طرح روسیه، آمریکا را در انزوای حقوقی و سیاسی قرار داد

اردیبهشت ۱۴۰۳

باشگاه خبرنگاران: چرا استفاده سلاح شیمیایی می‌تواند مجوزی برای دخالت در امور کشورها باشد؟

حجت‌الاسلام موسوی‌خراسانی: سلاح‌های کشتار جمعی از مواردی است که در دو دهه اخیر به عنوان نقض صلح و امنیت بین‌المللی تلقی می‌شود و کشوری که دارای سلاح‌های کشتار جمعی باشد و به تولید انباشت آن در سطح غیرمتعارف اقدام کند ناقض صلح و امنیت تلقی شده و این مسئله می‌تواند مجوز دخالت سازمان ملل باشد. 

باشگاه خبرنگاران: تعریف سلاح کشتارجمعی چیست و چه ارتباطی با سلاح‌های شیمیایی دارد؟

حجت‌الاسلام موسوی‌خراسانی: سلاح‌های کشتار جمعی معنی خاصی دارد به طوری که سلاح‌هایی با قدرت تخریب بسیار بالا که قدرت تفکیک میان اشخاص نظامی و غیرنظامی را نداشته و حتی میان انسان، حیوان و گیاه تفاوتی قائل نیستند و قدرت تخریب وسیع آن‌ها همه را در بر می‌گیرد جزو سلاح‌های کشتار جمعی محسوب می‌شوند که سلاح‌های شیمیایی هم از جمله آن است. 
 
باشگاه خبرنگاران: همانطور که اشاره کردید استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌تواند برای دخالت سازمان ملل مجوز تلقی شود، با این حال آمریکا چگونه می‌خواهد دخالت نظامی در سوریه داشته باشد؟

حجت‌الاسلام موسوی‌خراسانی: آمریکایی‌ها پا را از این فراتر گذاشته و جایگاهی برای نقض صلح و امنیت بین‌‌الملل در نظر می‌گیرند که براساس آن می‌توانند مستقلا در ارتباط با آن وارد عمل شوند که البته این نظریه طرفداران اقلیتی در سطح بین الملل داشته و اکثرا با آن مخالفند.  

 
باشگاه خبرنگاران: نظر شما دربارهٔ طرح اخیر روسیه چیست؟

حجت‌الاسلام موسوی‌خراسانی: در ارتباط با این مسئله و اتهام استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی اخیرا روسیه زیرکی را به خرج داده و با ارائه طرح خود بهانه را از دست آمریکایی‌ها گرفته است به طوری که اگر بهانه آن‌ها برای حمله به سوریه سلاح‌های کشتار جمعی و شیمیایی باشد، در حالی که سوریه حاضر است؛ این سلاح‌ها را تحت نظارت کامل بین الملل قرار دهد دیگر بهانه‌ای وجود ندارد. از نظر حقوقی گام بسیار خوبی توسط روسیه برداشته شده که شاید ایران و سوریه به طور غیرمستقیم در آن دست داشته باشند.
 
باشگاه خبرنگاران: آیا صرف استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌تواند توجیهی برای اقدامات نظامی از لحاظ حقوقی علیه سوریه باشد؟

حجت‌الاسلام موسوی‌خراسانی: آمریکایی‌ها تنها دنبال آن نیستند که بگویند سوریه از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کرده بلکه قصد القای این مطلب را دارند که سوریه کشوری است که احتمال تکرار استفاده از سلاح‌های شیمیایی از طرف آن وجود دارد.  
 
باشگاه خبرنگاران: بنابر این در صورت اجرای طرح روسیه توسط سوریه دیگر بهانه آمریکا مبنی بر احتمال تکرار استفاده صلاح شیمیایی توسط سوریه وجود نخواهد داشت، در این صورت آمریکا چه خواهد کرد؟

حجت‌الاسلام موسوی‌خراسانی: با طرح روسیه از نظر حقوق بین‌ الملل تنها یک جرم ادعایی باقی خواهد ماند، به طوری که آمریکا ادعا می‌کند؛ سوریه از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کرده که آن‌ هم باید اثبات شود. از آن جا که به واسطه اقدام روسیه و در صورت همراهی جامعه بین‌الملل با این اقدام دیگر ترسی از آینده وجود ندارد بنابراین بهانه‌ای هم در اختیار آمریکا قرار نخواهد داشت.  

