طرح بشار اسد و طرح ۶ ماده‌ای ایران محور گفت‌وگوی صالحی و اخضر ابراهیمی/ صالحی امروز نامه احمدی‌نژاد را به مرسی می‌دهد

۲۱م دیماه ،

به گزارش خبرآنلاین،علی اکبر صالحی در ادامه برنامه سفرش به قاهره با نبیل‌العربی دیدار کرد.دیدار وزیر خارجه کشورمان با دبیرکل اتحادیه عرب در هتل محل اقامت علی‌اکبر صالحی برگزار شد.
آخرین تحولات منطقه به ویژه تحولات سوریه و فلسطین در دیدار روز پنجشنبه صالحی با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

در این دیدار که در محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان در قاهره انجام شد دو طرف در ارتباط با مسائل خاورمیانه و موضوع فلسطین گفت‌وگو کردند و بر ضرورت به کارگیری ظرفیت کشورهای منطقه در جهت احقاق حقوق مردم فلسطین و ایستادگی در قبال سیطره‌طلبی رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

صالحی سیاست ایران در حمایت از کلیه تلاش‌ها در ارتباط با کمک به تحقق آرمان‌های فلسطین را یادآور شد.

نبیل العربی نیز در تشریح فعالیت‌های اتحادیه عرب در این رابطه اشغال اراضی فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین مشکل خاورمیانه توصیف کرد. وی خواستار مشورت و رایزنی با ایران دربارهٔ فلسطین شد. سوریه از دیگر محورهای مذاکرات این دیدار بود و طرفین دیدگاه‌های خود را در ارتباط با برون‌ رفت از این مشکل بیان داشتند.

صالحی در این راستا به سیاست و موضع متوازن ایران از آغاز این بحران مبتنی بر تامین مطالبات مردمی از طریق راه حل سوری – سوری، عدم دخالت خارجی، توقف خشونت و گفت‌وگوی ملی اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد آماده همکاری با اتحادیه عرب در مساله سوریه و فلسطین است.
دیدار صالحی با اخضر ابراهیمی

آخرین تحولات سوریه و طرح‌های مطرح برای خاتمه بحران در این کشور از جمله پیشنهادها و فعالیت‌های اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه، طرح بشار اسد رییس‌جمهور سوریه و طرح ۶ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران در دیدار صالحی و اخضر ابراهیمی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

در این دیدار که روز پنج‌شنبه در محل اقامت علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در قاهره انجام شد، اخضر ابراهیمی گزارشی از آخرین تحولات جاری در سوریه و فعالیت‌های خود برای خاتمه بحران ارائه داد.
صالحی نیز با اشاره به شرایط سخت و حساس در سوریه و ضرورت به کارگیری اهتمام و تلاش‌های مستمر و فراوان برای حل این مشکل، از تلاش‌های اخضر ابراهیمی تقدیر و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و کمک به حل و فصل این مشکل اعلام کرد.
آنچنان که ایسنا گزارش داده است، وی با اشاره به مواضع روشن کشورمان نسبت به این مساله از ابتدای این بحران، راه حل سوری – سوری بدون دخالت خارجی و توقف خشونت و انجام گفت‌وگوی ملی را تنها راه برون رفت از این مشکل توصیف کرد.
اخضر ابراهیمی نیز با تقدیر از طرح جمهوری اسلامی ایران در این‌باره، تصریح کرد: کشور شما در منطقه مهم است و از جایگاه و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه می‌توان در راستای مصلحت منطقه استفاده کرد.
وی تاکید کرد که همه تلاش‌ها و طرح‌ها باید در جهت مصلحت مردم و کشور سوریه باشد. طرفین در این دیدار بر ضرورت و اهمیت استمرار رایزنی‌های فیمابین تاکید کردند.

علی اکبر صالحی در ادامه برنامه سفرش به قاهره با نبیل‌العربی دبیرکل اتحادیه عرب و محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر دیدار کرد.
در همین راستا فارس به نقل از پایگاه الیوم السابع گزارش داد، «علی اکبر صالحی» امروز پنج‌شنبه با «محمد مرسی» دیدار و نامه «محمود احمدی‌نژاد» رئیس جمهور ایران را تقدیم وی می‌کند. قرار است صالحی با «محمد کامل عمرو» وزیر خارجه مصر نیز دیدار و دربارهٔ راهکارهای تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف و تحولات اوضاع بین‌المللی و منطقه‌ای با وی رایزنی کند.
صالحی در چارچوب سفر دوره‌ای خود به چند کشور آفریقایی شب قبل وارد قاهره شد و قرار است در این سفر مسائل بسیاری از جمله بحران سوریه را با مقامات مصر بررسی کند.
در همین رابطه «مجتبی امانی» رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر گفت که صالحی در سفر به قاهره با مرسی و کامل عمرو دیدار و پس از آن نیز نشستی را با «اخضر ابراهیمی» فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه و نیز بعضی دیگر از شخصیت‌های مصری برگزار خواهد کرد. امانی سفر صالحی به قاهره را مهم ارزیابی کرد و افزود: رایزنی‌هایی در خصوص سوریه و طرح مصر در این زمینه وجود دارد که مربوط به نشست مصر، ایران و ترکیه است و همچنین تشریح دیگر موضوعات همانند طرح ابتکاری بشار اسد وجود دارد و همه چیز در میز گفت‌وگو و دیدارها مطرح خواهد شد.
/۲۷۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.