طرح حذف «تراکم‌اضافه» در تهران

۳۱اردیبهشت،

کد خبر: ۶۸۶۷ تاریخ انتشار یافتن: چهارشنبه ۱ خرداد۷:۳۶ عصر ذخیره ارسال به دوست نسخه چاپی

بخشی از طرح تفصیلی تازه تهران که بین یک تا دو طبقه تراکم اضافی به سازنده‌های بعضی مناطق خاص، بذل‌وبخشش می‌کند، روزگذشته در صحن شورای‌شهر مورد اشکال اعضا قرار گرفت.

به گزارش نوساز به نقل از دنیای اقتصاد، در طرح تفصیلی تهران، حدود ۱۵ هزار هکتار از مساحت ۶۰ هزار هکتاری این کلانشهر، جزو «بافت‌ ناپایدار» قرار گرفته و برای ساخت‌وساز در این قسمت از شهر، علاوه بر تراکم مازاد قید شده در متن طرح، بین یک تا دو طبقه تراکم اضافی –تراکم تشویقی- به سازنده‌ها داده می‌شود به طوری که تحت تاثیر این تراکم اضافی، هم درآمد شهرداری از محل عوارض صدور تراکم، متورم می‌شود و هم اینکه سود اقتصادی سازنده‌، نجومی افزایش پیدا می‌کند.
اما شورای‌شهر تهران برای جلوگیری از بارگذاری بیش ‌از اندازه جمعیت شهر تهران، به دنبال حذف «نقشه بافت‌ ناپایدار» از طرح تفصیلی و در نتیجه منتفی شدن صدور تراکم‌تشویقی در پایتخت است تا چنین تسهیلاتی فقط به ۳ هزار هکتار «بافت‌فرسوده» داده شد، نه بیشتر.
به گزارش «دنیای اقتصاد» روز قبل یک فوریت حذف نقشه‌های بافت ناپایدار از طرح تفصیلی در حالی به تصویب اعضای شورای شهر رسید که حمزه شکیب و خسرو دانشجو رییس کمیسیون عمران و سخنگوی شورای شهر هیچ‌کدام در صحن علنی حاضر نبودند.معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اعطای امتیازات ناپایداری در بعضی مناطق شهر همچون منطقه یک مشکل ساز شده است، اظهار کرد: امتیازات بافت ناپایدار بعد از تصویب طرح تفصیلی به آن اضافه شده است و با سایر ضوابط طرح همخوانی ندارد؛ چرا که اعطای امتیازات ساخت وساز باید در شرایطی باشد که هر سه شاخص بافت فرسوده (ناپایداری، نفوذ ناپذیری و ریز دانگی) توام باشند.
او ادامه داد: بحث امتیازات بافت ناپایدار و فرسوده مسکوت مانده است این در حالی است که مردم در سطح شهر منتظر می باشند تا تکلیف امتیازات مشخص شود.
علیرضا دبیر عضو هیات رییسه شورای شهر در مخالفت با ارائه این طرح به صحن شورا گفت: بهتر است تصمیم گیری در مورد این طرح را به هفته آینده آن هم در جلسه غیر علنی موکول کنیم چون هر تصمیمی راجع به این طرح شوکی به بازار مسکن وارد خواهد کرد که با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات اصلا به صلاح نیست.
مهدی چمران رییس شورای شهر با اعلام مخالفت برای تاخیر در بررسی این طرح تصریح کرد: در جریان اصلاح طرح تفصیلی بافت ناپایدار بررسی دقیق شده است به عنوان مثال در منطقه یک فقط دو لکه ناپایداری وجود دارد که اصلاح شده و بقیه امتیازات ناپایداری هم حذف شده است باید دید در نقشه‌های تازه طرح تفصیلی این امتیازات حذف شده است یانه.
علیرضا جعفری مدیرعامل سازمان نوسازی نیز با اشاره به روند اصلاح و تدقیق نقشه‌های بافت فرسوده در کمیسیون ماده ۵ گفت: در حال حاضر مساحت بافت فرسوده شهر تهران ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار است که پس از تدقیق به ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار افزایش یافته است، البته باید سیر تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری نیز طی شود.
او افزود: بافت ناپایدار حساسیت بسیاری دارد که برای بررسی امتیازات آن بهتر است منتظر بررسی مشاور طرح تفصیلی بمانیم بعد راجع به بافت ناپایدار تصمیم بگیریم، چراکه تصمیم‌گیری راجع به بافت ناپایدار مربوط به شورای عالی شهرسازی و معماری می گردد. چمران در پاسخ به مدیر عامل سازمان نوسازی تاکید کرد: حذف این امتیازات از کانال کمیسیون ماده ۵ به تنهایی ممکن است. در نهایت با رای اکثریت اعضای حاضر یک فوریت طرح حذف نقشه‌های بافت ناپایدار از طرح تفصیلی تهران به تصویب رسید.

منبع: دنیای اقتصاد


برچسب هابرچسب ها: طرح تفصیلی، شهرداری، شورای شهر، تراکم، تراکم اضافی، مجلس



آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.