طرح کلی پلتفرم ایمن و تازه ولوو

گردآوری توسط مجله خودرو ممتاز نیوز

پلتفرم ترکیبی تازه ولوو، قرار است با عنوان SPA برای تمام مدل‌های S60 و بزرگ‌تر از آن، عرضه شود. SPA مخفف عبارتی به معنای «طراحی ساختار انعطاف‌پذیر» است و اولین خودرویی که با این پلتفرم به بازار می‌آید، XC90 مدل ۲۰۲۴ خواهد بود. مدل تازه XC90، به لطف پلتفرم تازه و ایمن خود، یکی از ایمن‌ترین خودروها خواهد بود و اواخر سال ۲۰۲۴ برای ورود این مدل به بازار، در نظر گرفته شده است.

safety features for volvos modular spa platform

Safety Features for Volvos modular SPA platform

در پلتفرم SPA، طراحی‌های متفاوتی برای بهینه‌سازی ایمنی بدنه خودرو انجام گرفته است. بدنه‌ی قدرتمند و صلب، و در همین حال، طراحی بازدارنده از برخوردها، شرایط ایمنی را برای خودروهای نسل تازه ولوو پدید می‌آورد. در ساختار بدنه، انواع مختلفی از فولاد، از جمله «فولاد بور» به کار رفته که سبب مستحکم‌تر شدن خودرو می‌شود. تصویری که نمایش داده شده، طراحی پلتفرم SPA برای XC90 مدل ۲۰۲۴ است که انواع مختلف مواد به کار رفته در بدنه در آن نشان داده شده است.

Safety Features for Volvos modular SPA platform
در همین حال، با استفاده از حسگرهای بسیاری که در بدنه به کار رفته، از تصادف‌های احتمالی جلوگیری خواهد شد. تکنولوژی‌های دوربین، رادار و حسگرها به کمک پلتفرم SPA آمده‌اند تا شرایط خودرو و محیط پیرامون آن را با دقت تحت نظر بگیرند. این تجهیزات، همچنین می‌توانند در شرایطی مانند سرعت بسیار یا در تقاطع‌ها، کارایی داشته باشند.

Safety Features for Volvos modular SPA platform
یکی از سیستم‌های دیگری که در این پلتفرم وجود دارد، سیستم دستیار حرکت در بین خطوط است. وقتی که خودرو از خط خود خارج می‌شود، این سیستم به کار افتاده و با چرخاندن فرمان، خودرو را دوباره به مسیر خود باز می‌گرداند. این سیستم فرمان خودکار سبب می‌شود تا مدل‌هایی مانند XC90 بتوانند در یک مسیر، که می‌تواند دارای انحنا باشد، پشت سر یک خودروی دیگر حرکت کرده و آن را دنبال کنند. همچنین این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است تا با تکنولوژی‌های آینده خودروهای با قابلیت رانندگی خودکار، تطابق داشته باشد. این تکنولوژی، در حال حاضر در ولوو در مرحله تحقیقاتی است. از دیگر قابلیت خودروهای با پلتفرم تازه، تشخیص برخورد با حیوانات بزرگ و عابران پیاده و ترمز خودکار است؛ این تشخیص در حالت تاریک و کم نور نیز انجام می‌شود.

Safety Features for Volvos modular SPA platform
در داخل کابین، تجهیزات دیگری برای کاهش نیروی ناشی از تصادف، در نظر گرفته شده است. در پلتفرم SPA، کمربندهای ایمنی هوشمند، قبل و در طول تصادف، سرنشین خود را محکم‌تر نگه می‌دارند. به عنوان مثال، وقتی رادار عقب، برخوردی را از ناحیه عقب تشخیص می‌دهد، سیستم کمربند هوشمند عمل کرده و با کشش بیشتر، مانع از جابجایی بسیار سرنشین در اثر تصادف می‌شود.

Safety Features for Volvos modular SPA platform
همچنین پلتفرم SPA شرایطی را فراهم می‌کند که در آن، خودروهای با محیط پیرامون خود و به‌ویژه دیگر خودروها، ارتباط داشته باشند. با کمک این تکنولوژی که با عنوان «خودرو به خودرو» و «خودرو به شیء» موسوم است، می‌توان به اطلاعات اساسی، مانند شرایط جاده، اخطارهای پیش‌رو، مسیرهای انحرافی و یا جای خالی برای پارک، دسترسی داشت.

البته، بسیاری از این ویژگی‌ها در کانسپت تازه ولوو، XC کوپه وجود خواهد داشت. امّا معرفی رسمی این پلتفرم برای XC90 برای اواخر ۲۰۲۴ خواهد بود. نسل‌های تازه مدل‌هایی مانند S60، V60 و XC60 و همین‌طور جایگزین‌های مدل‌هایی چون S80، V70 و XC70 دارای پلتفرم SPA خواهند بود.

۱۳

دی


safety features for volvos modular spa platform


مسعود انیس حسینی، مترجم خبرها و مطالب در پایگاه اینترنتی پدال


ولوو تکنولوژی


فیسبوک


۲ بازدید کننده


مجله پدال
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.