طرح جدید ایران برای حل بحران سوریه

وزیر امور خارجه کشورمان خبر داد

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی- آرش کارآزما:
ایران طرح جدیدی برای حل بحران سوریه ارائه کرده است. علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام این خبر به همشهری گفت:

این طرح هم‌اکنون برای کشورهای عضو گروه تماس ارسال شده و در انتظار پاسخ این کشور‌ها هستیم. ایران، ترکیه، مصر و عربستان چهار کشور عضو گروه تماس هستند. نخستین‌بار محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر در اجلاس همکاری‌های اسلامی که در مکه تشکیل شده بود پیشنهاد تشکیل این گروه را ارائه کرده بود؛ پیشنهادی که البته خیلی زود با استقبال ایران، ترکیه و عربستان مواجه و به چارچوبی جدید برای دستیابی به راه‌حلی متعادل و فراگیر تبدیل شد. به گفته صالحی، طرح پیشنهادی ایران برای حل بحران سوریه طرحی فراگیر است که در آن برایند نظرات کشورهای عضو گروه تماس که در دو نشست پیشین این گروه در قاهره و نیویورک مطرح شده بود نیز گنجانده شده است.

جزئیاتی از طرح ایران

وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص تفاوت این طرح با طرح پیشین جمهوری اسلامی می‌گوید: این طرح مشتمل بر طرح قبلی ایران با لحاظ طرح شش ماده‌ای کوفی عنان و افزوده شدن دیدگاه‌ها و نظرات کشور‌های عضو گروه تماس و نیز نشست ژنو است که می‌تواند تأمین‌کننده خواسته‌های همه کشورهای درگیر در موضوع سوریه باشد و امکان دستیابی به یک توافق همه جانبه را فراهم آورد.

صالحی درخصوص جزئیات این طرح به خبرنگار همشهری می‌گوید: نخستین قدم برای حل بحران سوریه که در این طرح پیش‌بینی شده توقف خونریزی و خشونت است. همچنین در این طرح چارچوبی برای گفت‌وگوی معارضین و دولت سوریه ارائه شده که براساس آن مسیر مشخصی برای انتخابات آزاد و تشکیل پارلمان تا بحث انتخابات ریاست‌جمهوری و تعیین رئیس‌جمهور قانونی این کشور پیش‌بینی شده است.

رحیمی حامل طرح ایران به ترکیه؟

در همین رابطه محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور ایران روز جمعه جهت دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه ترکیه سفر یکروزه‌ای به این کشور داشت. احتمال می‌رود رحیمی در این سفر حامل طرح ایران برای میانجیگری در موضوع سوریه بوده باشد. نخستین دیدار رحیمی پشت درهای بسته و در محل اقامت وی با احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه صورت گرفت. در این دیدار بهمن حسین پور، سفیر ایران در ترکیه و جودت ییلماز وزیر توسعه ترکیه نیز حضور داشتند. پس از این دیدار رحیمی با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه دیدار کرد و دوطرف در یک نشست مشترک مطبوعاتی شرکت کردند.

اردوغان در این نشست گفت: «ترکیه خواستار جنگ نیست، این کشور تنها صلح و امنیت در منطقه را می‌خواهد.» این اظهارات نخست‌وزیر ترکیه را می‌توان واکنش مثبت این کشور به طرح پیشنهادی ایران دانست. رحیمی نیز در بدو ورودش به ایران در رابطه با نتایج سفر یکروزه خود به آنکارا گفت: «قرار بر این شد که بررسی‌های بیشتری درخصوص این حادثه صورت گیرد. ما دو طرف را به خویشتنداری دعوت و آنها را متقاعد کردیم که مسئله سوریه راه‌حل نظامی ندارد و ترک‌ها نیز این مسئله را به نوعی قبول کردند.»


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.