طرح الگوهای غربی مانع مطرح شدن سیره حضرت معصومه(ع) در جامعه می‌شود

00-77.jpg

مدیر مدرسه علمیه حجت‌ابن الحسن(عج)، گفت: باید کسانی که به صورت عملی الگوی زندگی معصومین(ع)را در زندگی خود پیاده کرده‌اند به جامعه معرفی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مطلبی فشارکی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در رابطه با شخصیت و سیره‌ی حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این‌که «کمتر امامزاده‌ای به میزان حضرت فاطمه معصومه(س) دارای مقام و منزلت است» افزود: شخصیت و زیارت آن حضرت بسیار مورد توجه و سفارش ائمه معصومین(ع) قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که در زمینه‌ی پرداختن به شخصیت آن بزرگوار ما ۱۱ روایت از ائمه معصومین(ع) داریم که برخی از آنها حتی قبل از ولادت آن حضرت در مورد ایشان از سوی آن امام معصوم(ع) بیان شده‌اند.

مدیر مدرسه علمیه حجت‌ابن الحسن(عج)، ادامه داد: از آن جمله می‌توان به حدیثی از حضرت امام صادق(ع) اشاره کرد ۴۵ سال قبل از تولد حضرت معصومه(س) از سوی آن حضرت بیان شده است و امام صادق(ع) در این سخنان خود به بزرگی شخصیت حضرت معصومه(س) و ثواب بسیار زیاد زیارت ایشان اشاره می‌کند.

مطلبی گفت: مقام عصمت در مرحله‌ عالی و اختصاص به معصومین(ع) دارد اما بر اساس شواهد و روایاتی که در دست داریم آن حضرت در مرحله‌ای از عصمت قرار داشتند به طوری که امام رضا(ع) از آن حضرت با عنوان «معصومه» یاد کردند و در مورد ایشان گفته‌اند که «هرکه در قم معصومه را زیارت کند مثل این است که من را زیارت کرده است».

وی تصریح کرد: در زیارتنامه‌ حضرت فاطمه معصومه(س) این جملات را می‌خوانیم که «سلام بر تو ای پاکیزه ستوده‌ای که نیکوکار و شایسته و پسندیده هستی» و این صفات نشانگر طهارت وجودی آن حضرت است.

مدیر مدرسه علمیه حجت‌ابن الحسن(عج)، با بیان این‌که «بر اساس آن‌چه که از بزرگان به ما رسیده است، هرکه می‌خواهد قبر حضرت فاطمه زهرا(س) را زیارت کند به دلیل مخفی بودن آن می‌تواند به زیارت قبر مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برود» ادامه داد: زیارتنامه‌ حضرت فاطمه معصومه(ع) زیارتنامه‌ای منصوص و معتبر است که از سوی امام رضا(ع) انشاء شده است و پس از حضرت فاطمه زهرا(ع)، هیچ‌یک از زنان بنی‌هاشم دارای زیارتنامه‌ای که از سوی یک امام معصوم بیان شده باشد نیستند.

وی با بیان این‌که «باید در جامعه‌مان به تبلیغ معصومین و اهل بیت(ع) بپردازیم» تصریح کرد: به طور مثال ما واقعا حضرت فاطمه زهرا(س) را آن‌گونه که باید و شاید نشناخته و سیره‌ی عملی آن حضرت را به جامعه‌مان معرفی نکرده‌ایم.

مطلبی ادامه داد: باید دانست که سیره، شخصیت و زندگی حضرات معصومین(ع) مانند حضرت زهرا(س) و بزرگانی چون حضرت فاطمه معصومه(س) نه تنها برای بانوان مسلمان بلکه برای تمامی دختران و بانوان جهان می‌تواند الگو باشد و این به خاطر آن است که این موارد هماهنگ با فطرت انسانی است و اختصاص به گروهی خاص ندارد.

وی با بیان این‌که «خورشید هرچه که نورافشانی داشته باشد اگر ابری در مقابلش قرار گیرد دیگر آن نورافشانی لازم را نخواهد داشت» افزود: ما باید در عرصه‌ی الگودهی به افراد جامعه موانع سر راه آن را برطرف کنیم و بدانیم که در این میان ضد تبلیغ علیه آن‌چه که ما می‌خواهیم آنها را به عنوان الگو استفاده کنیم می‌تواند در این عرصه مخرب بوده و مانع تاثیرگذاری شخصیت بزرگان دینی ما در جامعه شود.

