهر جدید پرند با تکمیل پروژه‌های مسکونی در دست احداث به یکی از بهترین‌ها شهرها برای زندگی تبدیل خواهد شد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۵ هزار واحد مسکونی دیگر نیز در شهر هشتگرد در حال ساخت است، گفت: اجرای پروژه‌های مسکن مهر در شهر پردیس نیز از دیگر طرح‌های دولت در استان تهران است. در حال حاضر ۷۵ هزار واحد مسکونی که با طراحی مناسب در منطقه‌ای خوش آب و هوا در حال اجرا است و قرار است تا ۲۰۰ هزار واحد نیز افزایش یابد.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه برخی افراد با استدلال‌های گوناگون از جمله ایجاد زمینه برای افزایش مهاجرت به تهران در صورت افزایش ظرفیت‌های مسکونی در این استان، همواره با اجرای طرح‌های مسکن مهر در این استان مخالفت می‌کنند، گفت: بسیاری از این استدلال‌های غیرعلمی ده‌ها سال باعث ایجاد محدودیت‌های شدید و ایجاد محرومیت‌ها در تهران شده است.

رییس‌جمهور افزود: بنده در دوران تصدی شهرداری تهران این موضوع را مورد بررسی قرار دادم که آیا ساخت و ساز و ایجاد ظرفیت‌های مسکونی در مهاجرت به تهران مولفه تأثیرگذار اصلی است و یا مولفه‌های دیگر که مشخص شد شرایط اقتصادی، تمرکز پول و مبادلات و استقرار سیستم حکومتی مولفه‌های اصلی در ترغیب افراد برای مهاجرت به تهرانی هستند.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: نمی‌توان با استدلال‌های غیرعلمی و برداشت‌های غیرعالمانه پایتخت کشور و مرکز ایران را به گونه‌ای طراحی کرد که حاشیه‌ها و بافت‌های نامناسب در این شهر ایجاد شده و چهره‌ای نامناسب که در خور شأن ملت ایران نباشد، بوجود بیاید.

رییس‌جمهور تأکید کرد: باید به سویی رفت که ظرف ۴ الی ۵ سال بافت‌های فرسوده در تهران برچیده و حداقل به اندازه مردم استان تهران ظرفیت‌های مسکونی لازم ایجاد شود.

دکتر احمدی‌نژاد به دست‌اندرکاران، پیمانکاران و مسئولان مرتبط با اجرای طرح‌های مسکن مهر در کشور بویژه در استان تهران متذکر شد که تأسیسات زیربنایی شهرک‌هایی که در قالب طرح‌های مسکن مهر ساخته می‌شوند باید سریعاً فراهم شده و به محض ایجاد شبکه اصلی ساخت مسکن باید در راستای آبرسانی، گازرسانی و تکمیل شبکه برق و فاضلاب اقدام شود.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه کارها در کشور با همت‌های بلند انجام می‌شود و منابع مالی و امکانات بیرونی تابعی از اراده و همت انسان است، اظهار داشت: اگر کسی تصمیم بگیرد تا قله‌ای را فتح کند و در راستای رسیدن به این هدف اراده کرده و همت بلندی را بکار گیرد، قطعاً به آن دست خواهد یافت.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌های عده‌ای در مسیر اجرای طرح‌های مسکن مهر در کشور و مخالفت‌ آنها با انجام این کار، هنگامی که دولت تصمیم به اجرای آن در راستای حل مشکل مسکن در کشور گرفت، گفت: با توجه به امکانات، اراده، همت و استعدادهای بسیاری که در کشور وجود دارد، می‌توان مشکل مسکن را در کشور برای همیشه حل کرد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: متأسفانه در ۱۵۰ الی ۲۰۰ سال گذشته عده‌ای در این کشور حکومت کردند که خودباوری و اعتماد به نفس ملی را تضعیف و شخصیت عظیم ملت ایران را از بین بردند و این در حالی است که در حدود ۲۰۰۰ سال پیش حکومت‌هایی بر سرزمین ایران که وسعتی چندین برابر وسعت کنونی را داشت، حکمرانی می‌کردند که با وجود شرایط آن روزگار بسیاری از امکانات از جمله راه‌ها، دانشگاه‌ها و علوم گوناگون را در بستر پاکی و خداپرستی در میان مردم ایجاد کرده بودند.

دکتر احمدی‌نژاد با طرح این سوال که آیا امروز با وجود استعدادهای فراوان و امکانات بسیاری که در کشور وجود دارد، نمی‌توان مسایل و مشکلات را حل کرد، گفت: با تکیه بر همت و اراده و با کار و تلاش می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد و قله‌های دنیا را فتح کرد.

