طلا به جاى دلار در معاملات ایران

فایننشال تایمز با اشاره به افزایش واردات طلاى ایران از ترکیه تصریح کرد ایران مى خواهد سهم طلا را در ذخایر ارزى خود افزایش دهد چرا که شما همیشه مى توانید طلا را بدون کاهش ارزش به پول نقد تبدیل کنید…

به گزارش ابرار اقتصادی به نقل از فایننشال تایمز ، بر اساس آمارهاى منتشره توسط موسسه آمار ترکیه، حجم مبادلات تجارى ایران و ترکیه در ماه مى با ۵۱۳‎/۲ درصد رشد مواجه بود و به رقم ۱‎/۷ میلیارد دلار رسید.
حجم عمده اى از این مبادلات مربوط به صادرات طلا به ایران بوده که در ماه هاى اخیر رشد چشمگیرى داشته است. حدود ۱‎/۴ میلیارد دلار طلا از ترکیه به ایران صادر شده که ۸۴ درصد کل مبادلات تجارى ایران با ترکیه را تشکیل مى دهد.
بر اساس این گزارش در ماه هاى اخیر، کشورهاى غربى و به خصوص آمریکا و اتحادیه اروپا حلقه تحریم هاى مالى علیه ایران را تنگ تر کرده اند. در ماه مارس، ارتباط ایران از سوئیفت (شبکه جهانى پرداخت ها) قطع گردید و همین مسئله به میزان زیادى جلوى انجام مبادلات مالى تجارى این کشور با کشورهاى دیگر را گرفت.


ایران اکنون تلاش مى کند راه هاى دیگرى را براى دریافت پول نفت خود بیابد که از جمله مى توان به روش هایى نظیر استفاده از طلا، یوان چین و روپیه هند براى دور زدن تحریم ها و خرید مواد غذایى مورد نیاز کشور اشاره کرد.
گوخان آکسو، معاون پالایشگاه طلاى استانبول، که یکى از بزرگترین شرکت هاى طلا سازى ترکیه محسوب مى شود در این زمینه گفت: «ایران بسیار مشتاق است که سهم طلا را از مجموع ذخایر خود افزایش دهد.»
وى افزود: «شما همیشه مى توانید طلا را بدون کاهش ارزش به پول نقد تبدیل کنید.»
بر اساس این گزارش، ایران از طلا به جاى دلار در معاملات خود با سایر کشورها بهره مى برد.
ایران حدود ۴۰ درصد نفت مورد نیاز ترکیه را تامین مى کند و همین مسئله ترکیه را شدیدا وابسته نفت ایران ساخته است. در حالى که ترکیه میزان واردات نفت خود از ایران را در پى فشارهاى غرب به میزان قابل توجهى کاهش داده است، بعید به نظر مى رسد که حجم واردات نفت ترکیه از ایران به صفر برسد.
بر اساس گزارش گلدن ساکس، ترکیه براى هر بشکه نفت ایران، ۶ دلار کمتر از نفت برنت مى پردازد.
به گفته اوگور گورسس، اقتصاد دان و ستون نویس روزنامه دیلى رادیکال ترکیه، آنکارا تنها در فاصله ماه هاى مارس و مى امسال، حدود ۵۸ تن طلا به ایران صادر کرده است.
گورسس افزود: «در ماه مارس صادرات طلاى ترکیه افزایش یافته، بطورى که صادرات طلاى ترکیه در مقایسه با مارس ،۲۰۱۱ ۳۶ برابر شده… باید دید که آیا این روند باز هم شاهد افزایش خواهد بود یانه.
ایران ۳ میلیارد دلار از سپرده هاى خود را از طریق عملیات مالى با ترکیه به طلا تبدیل کرده ، تا بتواند تحریم ها را دور بزند.»
بر اساس این گزارش وضعیت کنونى ایران را مى توان فرصتى طلایى براى اقتصاد ترکیه ارزیابى کرد. کسرى تجارى ترکیه در ماه مى، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱‎/۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.
 همچنین در یک سال منتهى به ماه مى، کسرى تجارى آنکارا ۸‎/۳ میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.