طلا در انتظار تأسیس بورس ارز

جام جم آنلاین: طبق اعلام بانک مرکزی بازار بورس ارز تا پایان مرداد ماه افتتاح خواهد شد اما حقیقت آن است که هنوز دستور العمل ها و طرف عرضه و تقاضا در این معاملات مشخص نشده است در حالیکه بیش از یک هفته نیز به پایان مرداد ماه باقی نمانده است.

دایره طلایی
این هفته طلا روی مثبت را می بیند!

بازار آتی سکه طلا در حالی امروز هفته کاری جدیدی را آغاز می کند که هفت روز گذشته را با نوسان های مختلف پشت سر گذاشته است .در اوایل هفته اخبار بازار ارز و صعود های لحظه ای این بازار و خبر اعلام نرخ جدید ارز مرجع همگی قیمت ها را ملتهب کرده بود و هر روز نوسان جدیدی به این بازار اعمال می کرد.

اما در کنار روز های پر تلاطم دلار، بازار سکه آرام آرام روند خود را طی می کرد . حال آنکه مدتی است طلا از حباب منفی بین ۲۰تا ۵۰ هزار تومان رنج می برد و زمینه برای قاچاق آن ایجاد شده است. این روند قیمتی بگونه ای بود که در پایان هفته قیمت هر سکه تمام بهار آزادی به ۷۷۰ هزار تومان رسید.

این میان سریال اخبار ضد و نقیض بازار ارز هر روز دنبال می شود و بطوریکه یک روز خبر از اعلام نرخ جدید ارز مرجع وروز دیگر خبر منتفی بودن آن می رسد . به این ترتیب طی روز های پایانی هفته تحت تاثیر انتشار این خبر قیمت ها در بازار افت کرد و بهای هر دلار به ۲۰۵۰ تومان نیز رسید و سرانجام بازار آتی سکه باریزش به کار خود پایان داد و قیمت قرارداد آتی سکه تحویل شهریور ماه در محدوده ۸۰۰ هزار تومان باقی ماند .

هفته پیش رو…

سیاوش سلیمانی ، کارشناس معاملات طلا هفته پیش روی بازار ارز وسکه را این طور پیش بینی کرد : طبق اعلام بانک مرکزی بازار بورس ارز تا پایان مرداد ماه افتتاح خواهد شد اما حقیقت آن است که هنوز دستور العمل ها و طرف عرضه و تقاضا در این معاملات مشخص نشده است در حالیکه بیش از یک هفته نیز به پایان مرداد ماه باقی نمانده است.

در پی آن تعطیلات چند روزه به مناسبت عید فطر و برگزاری اجلاس سران کشور های غیر متعهد را در پیش رو داریم. از این رو به احتمال زیاد تعیین تکلیف بورس ارز تا بعد از مرداد ماه به طول خواهد انجامید. این میان اگر طی هفته جاری خبری از افتتاح بورس ارز منتشر نشود، بازار طلا نوسان صعودی به خود خواهد دید.

همچنین با توجه به تعطیلات پیش رو وافزایش سفر های برون مرزی تقاضا برای ارز بیشتر خواهد شد، این در حالی است که ارز مسافرتی نیز حذف شده است. در نتیجه اگر بانک مرکزی ارز مسافرتی که قول آن را داده بود، عرضه نکند، افزایش تقاضا در بازار آزاد را به تبع آن شاهد خواهیم بود .

در بازار طلا با توجه به اینکه پیش فروش سکه تمام شده و عرضه جدیدی نیز پیش رو نیست، احتمال می رود به مرور زمان حباب منفی بازار از بین برود و هفته ای صعودی را پیش رو داشته باشیم.

در بازار های جهانی نیز اونس جهانی نوسان های مختلفی را تجربه کرد .انتظارات از محرک های اقتصادی بانک های مرکزی دنیا، طلا را به بالاتر از ۱۶۰۰دلار در هر اونس فرستاد و اخبار منتشر شده طی هفته اخیر همگی از نرخ طلا حمایت کردند، به عنوان مثال تولیدات صنعتی چین و شاخص خرده فروشی در ماه جولای کاهش یافتند.

روز جمعه نیز طلای خالص رکورد ۱۶۲۰ دلار در هر اونس را زد. کاهش قیمت ها طی روز جمعه در حالی اتفاق افتاد که پنج شنبه در پی انتشار اخبار کاهش روند رشد اقتصادی چین و افزایش امید ها به ارایه محرک های اقتصادی اونس روند صعودی به خود گرفته بود. بلاتکلیفی از آنکه آیا فدرال رزرو امریکا وبانک مرکزی اروپا اقدامی جهت بهبود وضعیت اقتصاد خواهند کرد یا خیر صعود بیشتر بازار طلا را غیر ممکن کرده است.(بورس نیوز)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.