رییس‌جمهور با اشاره به پیشرفت‌ها و دستاوردهای ملت ایران در طول سال‌های گذشته تصریح کرد: تا سال ۸۴ ظرفیت‌ نیروگاه‌های کشور ۳۸ هزار مگاوات در سال بود و امروز این میزان از مرز ۶۶ هزار مگاوات عبور کرده و زمانی ساختن یک کارخانه سیمان در کشور آرزو و مشکلی بزرگ بشمار می‌رفت اما امروز متخصصان کشور نه تنها در داخل بلکه در بسیاری از کشورها خارجی نیز کارخانه سیمان احداث می‌کنند.

دکتر احمدی‌نژاد اظهار داشت: بودجه‌ای که برای ایجاد زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته در طول شش، هفت سال گذشته نسبت به دوره مشابه قبل بیش از شش برابر بوده و این در حالی است که ما در شرایط بحران اقتصادی جهانی بوده‌ایم.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید با تلاش و همت بسیار به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تأسیسات زیربنایی طرح‌های مسکن مهر زودتر از تکمیل ساختمان‌ها به اتمام برسند، گفت: خدمات عمومی و مورد نیاز باید فراهم شده و مساجد، مدارس، درمانگاه و فضاهای عمومی و تجاری لازم در این شهرک‌ها احداث شود.

دکتر احمدی‌نژاد همچنین با بیان اینکه زیرساخت های ارتباطات حمل و نقلی باید سریعتر بین شهر جدید پرند با شهرهای دیگر و تهران ایجاد شود، گفت: اتصال قطار شهری تهران به شهر پرند در مراحل اجرایی قرار داشته و امیدواریم در آینده ای نزدیک این پروژه به بهره برداری برسد.

رییس‌جمهور افزود: موضوع تامین امنیت در این شهرک‌ها نیز باید توسط مسئولان پیگیری شود؛ اگر چه مردم ایران همواره خود پیشگام تامین امنیت بوده اند، اما باید امکانات لازم برای ایجاد فضایی آرام و مطمئن در اختیار نیروی انتظامی قرار بگیرد.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه در داخل تهران نیز هنوز بافت‌های فرسوده و زمین‌های وسیع ساخته نشده وجود دارد که می‌تواند برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد ساکن در تهران به لحاظ برخی شرایط امکان زندگی در شهرک‌های اطراف تهران را ندارند و باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که آن عده نیز بتوانند در تهران با شرایطی مناسب منازلی مستحکم و مناسب برای زندگی خود تامین کنند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و کار شود که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای مردم، مجال ایجاد اختلال برای عده ای در بازار مسکن پیش نیاید؛ یکی از اهداف اجرای طرح مسکن مهر این بود که موضوع مسکن از بورس‌بازی و سفته‌بازی خارج گردد و باید در این راستا با اجرای پروژه‌های بزرگ، همه فشارها از بازار مسکن رفع شود.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه ایران بیش از ۱۸۷ میلیون هکتار وسعت دارد و مجموع مساحتی که تحت ساخت و ساز شهری و روستایی قرارگرفته در حدود ۲ میلیون هکتار است که این به معنای وجود خانه‌های کوچک برای زندگی مردم است، گفت: اگر سطح زمین تحت ساخت و ساز شهری و روستایی دو برابر شود، انقلابی در معماری و شهرسازی کشور ایجاد و بسیاری از مشکلات برچیده خواهد شد و این کار شدنی است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه برخی افراد ادعا می‌کنند که افزایش ظرفیت مسکونی و شهرسازی منجر به افزایش جمعیت می‌شود، ‌گفت: ضریب رشد جمعیتی در کشور طبق آمار به شدت رو به کاهش است و این خطری برای ملت ما بشمار می‌رود چرا که یک ملت باید بالنده، زاینده و جاری باشد و بتواند آینده خود را تضمین کند.

دکتر احمدی‌نژاد با انتقاد از اینکه برخی افراد به بهانه افزایش جمعیت هرگونه طرحی را در خصوص افزایش محیط شهرسازی و ساخت و ساز شهری به سرعت رد می‌کنند، خاطر نشان کرد: باید در راستای تکمیل و تحویل ۴ میلیون مسکن مهر که هم‌اکنون در کشور در حال ساخت و ساز است اهتمام ویژه داشت، چرا که ابعاد این کار بسیار عظیم و گسترده است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه باید کارها را در مقیاس عظمت ملت ایران به پیش برد، تصریح کرد: معماری و شهرسازی ما صدها سال حرف اول را در دنیا می‌زد و امروز هم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شود که در دوباره شهرسازی و معماری ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی حضور داشته و برای سایر کشورها الگو باشد.

پیش از سخنان رییس‌جمهور تمدن استاندار تهران و نیکزاد وزیر راه و شهرسازی به ارائه گزارش عملکرد مجموعه های متبوع خود در حوزه مسکن استان تهران پرداختند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.