ظرفیت های مناسبی در بخش زیرساخت های حمل و نقل برای معرفی iبه اسکاپ داریم/ احداث ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه و ۱۲ هزار کیلومتر راه آهن در کشور

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره iبه اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های مناسبی برای معرفی iبه اجلاس اسکاپ در حوزه زیرساخت های حمل و نقل دارد افزود:‌ تاکنون ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه و ۱۲ هزار کیلومتر راه آهن در کشور احداث شده است.

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی نیکزاد در اجلاس وزرای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) اظهار داشت: بدیهی ترین نشانه های فتح و توسعه کشورها در وضعیت فرودگاه ها، جاده ها و سیستم حمل و نقل و سطح ارایه خدمات در آنها نمایان می شود iبه طوری که iبه جرأت می توان گفت حمل و نقل حتی از صنعت گاز و نفت هم مهمتر است چرا که بخش راه و ترابری جزو منابع تجدید شونده محسوب شده اما نفت و گاز منابع تجدیدناپذیر می باشند.

وی ادامه داد: iبه همین دلیل باید منابع تجدید پذیر را iبه سرمایه تبدیل کرد و لزوم سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل در همهی مدل های جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی احساس می شود.

نیکزاد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۶ میلادی ۱۷٫۵ میلیون خانوار در ۱۵٫۸ میلیون واحد مسکونی زندگی می کردند که در طول ۲ دوره دولت اخیر تعداد خانوارها در سال ۲۰۱۱ iبه ۲۱٫۲ میلیون و واحدهای مسکونی iبه ۲۱٫۶ میلیون رسیده که این امر مشارکت عملی بخش خصوصی و ساخت ۵٫۸ میلیون واحد مسکونی را در عرض ۵ سال نشان می دهد.

وی ادامه داد: صفر کردن قیمت زمین و ارایه تسهیلات ارزان قیمت و تامین تاسیسات زیربنایی توسط دولت اثرات مطلوبی در اقتصاد، اشتغال، کاهش تورم و تحکیم بنیان خانواده داشته است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کشور ما با دارابودن ۲۲۳ هزار و ۴۰۵ کیلومتر انواع راه شامل ۹۸ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شده، ۱۰۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی بزرگراهی، ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه و ۱۲ هزار و ۲۰۵ کیلومتر راه آهن، ۱۱ بندر تجاری در شمال و جنوب کشور با ظرفیت ۱۸۰ میلیون تن در سال، ۱۴۵ گمرک فعال در سراسر کشور گام های موثری را در سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها و iبه تبع آن گسترش فعالیت های حمل و نقل و ترانزیت برداشته است.

وی افزود: در همین جهت و با استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر ازادراه، ۱۲ هزار کیلومتر راه آهن، ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی در جهتی کمک iبه اقشار آسیب پذیر و توسعه متوازن در گسترش دسترسی iبه مراکز تولیدی و کشاورزی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: راهبرد وزارت راه و شهرسازی آسفالت همهی روستاهای بالای ۵۰ خانوار در کشور است که این مهم تا پایان دولت احمدی نژاد انجام خواهد شد.

نیکزاد تصریح کرد: اکنون برای احداث هر کیلومتر راه آهن و یا اتوبان در کشور ۴ میلیارد تومان هزینه می شود که این امر نشان دهنده رشد ۱۰ برابری هزینه امور زیربنایی در کشور طی ۱۰ سال قبل است.

وی ادامه داد: iبه همین دلیل گسترش سرمایه گذاری iبه روش مشارکت عمومی- خصوصی از طریق فروش اوراق مشارکت در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.

وی با بیان اینکه با استفاده از این روش iبه پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یافته ایم افزود: احداث آزادراه زنجان- تبریز، ساوه- همدان، شت- قزوین، سیرجان- بندرعباس، قم- تهران- مشهد، با روش مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی انجام می شود.

نیکزاد تصریح کرد: همچنین ساخت و توسعه شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی(ره) با ۱۴ هزار هکتار از اولویت های مهم سرمایه گذاری در این وزارتخانه است و توسعه ظرفیت این فرودگاه برای جابجایی ۴۰ میلیون مسافر در سال تا سال ۲۰۲۴ از جمله اهداف پیش بینی شده در این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: تأسیس واحدهای مشارکت عمومی و خصوصی در کشورهای عضو اسکاپ ، برگزاری مستمر همایش فرصت های سرمایه گذاری، برجسته کردن نقش موسسات مالی بین المللی در سرمایه گذاری و پروژه های زیرساختی می تواند iبه تحقق اهدافی همچون محرومیت زدایی و توسعه متوازن مناطق شهری و روستایی و در نهایت دستیابی iبه توسعه پایدار کمک کنند./س


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.