طرح اتحادیه عرب مغایر با منشور سازمان ملل و عرف دیپلماتیک است/ کشورهای منطقه از طرح اظهارات مشکل‌آفرین خودداری کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس طرح اتحادیه عرب و اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه و جایگزینی فاروق الشرع به عنوان رئیس جمهور این کشور را مغایر با منشور سازمان ملل و عرف دیپلماتیک پذیرفته شده در جهان خواند.

عباسعلی منصوری‌آرانی نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ترکیه و طرح اتحادیه عرب مبنی بر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه و جایگزینی فاروق الشرع به عنوان رئیس‌جمهور این کشور گفت: به نظر می‌رسد دولتمردان ترکیه عاقل‌تر از آن باشند که چنین اظهاراتی را بیان کرده باشند و ممکن است این یک جنگ روانی باشد که از قول دولتمردان ترکیه مطرح شده، چرا که هرگونه دخالت در امور داخلی دیگر کشورها خلاف اخلاق حرفه‌ای و دیپلماتیک است.

وی در ادامه با بیان اینکه  اظهارات مقامات ترکیه در خصوص امور داخلی سوریه به طور قطع این مجوز را می‌دهد که سوریه نیز در خصوص امور داخلی ترکیه اظهاراتی داشته باشد، افزود: بنابر آنچه که در عرف دیپلماتیک پذیرفته شده، امور داخلی هر کشور برخواست ملت و دولت کشورها مبتنی است و کنار گذاشتن رئیس جمهور یک کشور، مغایر با منشور سازمان ملل و عرف جهانی بوده و دخالت در امور داخلی آن به شمار می‌آید.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه تمام کشورهای اسلامی باید به آن هوشیاری و منطق برسند که رژیم صهیونیستی دشمن مشترکشان است، اظهار داشت: با توجه به اینکه سوریه در خط مقدم نبرد با رژیم صهیونیستی قرا دارد، از این رو کشورهای منطقه باید ضمن  آنکه مانع از دخالت دیگر کشورها در سوریه شوند از هرگونه اقدام و اظهارنظری که مشکل‌آفرین باشد جلوگیری کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: تحولات سوریه امری موقت و گذراست لذا از دیگر کشورها توقع داریم خویشتن‌دار باشند تا ملت سوریه خود تصمیم‌گیرنده نهایی این تحولات باشد.

گفتنی است، اخیرا احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پیشنهاد کرده است فاروق الشرع معاون رئیس جمهوریه سوریه، جایگزین بشار اسد شود تا بتواند در رأس دولت انتقالی، جنگ داخلی فعلی در سوریه را متوقف کند.

همچنین اتحادیه عرب نیز پیش از این، در ماه ژانویه گذشته در قالب طرحی برای حل بحران سوریه پیشنهاد کرده بود بشار اسد رئیس جمهور سوریه به سود معاونش از قدرت کناره‌گیری کند تا الشرع رهبری این کشور در مرحله انتقالی را برعهده گیرد.

انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.