باشگاه خبرنگاران: با این حساب دیگر آمریکا نمی‌تواند برای اقدامات یکجانبه خود بهانه‌های حقوقی فراهم کند؟

حجت‌الاسلام موسوی‌خراسانی:
 با این طرح از لحاظ حقوق بین‌‌الملل، آمریکا در یک انزوای حقوقی سیاسی قرار می‌گیرد که البته آن‌ها به دنبال دور زدن طرح روسیه خواهند بود و هم اکنون در حال فکر کردن به این مسئله و یافتن نفرهایی برای دور زدن این طرح می باشند چرا که آن‌ها به دنبال ایجاد بهانه برای آغاز جنگ می باشند و مشکل اصلی آن‌ها از بین بردن سوریه و حزب‌الله برای حفظ رژیم صهیونیستی است.  
 
باشگاه خبرنگاران: با از بین رفتن بهانه استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی، آمریکا چگونه می‌خواهد از نظر حقوقی، طرح روسیه را دور بزند؟

حجت‌الاسلام موسوی‌خراسانی: اگر اثبات شود که سلاح‌های شیمیایی توسط سوریه استفاده شده آمریکایی‌ها با متمسک قرار دادن این مطلب که به خاطر ارتکاب به این جرم بین المللی باید سوریه را مجازات کنند امکان بهانه جویی‌شان وجود دارد البته اگر چه این حرف بسیار غیرمنطقی و قلدرمآبانه است اما اگر برای دست و پا کردن بهانه جنگ به اصطلاح قافیه بر آمریکا تنگ شود امکان دارد چنین حرفی را دنبال کنند. آمریکا دنبال بهانه است و اگر مسئله سلاح‌های کشتار جمعی سوریه سامان یابد آن‌ها به دنبال بهانه‌های دیگر خواهند رفت چرا که استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی تنها یکی از مباحثی است که صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می‌اندازد.  

باشگاه خبرنگاران: بهانه‌های احتمالی دیگر آمریکا چه خواهد بود؟

حجت‌الاسلام موسوی‌خراسانی: درگیری‌های داخلی و “مداخلات بشر دوستانه” از دیگر بهانه‌های احتمالی آمریکا است.

باشگاه خبرنگاران: آمریکا چگونه بخاطر درگیری‌های داخلی کشورها می‌خواهد در مسائل داخلی آنها دخالت کند؟

حجت‌الاسلام موسوی‌خراسانی: آمریکا ادعا می‌کند درگیری‌های داخلی هم بین‌المللی محسوب می‌شود و در جواب آن‌ها که ایراد وارد می‌کنند طبق منشور سازمان ملل کشورها حق دخالت در امور داخلی یکدیگر را ندارند، آمریکا ادعا می‌کند به واسطه آثار درگیری‌های داخلی بر سایر کشورها این مسئله بین‌المللی محسوب می‌شود. طی ده سال اخیر آمریکایی‌ها روی مسئله‌ای تحت عنوان مداخلات بشر دوستانه بسیار مانور دادند به طوری که در قضیه عراق این بحث را مطرح کردند که شیعیان در جنوب و کردها در شمال مورد تجاوز صدام قرار گرفته‌اند و با این ادعا اقدامات نظامی خود در عراق را توجیه کردند.  
 
باشگاه خبرنگاران: آیا امکان دارد سوریه بتواند در قبال اجرای طرح روسیه، آمریکا و کشورهای غربی را ملزم به عدم حمله و دخالت در امور داخلی خود کند؟

حجت‌الاسلام موسوی‌خراسانی:
چنانچه معاهده چند جانبه‌ای بین کشورها برقرار باشد این امکان وجود دارد که سوریه در قبال تحت کنترل درآوردن سلاح‌های شیمیایی خود طرف‌های غربی را متعهد به انجام اموری به نفع خود کند که از آن جمله می‌توان دریافت تعهد عدم استفاده طرف مقابل و تروریست‌ها از سلاح‌های شیمیایی و هم چنین تعهد عدم دخالت آمریکا به حمله نظامی این کشور به سوریه باشد. اما از آن جا که سوریه در موضعی نیست که بتواند شرط و شروط بگذارد و آمریکایی‌ها دست پیش را گرفته‌اند بعید به نظر می‌رسد در این شرایط سوریه بتواند امتیازی دریافت کند.  

به محض اعلام طرح توسط روسیه شاهد آن بودیم که سوریه بدون هیچ پیش شرطی آن را پذیرفت و در این زمینه مباحث حقوقی چندانی مطرح نیست و سوریه بیشتر به دنبال آثار مباحث حقوقی بر سیاست است به طوری که این کشور تنها به دنبال سرد کردن مباحث سیاسی بوده اما در زمانی که نوبت به راهکارهای اجرایی مسئله برسد سوریه می‌تواند شروطی را مطرح کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.