طرح تعریف “جرم سیاسی” از شفافیت و جامعیت برخوردار نیست

فروردین ۱۴۰۳

حجت‌الاسلام قربانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

قاضی دیوان عالی کشور با اشاره به طرح تعریف جرم سیاسی گفت: جرایم سیاسی باید در حوزه‌های فعالیت‌های سیاسی تعریف شود اما به سبب مشخص نبودن تعریف جرم سیاسی و عدم شفافیت آن، طرح مذکور از جامعیت و مانعیت کافی برخوردار نیست.

“حجت‌الاسلام والمسلمین موسی قربانی”در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با طرح جرم سیاسی اظهار داشت: مسائلی که در این طرح بیان شده، ربط مستقیمی به جرم سیاسی ندارد، چرا که مسائل امنیتی در هیچ جای دنیا سیاسی تلقی نمی‌شود.
 
وی در ارتباط با تعریف جرم سیاسی که در حال حاضر یه صورت طرح در مجلس اعلام وصول شده، تصریح کرد: هرگاه رفتاری با انگیزه نقد عملکرد حاکمیت یا کسب قدرت، واقع شود بدون آنکه مرتکب قصد ضربه زدن به اصول و چارچوب‌های بنیادین نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد، این مهم جرم سیاسی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام قربانی در ادامه افزود: همچنین در این طرح؛ توهین، ایراد افترا و نشر اکاذیب نسبت به رؤسای سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون رئیس‌جمهور و توهین به رئیس کشور خارجی یا نماینده سیاسی آن از مصادیق جرم سیاسی محسوب می‌شود.
 
قاضی دیوان عالی کشور در پایان خاطرنشان کرد: جرایم سیاسی باید در حوزه‌های فعالیت‌های سیاسی از جمله مسایل مربوط به احزاب و مطبوعات و تشکل‌ها  تعریف شود، اما متاسفانه به سبب مشخص نبودن تعریف جرم سیاسی و عدم شفافیت آن، طرح مذکور از جامعیت و مانعیت کافی برخوردار نیست.
 
گفتنی است؛ طرح تعریف جرم سیاسی یکشنبه ۳۱ شهریور ماه سال جاری بعد از سالها فراز و نشیب و گذر از دوره‌های مختلف مجلس سرانجام در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.