طرفدار نظام سوریه نیستیم/شورای امنیت نهاد تصمیم گیرنده درباره سوریه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، هوشیار زیباری پس از دیدار با “کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در بروکسل اظهار داشت: در صورت شکست طرح کوفی عنان برای حل بحران سوریه، شورای امنیت مرجع تصمیم گیری در این باره خواهد بود و اتحادیه عرب در این زمینه نقشی نخواهد داشت.

وی بر حمایت عراق از طرح کوفی عنان تاکید و اعلام کرد: آن طور که گفته می شود ما طرفدار نظام سوریه نیستیم بلکه حامی آزادی ملت و انتقال سیاسی و راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران این کشور هستیم.

زیباری بر ضرورت توقف خشونت ها در سوریه و فراهم کردن شرایط لازم برای انتقال قدرت در این کشور تاکید کرد چرا که به عقیده وی در غیر اینصورت تشدید خشونت ها در سوریه تاثیر بسیار سوئی بر کل کشورهای منطقه به ویژه عراق خواهد داشت.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ گفت: عراق تنها نقش میزبان را ایفا می کند و یک طرف مذاکره در این گفتگوها نخواهد بود اما با توجه به پایبندی مان به ایجاد خاورمیانه ای عاری از سلاح های هسته ای و کشتار جمعی امیدواریم این مذاکرات نتیجه بخش باشد.

وزیر خارجه عراق همچنین ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به گام های بعدی برای حل موضوع هسته ای ایران منجر شود.

زیباری در بخش دیگر سخنان خود درباره محاکمه طارق الهاشمی معاون فراری رئیس جمهور عراق اظهار داشت: دولت عراق آمادگی دارد تضمین های قانونی و امنیتی برای محاکمه الهاشمی را فراهم کند تا وی عادلانه در بغداد محاکمه شود اما معاون رئیس جمهور همچنان با محاکمه خود در بغداد مخالف است و می خواهد این موضوع در اقلیم کردستان عراق صورت گیرد.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.