طرح تاسیس بانک خاورمیانه جدی است

بینا- اولین نشست خبری مدیر عامل جدید شرکت فرابورس ایران برگزار و برنامه‌های آینده این شرکت اعلام شد.
هامونی با بیان این‌که در این هفته فرابورس وارد چهارمین سال فعالیت خود شد گفت: در سه سال گذشته بازارهای اول، دوم ، سوم و بازار پایه به همراه بازار ابزارهای نوین مالی شکل گرفت و پذیره‌نویسی سهام شرکت‌ها در فرابورس انجام شد.

وی نقش رسانه ها را در پیشرفت بی بدیل فرابورس غیر قابل انکار دانست ودر مورد عملکرد سه سال گذشته فرابورس گفت: معاملات فرابورس از ششم مهر ۸۸ با معامله شرکت مرجان کار و کویر پایه آغاز شد و از ابتدای تاسیس بازار فرابورس ۵۰ میلیارد ورقه بهادار به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان در این بازار مورد معامله قرار گرفت.

مدیر عامل جدید فرابورس اضافه کرد:‌ از ابتدای تاسیس بازار فرابورس ۵ هزار میلیارد تومان در بازار اول، دو هزار میلیارد تومان در بازار دوم، هفت هزار میلیارد تومان در بازار سوم، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی و ۵۷۰ میلیارد تومان تسهیلات مسکن معامله شد.

هامونی عنوان کرد:‌از ابتدای سال و در شش ماهه اول ۱۳ هزار میلیارد ورقه بهادار به ارزش ۴۲۰۰ میلیارد تومان در بازار فرابورس معامله شد که نسبت به شش ماهه ابتدایی سال ۹۰ از لحاظ حجم ۵۰ درصد و از لحاظ ارزش هفت درصد افزایش یافته است.

وی گفت:‌ از ابتدای سال تاکنون ۳۲۰ هزار خریدار در مقابل ۲۳۴ هزار فروشنده در بازار فرابورس اقدام به خرید و فروش کردند که این میزان نشان دهنده ورود خریداران حقیقی وحقوقی جدید به بازار فرابورس است که با وجود نوسانات سال جاری رشد سرمایه گذاران را نشان می‌دهد.

مدیر عامل جدید فرابورس از رشد هشت درصدی ارزش بازار فرابورس خبر داد و گفت: ارزش بازار فرابورس از ابتدای سال تاکنون هشت درصد رشد کرده و از ۳۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به ۳۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

هامونی اضافه کرد: همچنین در بخش تسهیلات مسکن از ابتدای سال تاکنون ۱۵۰ هزار نفر از وام تسهیلات مسکن بانک مسکن استفاده کرده‌اند و خانه‌دار شده‌اند.

وی در ادامه اعلام کرد:‌در حال حاضر در بازارهای اول و دوم و بازار ابزارهای نوین مالی ۵۶ نماد معاملاتی و در بازار پایه ۸۵ نماد معاملاتی فعال هستند که نماد ۵۵ شرکت به صورت توافقی در بازار پایه فرابورس معامله می‌شود.

مدیر عامل جدید فرابورس با بیان این‌که هفت شرکت در فرابورس پذیرش شدند ولی درج نشدند، گفت: همچنین شرکت‌هایی مانند پالایشگاه نفت تهران، صنعت روی زنگان و فرآورده‌های غذایی و قند چابهار در فرابورس پذیرش شده‌اند ولی هنوز عرضه نشده‌اند که امیدواریم در هفته آینده سهام پالایشگاه نفت تهران به صورت عرضه اولیه در فرابورس عرضه شود.

هامونی برنامه‌های آینده فرابورس را تشریح کرد و از راه اندازی بازار مذاکره در ابزارهای نوین مالی خبر داد و گفت: هفته گذشته بازار مذاکره در ابزارهای نوین مالی با مبلغ ۲۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شد که اولین برنامه بنده در بازار فرابورس بود.

وی توضیح داد:‌در این بازار کسانی که دارنده اوراق با درآمد ثابت هستند می‌توانند با بازارگردان وارد مذاکره شده و در نرخ‌های تعادلی اوراق مشارکت یا صکوک را معامله کنند.

مدیر عامل جدید فرابورس اضافه کرد: به عنوان مثال هفته گذشته ۱۰ درصد اوراق اجاره مپنا در این بازار به صورت مذاکره‌ای معامله شد.

هامونی در ادامه به برنامه‌های فرابورس در بخش پذیرش اشاره کرد و افزود: پیگیری و پذیرش سهام عدالت، پذیرش اوراق با درآمد ثابت با تنوع بیشتر و پذیرش شرکت‌های زیر مجموعه نهادهای عمومی غیر دولتی و انجام فرآیند سپرده گذاری و قابل معامله کردن سهام شرکت‌های سهامی عام از برنامه‌های آینده این شرکت است.

