طرح تفصیلی تهران فعلا اصلاح نمیشود

۱۹فروردین۱۳،

به گزارش نوساز، میرمحمد غراوی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا اصلاحاتی برای طرح تفصیلی تهران رخ داده است، گفت: تاکنون پیشنهاد مشخصی برای تغییرات در طرح تفصیلی تهران به دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی نرسیده است البته شاید در آینده نیاز به تغییراتی باشد اما هنوز یک سال از عمر اجرای طرح نگذشته است که بخواهند برای آن تغییراتی ایجاد کنند.

وی افزود: طرح تفصیلی تهران ابتدا باید تجربه و نقاط ضعف و قوت آن استخراج شود آن وقت اگر ضرورتی ایجاب شد می‌توان در خصوص اصلاح و تغییر طرح تفصیلی تهران اقدام کرد.

غراوی اضافه کرد: پیشنهاد اصلاح طرح تفصیلی تهران ابتدا باید در کمیسیون ماده ۵ استان مطرح و سپس به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه شود تا پس از بررسی اگر طرح نیازمند اصلاح بود برای تصویب آن اقدام کرد.

*باید نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که در اوایل سال ۹۱ پس از ابلاغ طرح تفصیلی تهران شما عنوان کرده بودید که امکان اصلاح طرح تفصیلی تهران در پایان سال ۹۱ وجود دارد، گفت: هر آنچه که در قبل تصویب شده است ملاک عمل است و هیچ تغییراتی غیر از آن ارائه نشده است بنابراین هرگونه تغییر یا حذف ابتدا باید در کمیسیون ماده ۵ تصویب شود و اگر با طرح جامع مصوب تهران مغایرت داشت باید به شورای عالی معماری شهرسازی بیاید و مصوبه تازه اخذ کند.

غراوی گفت: در حال حاضر تصور نمی‌شود که بعد از گذشت یک سال از اجرای طرح ضرورتی داشته باشد که تغییراتی در طرح تفصیلی تهران ایجاد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: طرح تفصیلی تهران از ابتدای سال ۹۱ عملیاتی شد بنابراین باید نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود و اگر نیازی برای اصلاح و تغییرات دیده شد باید کمیسیون ماده ۵ به تصویب برسد.

 *طرح تفصیلی تهران نیز نقطه ضعفی دارد و کسی نمی‌تواند بگوید ایراد ندارد

وی افزود: به هر حال این طرح تفصیلی تهران نیز نقطه ضعفی دارد و کسی نمی‌تواند بگوید ایراد ندارد اما به هر حال باید ابتدا این طرح تجربه شود ولی هنوز پیشنهادی مشخص از کمیسیون ماده ۵ به شورای عالی معماری نرسیده است.

غراوی با بیان اینکه ۱۱ عضو از وزارتخانه‌های مختلف عضو کمیسیون ماده ۵ می باشند، گفت: طرح تفصیلی تهران پایین دست طرح جامع تهران است یعنی ابتدا طرح جامع تهران به عنوان یک سند بالادستی مصوب می‌شود که توزیع جمعیت و استقرار فعالیت‌های مورد نیاز جمعیت در یک افق ۱۰ ساله مشخص می‌شود که در شهر به چه ترتیبی باشد.

وی افزود: روی این اصل طرح جامع تهران این جمعیت را در مناطق مختلف تهران توزیع می‌کند و می‌گوید که به عنوان مثال در افق ۱۰ ساله جمعیت‌ها در مناطق باید به چه شکل باشد.

وی ادامه داد: طرح تفصیلی تهران که طرح پایین دستی طرح جامع است با یک مقیاس بزرگتر یک دو هزارم این اراضی و املاک شهر را در هر منطقه از شهرداری دقیق‌سازی کرده و اراضی را با ضوابط و مقررات ساخت و ساز تعیین تکلیف می‌کند بنابراین طرح تفصیلی یک طرح اجرایی است که در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد که متقاضیان و مالکان املاک و ارضی بر اساس آن طرح تفصیلی می‌توانند اقدام به اخذ پروانه و سپس ساخت و ساز کنند.

غراوی اضافه کرد: در حال حاضر این مراحل طی شده و بر اساس طرح جامع مصوب سال ۸۶ طرح تفصیلی تهران با مقیاس یک دو هزارم تهیه شده و در مناطق در دست اجراست و در حال حاضر اگر مغایرتی یا تغییری نسبت به طرح جامع داشته باشد باید در شورای عالی معماری مطرح شود.

وی افزود:پس هرگونه تصمیم‌گیری در کمیسیون ماده ۵ در خصوص طرح تفصیلی تهران تا جایی که مغایر با طرح جامع نباشد قابل اجرا است اما اگر بخواهد به عنوان مثال جمعیت را تحت تأثیر قرار دهد این مغایر با طرح جامع است و باید به شورای عالی شهرسازی ارائه شود.

به گفته وی، این اتفاقات هنوز در خصوص افزایش جمعیت یا تغییر پهنه‌ها رخ نداده است که بخواهیم شاهد اصلاح و تغییر در طرح تفصیلی تهران باشیم.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.