طرح شتابزده صیانت از فضای مجازی / هدایت این فضا برای زیرزمینی شدن

ایسنا/گیلان نماینده شهرستان مرزی بندر آستارا در مجلس شورای اسلامی، گفت: به دلایل مختلف، معتقد هستم طرح صیانت از فضای مجازی شتابزده مطرح شده است.

غلامرضا مرحبا، عصر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروزه فضای مجازی نقش و تاثیر زیادی را در زندگی مردم ایفا می کند و در اجتماع نفوذ بسیار زیادی را دارد.

وی با بیان اینکه، این فضا در بسیاری از عناصر و باورهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تعاریف زیادی را ایجاد کرده است، ادامه داد: با توجه به نفوذ، گستردگی و تاثیر آن، طبیعی است که احساس به این باشد که یک قانون جامع برای مدیریت فضای مجازی در راستای اینکه جرمی در این بستر ایجاد نشود، با آبروی اشخاص بازی نگردد، از شایعه پراکنی هایی که به امنیت و تمامیت ارضی کشور خدشه ای وارد نکند و سایر موارد، وضع گردد.

وی افزود: بنده معتقد هستم، آنچه را که روز گذشته (چهارشنبه) تحت عنوان “طرح صیانت از فضای مجازی” در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، طرحی جامع و پاسخگوی نیازهای فضای مجازی نیست.

مرحبا، با تاکید بر اینکه، به دلایل مختلف معتقد هستم این طرح شتابزده مطرح شده است، خاطرنشان کرد: طرح ها باید به صورت کارشناسی تر و عمیق تر، بررسی و سپس مطرح شوند و جزئیات بیشتری از فضای مجازی را به صورت عملی در برگیرد، به نحوی که به کسب و کارهایی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و زندگی‌های بسیاری را می‌چرخاند، صدمه و خدشه وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه وقتی این طرح در مجلس مطرح شد و من آن را مطالعه کردم به این نتیجه رسیدم، طرح مذکور نمی تواند مشکلات را حل کند و این طرح واقع گرایانه نیست، اضافه کرد: اینکه انتظار داشته باشیم که همه پیام رسان های خارجی و شرکت‌هایی که در عرصه فضای مجازی فعالیت می کنند، از این طرح تمکین و در کشور ما دفاتری را ایجاد می‌کنند و اگر در ۳ یا ۴ ماه این کار را نکردند و ما آنها را فیلتر می کنیم و یا می بندیم و یا مسائلی از این دست، قطعاً واقع‌گرایانه نیست.

وی تصریح کرد: به طور یقین، بسیاری از کسب و کارهایی را که الان به صورت شفاف انجام می‌شود، به سمت و سوی زیرزمینی شدن و فعالیت‌های غیرقانونی سوق داده خواهند شد.

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه من از همان اول در محافلی که بین نمایندگان تشکیل می‌شد، مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌ام، توضیح داد: در روز سه شنبه به عنوان مخالف در سامانه داخلی مجلس ثبت نام کردم و برای سخنرانی اعلام آمادگی نمودم، ولی به دلیل اینکه روز گذشته برای ماموریت در رشت بودم و نام من به عنوان نماینده غایب هم در صحن علنی مجلس اعلام شد، نتوانستم نقطه نظرهای خود را در این زمینه اعلام کنم.

وی اضافه کرد: من اساساً مخالف طرح فوق هستم و معتقدم که باید در این زمینه بیشتر کار شود و موارد باید مطابق واقعیت‌های موجود و عملی با ارائه طرح و لایحه طراحی شود.

غلامرضا مرحبا، در ادامه سخنان خود با اشاره به اتفاق روز چهارشنبه گذشته مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اتفاقات آنروز مجلس، به منزله تصویب طرح نیست و هیچ جزء، بند، تبصره و ماده‌ای نه بررسی، نه رد و نه تایید شده است و صرفاً بر اساس پیشنهادی که در اصل ۸۵ قانون اساسی مطرح شده بود، باید کمیسیون ویژه‌ای در مجلس تشکیل می شد برای اینکه جزئیات را بررسی کند.

وی اضافه کرد: در آن روزهای بررسی هم اتفاقات بسیاری خواهد افتاد و بسیاری از مطالب کم و زیاد خواهد شد.

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به برخی از آسیب های فضای مجازی هم اشاره کرد و گفت: ما قبل از اینکه طرح، لایحه و قانون داشته باشیم، خودمان به عنوان کاربران فضای مجازی باید به این فکر باشیم که یک سری اصول را رعایت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی به ما کمک می کند راحت تر با هم معاشرت کنیم، خاطرنشان کرد: همین الان در یک سری از پیج ها و کانال ها مباحثی مطرح هست که فلان نماینده مخالف و فلان نماینده موافق بوده است و این گونه اطلاع رسانی و عدم آگاهی نسبت به مسایل سبب می‌شود که مردم را گمراه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید سواد رسانه ای خود را بالا ببریم و فرهنگ استفاده از رسانه را نهادینه کنیم، یادآور شد: باید از این امکانات که دانش روز را در اختیار ما گذاشته است به نحو شایسته ای استفاده کنیم و از توهین، بردن آبرو، شایعه سازی و شایعه پراکنی، پرهیز کنیم.

وی در پایان اضافه کرد: من به اصل شفافیت اعتقاد دارم و برای اینکه همشهریان پاسخ ابهامات خود را بیابند، در هر ساعتی از شبانه روز پاسخگو هستیم و شهروندان هم باید پرسشگری کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.