ظرفیت سردخانه‌ای کشور پاسخگوی ذخیره‌سازی مرغ مازاد است/ طرح نصب کد رهگیری برای فرآورده‌های دامی

ظرفیت سردخانه‌ای کشور پاسخگوی ذخیره‌سازی مرغ مازاد است/ طرح نصب کد رهگیری برای فرآورده‌های دامی

بسترها و اقدامات لازم برای ذخیره مرغ مازاد تولیدشده در کشور در فضاهای سردخانه‌ای انجام شده است.

 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در جمع خبرنگاران در نشستی که به مناسبت آغاز هفته دامپزشکی برگزار شده بود، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایانا درباره توانمندی‌های سردخانه‌ای کشور به‌منظور ذخیره‌سازی مرغ مازاد تولید شده، گفت: بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی، در حال حاضر سالانه ۱۵۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که با توجه به جوجه‌ریزی‌های انجام شده، فضاهای سردخانه‌ای کشور آمادگی ذخیره این میزان مرغ را دارا است.

دکتر سیدمحسن دستور با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه، در مورد لزوم بهره‌برداری سالانه ۲۰ واحد کشتارگاه دام و طیور در کشور افزود: در حال حاضر ۲۱۸ کشتارگاه صنعتی طیور در کشور فعال بوده و ۸۴ کشتارگاه صنعتی در این بخش در حال تأسیس است و کشتارگاه سنتی در بخش طیور وجود ندارد.

وی درباره لزوم ساخت کشتارگاه‌های صنعتی خاطرنشان کرد: کشتارگاه‌های صنعتی ضمن انجام کشتار بهداشتی از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری می‌کند.

دستور با توجه به تجهیز کشتارگاه‌ها به سردخانه‌های بالای صفر ادامه داد: این توانمندی در ساختار کشتارگاه‌ها، باعث نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت و کنترل تغییرات انجام شده روی مرغ و افزایش ضریب کیفیت و سلامت مرغ می‌شود.

 

مخدردرمانی تخلف است

این مقام مسئول درباره اینکه آیا روی آوردن تولیدکنندگان حوزه دام و طیور به مخدردرمانی به‌دلیل پایین بودن کیفیت واکسن‌های دامی نیست، تصریح کرد: درمان‌های غیرمجاز نظیر مخدردرمانی نه‌تنها مورد تأیید سازمان دامپزشکی کشور نیست، بلکه از نظر قانونی پیگرد قانونی دارد.

وی یادآور شد: از آنجا که استفاده از این روش‌ها می‌تواند تبعات سوء داشته باشد، سازمان دامپزشکی واحدهای متخلف را مورد پیگرد قانونی قرار خواهد داد.

دستور تأکید کرد: تولید واکسن‌های دامی منوط به ارائه گواهی ثبت و پروانه ساخت دارو است و قبل از تولید انبوه و ورود واکسن یا دارو به بازار، از نظر پارامترهای مختلف و استانداردهای کیفی در آزمایشگاه‌های مجاز بررسی می‌شود.

وی اظهار داشت: در صورت مشاهده داروهای کم‌اثر یا بی‌اثر، سازمان با تولیدکنندگان متخلف برخورد خواهد کرد.

 

طرح نصب کد رهگیری برای فرآورده‌های دامی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین گفت: یکی از سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور، طرح نصب کد رهگیری برای فرآورده‌های غذایی و دامی کشور اجرایی می‌شود.

دستور در ادامه افزود: بر اساس این طرح، تمامی محصولات غذایی و دامی از مرحله تولید تا مصرف قابل ردیابی است و در صورت بروز هرگونه مشکل در چرخه تولید تا مصرف امکان پیگیری و برخورد وجود خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته به‌منظور افزایش سلامت بهداشتی مواد غذایی و دامی، دوهزار و ۶۰۰ بازدید نظارتی انجام شده است و در همین راستا ۹ هزار پرونده در زمینه عرضه غیرمجاز و غیربهداشتی تشکیل شده است.

دستور ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ واحد بسته‌بندی در کشور وجود دارد و عملیات نظارتی در قالب نصب کد بهداشتی و شناسنامه‌دار کردن فرآورده‌های دامی و غذایی در حال انجام است.

 

تناقض آمار به خاطر تفاوت تعریف‌ها است

این مقام مسئول درباره تفاوت آمار گمرک و دامپزشکی درباره دام وارداتی تصریح کرد: بر اساس قانون، تفاوت آمار نباید وجود داشته باشد، اما تفاوت آمار گمرک مربوط به تفاوت در تعاریف و شاخص‌ها است.

وی یادآور شد: به‌منظور مقابله با دام قاچاق، اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام شده است که از آن جمله می‌توان به توسعه کشتارگاه‌های صنعتی در قالب بهره‌برداری از ۹ واحد کشتارگاهی و ۳۰ مرکز بسته‌بندی در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

دستور در پایان اظهار امیدواری کرد که با توجه به تلاش دولت در مقابله با قاچاق، قوانین تسهیل‌کننده و همچنین پرسنل اداری لازم برای مقابله با قاچاق دام در اختیار سازمان دامپزشکی قرار بگیرد./

 

خبرنگار: یوسف فرهادی بابادی

L-910708-02

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.