وی اظهار کرد: همچنین در بخش عملیات توسعه بازار و تنوع بخشی به ابزارها، ایجاد بازار نقدشونده و کاهش زمان تسویه و پایاپای اوراق از دیگر اهداف فرابورس در بخش عملیات بازار است.

مدیر عامل جدید فرابورس با بیان این‌که عرضه اولیه سهام شرکت‌ها از دیگر برنامه آینده فرابورس است، عنوان کرد: قصد داریم در بازار پایه راه اندازی بازار توافقی را قرار دهیم به گونه ای که نمادهایی در بازار پایه به صورت توافقی معامله می‌شدند قابلیت معامله داشته باشند.

هامونی برنامه‌های آینده فرابورس را در بخش امور اعضا مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: از دیگر برنامه‌های فرابورس سیاست معافیت حق دسترسی کارگزاران به منظور گسترش شعب کارگزاری است که با این کار رتبه بندی کارگزاران فرابورس افزایش پیدا کند.

وی همچنین به تعامل کامل فرابورس با کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و کانون کارگزاران اشاره کرد و گفت: ۲۲ مهر ماه مجمع فوق العاده فرابورس برگزار می شود و در صورت تصویب سهامداران افزایش سرمایه صد درصد فرابورس اعمال می‌شود.

به گفته هامونی، ساختمان جدید فرابورس خریداری شده و از سال آینده فرابورس به ساختمان جدید منتقل می‌شود.

در ادامه این نشست مدیر عامل جدید فرابورس به سوال خبرنگاران پاسخ داد و در مورد عملکرد بانک‌ها در فرابورس گفت: در حال حاضر هشت بانک و موسسه مالی و اعتباری در فرابورس حضور دارند که معاملات چند بانک در بازار اول و دوم فرابورس به صورت حراج پیوسته معامله می شود. همچنین سهام بانک سامان و موسسه عسکریه و توسعه در بازار پایه به صورت توافقی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سایر بانک‌ها قابل اضافه شدن به بازار فرابورس هستند و پس از تاسیس و راه اندازی آن معاملات بانک‌ها در بازار پایه انجام می‌شود.

هامونی در مورد اوراق با درآمد ثابت گفت: در بازار ابزارهای نوین مالی ۱۶ نماد معاملاتی فعال هستند که ارزش آن به ۱۴۳۰ میلیارد تومان می رسد که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

مدیر عامل جدید فرابورس در مورد طراحی شاخص در بازار فرابورس گفت: در حال حاضر ۵۶ نماد معاملاتی در بازار اول و دوم فعال هستند که برای این میزان شرکت طراحی شاخص امکان‌پذیر نیست اما با ورود شرکت‌های جدید و تنوع بخشی به بازار طراحی شاخص را خواهیم داشت.

وی در مورد آخرین وضعیت بانک آرین گفت: تصمیم گیری در خصوص این بانک از حوزه بازار فرابورس و سازمان بورس خارج بوده و به تصمیمات بانک مرکزی برمی‌گردد. اما فرابورس پیگیر است که مشکل این بانک را برطرف کند تا سهامداران این شرکت با زیان مواجه نشوند.

هامونی در خصوص پذیرش سهام عدالت و ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به ایسنا گفت: زمان ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به فرابورس مشخص نیست و باید توسط شورای اصل ۴۴ تصمیم گیری شود.

مدیر عامل جدید فرابورس اضافه کرد: بر این اساس شورای عالی اصل ۴۴ باید در خصوص برگزاری مجامع این شرکت‌ها و قابل معامله شدن سهام عدالت تصمیم گیری کرده و بعد از آن توسط مجموعه بازار سرمایه و بازوی اجرایی آن یعنی فرابورس اجرا شود.

وی با بیان این‌که با سرعت بیشتر پذیرش و قابل معامله شدن سهام عدالت را پیگیری می کنیم، عنوان کرد: در جلسه روز گذشته شورای اصل ۴۴ این موضوع مطرح و نتایج خوبی حاصل شد که در دومین جلسه قرار است نتایج آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

هامونی در مورد وضعیت بانک خاورمیانه گفت: این بانک در تیر ماه امسال ۱۹۵ میلیارد تومان پذیره نویسی کرد که ۵۰ درصد آن توسط موسسین تامین شده بود و درحال حاضر موضوع تاسیس این بانک مطرح است.

وی ادامه داد: پس از تصمیم و راه اندازی بانک نماد بانک خاورمیانه در بازار پایه فرابورس معامله می شود و امیدواریم طی یک سال آینده این بانک قابل پذیرش در بازار اول و دوم فرابورس باشد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.