طرح جدید دولت برای خرید برق مردم/ راه‌اندازی نیروگاه‌های خانگی

مجید نامجو در گفتگو با مهر درباره طرح جدید دولت برای نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خانگی، گفت: در حال حاضر به منظور توسعه ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر سیاست‌های جدید مالی و بانکی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وزیر نیرو با اعلام اینکه با موافقت دولت قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به ۱۳۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافته است، تصریح کرد: این در حالی است که هم اکنون متوسط قیمت خرید برق از نیروگاه های حرارتی بین ۳۵ تا ۴۰ تومان است.

 

این عضو کابینه دولت دهم با بیان اینکه در حال حاضر یک بسته جدید سرمایه‌گذاری هم با مشارکت بانکها برای توسعه ظرفیت برق تجدید پذیر تعریف شده است، اظهار داشت: با این وجود برخی از بانکها از اختصاص منابع مالی و اعتباری به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت و توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر امتناع می‌کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه به منظور از استفده از تسهیلات بانکی حتی شخص رئیس جمهور هم دستوراتی صادر کرده است، بیان کرد: با این وجود بانکها به طور کامل تسهیلات مالی در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار نمی‌دهند.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با توجه به عدم همکاری بانکها اخیرا لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، ادامه داد: بر اساس این لایحه جدید دولت، در صورت موافقت مجلس به ازای هر کیلووات ساعتی که مشترکان بیش از الگو مصرف می‌کنند، مبلغ ۲۰ ریال به سرمایه گذاران ساخت و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص می یابد.

 

نامجو با یادآوری اینکه وزارت نیرو به دلیل ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی برای سرمایه گذاری در تولید و توسعه برق تجدیدپذیر با محدودیت‌هایی روبرو است، تبیین کرد: با این وجود به منظور توسعه انرژی‌های تجدید پذیر به ویژه در بخش خانگی و تجاری سیاست‌های جدیدی در قالب اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تعریف شده است.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه مطابق با این بسته سیاستی ساخت و راه اندازی نیروگاه‌های برق خورشیدی خانگی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: با نصب نیروگاه‌های برق خانگی حتی امکان خرید برق مازاد تولیدی توسط دولت وجود دارد.

 

این عضو کابینه دولت دهم با تاکید بر اینکه برای اجرای این طرح جدید دولت تسهیلاتی به مردم ارائه خواهد کرد، خاطرنشان کرد: با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها از بسته حماتی اجرای این طرح هم رونمایی خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.