طرح جایگزینی فرسوده ها در کما

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 طرح جایگزینی فرسوده ها در کما

طرح جایگزینی فرسوده ها در کما

آلودگی هوا از مشکلات همیشگی شهر تهران است .مشکلی که تا کنون نسخه های زیادی برای آن پیچیده شده و از آبپاشی تهران گرفته تا طرح زوج و فرد کردن خودرو ها همه و همه تصمیماتی است که در مقاطع مختلف برای تهران اتخاذ شده است.

به گزارش ممتازنیوز، تصمیماتی که به گفته کارشناسان محیط زیست همواره مقطعی و کوتاه مدت بوده اند و اثر کمی داشته اند.در این میان طرح هایی که می توانند آثار بلند مدت داشته باشند بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده شده اند.
یکی از این طرح ها از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.چرخ طرح جایگزینی خودروهای فرسوده که هفت سال پیش اجرای آن کلید خورد؛ در این سال ها آنقدر کند چرخید که در عمل طی دو سال اخیر متوقف شد.
این اتفاق اما در حالی رخ داده که موضوع جدی جایگزینی خودروهای فرسوده و از رده خارج کردن این گونه وسایل نقلیه موتوری ۷ سال پیش در دستور کار دولت‌ها و متولیان مربوط قرار گرفته اما شواهد و آمار موجود حکایت از آن دارد که طی این مدت کمتر از تنها «یک میلیون» خودرو فرسوده جایگزین و حذف شده است.
بنا بر آمارها اکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ دستگاه مینی بوس فرسوده در شهر تهران تردد می کند که تنها ۱۱۰ دستگاه از آن نوسازی شده، ضمن اینکه براساس برخی آمارها ۱۷ هزار تاکسی فرسوده و همچنین بیش از یک میلیون موتورسیکلت از رده خارج در تهران وجود دارد که اینها همه بیانگر وجود مشکل اساسی در این حوزه است و باید نهادهای ذیربط در این خصوص اقدامات جدی انجام دهند.
یکی از مهم ترین دلایل استقبال اندک مالکان خودروهای فرسوده در سالیان اول اجرای این طرح به شفاف نبودن تعهدات دولت و مسئولان اجرای طرح و از طرفی بلاتکلیف ماندن طولانی مدت متقاضیان برمی گردد.
در آن روزهای ابتدایی در حالی که در چند نوبت ثبت نام از متقاضیان در سایت اینترنتی انجام شد و حتی خودروهای مالکان نیز تحویل گرفته شد ولی از واریز کمک بلاعوض دولت به حساب افتتاح شده خبری نبود.
به این ترتیب بود که نارضایتی‌ها از روند جایگزینی و پیچیده بودن هفت خان مراحل اداری و قانونی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده باعث شد بسیاری از رانندگان تمایلی به جایگزینی خودروهای خود نشان ندهند.
گفتنی است، برآوردهای سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی نشان می‌دهد که پیکان‌های فرسوده به طور متوسط درهر کیلومتر ۵۵ گرم مونوکسید کربن درهوا منتشرمی‌کنند درحالی که خودروهای جدید به ازای همان مسافت فقط یک گرم مونوکسید کربن تولید می‌کنند.
طبق همین بررسی‌ها، خودروهای رنو فرسوده نیز به طور متوسط در هر یک کیلومتر مسافت ۵٫۴۹ گرم مونوکسید کربن تولید می کنند که در مقایسه با مقدار مونوکسید کربن خودروهای جدید مقدار قابل توجهی است. از سوی دیگر «هیدروکربن‌ها» و «اکسیدهای نیتروژن» تولید شده توسط پیکان و رنوی فرسوده به ترتیب ۳٫۶ و ۵٫۴ گرم در هر کیلومتر می‌باشد در حالی که خودروهای جدید هیچ کدام از این آلاینده‌ها را تولید نمی‌کنند.
از سوی دیگر مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا چندی پیش آلودگی ناشی از تردد ۹ هزار تاکسی فرسوده در شهر تهران را معادل ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو دارای استاندارد یورو ۲ دانست و بر این نکته تاکید کرد که از رده خارج کردن این تعداد تاکسی تا چه میزان می تواند در بهبود وضعیت هوا کمک کند.
به گزارش شهر خبر، با این وضعیت می توان گفت اجرایی کردن طرح زوج و فرد از درب منازل که باعث ایجاد مشکلاتی برای پایتخت نشین ها می شود و وارد کردن فشار به خودروسازان و مقصر صرف دانستن آنها در قضیه آلودگی هوا چندان با واقعیات مطابقت ندارد و تنها برای شانه خالی کردن از مسئولیت صورت می گیرد، چرا که تنها با اختصاص ردیف های بودجه ای و برنامه ریزی جهت جایگزینی خودروهای فرسوده تا حدود زیادی می توان وضعیت فعلی را سامان داد.
وضعیتی که در آن همواره از مردم مایه گذاشته می شود و این مردم هستند که باید برای بی مسئولیتی مسولان هزینه بدهند و هم هوای آلوده تنفس کنند و هم محدودیت های ترافیکی را تجربه کنند.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.