مدیر مدرسه علمیه حجت‌ابن الحسن(عج)، ادامه داد: وقتی در رسانه‌هایمان الگوهای غربی و نیمه‌غربی را معرفی می‌کنیم نتیجه آن این می‌شود که الگوهای خودمان و فطرت اصلی مستتر در آن‌ها فراموش می‌شود و افرادی که قرار است از این الگوهای اصیل نیز الگوبرداری کنند آن الگوها را فراموش خواهند کرد.

مطلبی گفت: پیاده کردن الگوهای اصیل در سطح جامعه تنها با «گفتن» امکان‌پذیر نیست بلکه باید به جز بیان آن‌ها، تلاش کنیم تا افراد مختلف در سطح جامعه به عملی ساختن آن‌ها در امور مختلف جامعه بپردازند مانند این‌که فعالان در عرصه‌ی هنری در خلق آثار خود از زندگی معصومین(ع) و سیره و شخصیت آن بزرگان و دیگر برجستگان بزرگواری که ما در فرهنگ خود داریم مانند حضرت فاطمه معصومه(س) الگوبرداری کنند.

مدیر مدرسه علمیه حجت‌ابن الحسن(عج)، گفت: هم‌چنین دختران جوان ما نیز در زندگی خود می‌توانند بر اساس سیره و شخصیت بزرگانی چون حضرت زهرا(س) و حضرت فاطمه معصومه(س) عمل کنند و این زمانی ممکن می‌شود که زندگی و سیره‌ی آن بزرگان به افراد جامعه آموزش داده ‌شود و سپس تلاش ‌شود تا شیوه‌ی زندگی آن بزرگان را نیز در زندگی خود پیاده کنیم و در این عرصه هرکس باید وظیفه‌ی خود را انجام دهد و بدین ترتیب است که دیگر خود به خود این الگوها در سطح جامعه گسترش پیدا می‌کنند و مردم نیز از آن الگوبرداری خواهند کرد.

مطلبی با بیان این‌که «زمانی یکی از علمای بزرگ به یکی از کشورهای اروپایی رفته بود و می‌گفت که من در آن‌جا اسلام دیدم اما مسلمان ندیدم» اظهار کرد: بر این اساس معلوم می‌شود که الگوهای دینی هماهنگ با فطرت‌های انسانی هستند و ما اگر می‌خواهیم که به الگوهای اصیل خود پایبند باشیم باید به طور کل، الگوهای غربی را در جامعه‌مان مطرح نکنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر باید پرسید کدام‌یک از فیلم‌های مختلفی که از صبح تا شب در تلویزیون ما دائما نمایش داده می‌شوند با الگوها، زندگی و سیره‌ی اهل بیت(ع) سازگاری دارند تا مردم ما نیز از آنها الگوبرداری کنند.

مدیر مدرسه علمیه حجت‌ابن الحسن(عج)، اظهار کرد: این ناراحتی و دهن‌کجی‌هایی که بعضی از فرزندان از جمله دختران نسبت به پدر و مادر خود انجام می‌دهند در کجای سیره اهل بیت(ع) بوده است؟ این در حالی است که در کل تاریخ زندگانی بانوان بنی‌هاشم کوچک‌ترین اهانت، جسارت و بی‌ادبی نسبت به پدر و مادر نشده است تا ما از این‌گونه رفتارهای آنها بخواهیم این‌گونه الگوبرداری کنیم.

مطلبی گفت: وقتی که رفتارهایی که گفته شد در برنامه‌های مختلف رسانه‌های گوناگون جامعه‌ی ما به نمایش گذاشته می‌شوند، دیگر الگوی فاطمه زهرا(س) و حضرت معصومه(س) و … فراموش می‌شوند و دیگر مردم ما از آنان الگوبرداری نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: به نظر من پرداختن به سیره و زندگانی معصومین(ع) و دیگر بزرگان دینی تنها نباید در قالب کتاب‌ها، نوشته‌ها و برگزاری کنگره‌ها خلاصه شود؛ زیرا طرح این موارد به تنهایی در عرصه‌ی الگودهی به جامعه جوابگو نیستند بلکه اضافه بر آنها ما باید بانوانی که به صورت عملی بخشی از زندگی و سیره‌ی معصومین(ع) مانند حضرت زهرا(س) و بزرگانی چون حضرت فاطمه معصومه(س) را در زندگی خود انجام داده و پیاده کرده‌اند را نیز به جامعه معرفی کنیم.

مدیر مدرسه علمیه حجت‌ابن الحسن(عج)، گفت: چه در گذشته و چه در حال حاضر بانوان بسیاری داریم که به صورت علمی و عملی خدمات بسیاری به جامعه‌ی دینی ارایه داده‌اند و باید این افراد را در سطح رسانه‌های مختلف برای مطرح ساختن الگوهای دینی خود به جامعه، معرفی کنیم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.