ظریف:دستیابی به چارچوب توافق نهایی بسیار نزدیک است

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ظریف:دستیابی به چارچوب توافق نهایی بسیار نزدیک است

ایران > سیاست‌خارجی – ممتازنیوز: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه به چارچوب توافق نهایی بسیار نزدیک شده‌ایم، اظهار داشت مذاکرات فراز و نشیب دارد و کسی نباید زیادی خوشحال شود و بنویسد «هیچ».

به گزارش ایرنا، ظریف وزیر امورخارجه در نخستین سخنرانی در جمع دانشجویان پس از مذاکرات وین ۸ در هشتمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران با موضوع «دیپلماسی هسته‌ای» در دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ یکی از مهم‌ترین مسایل روابط بین الملل پس از جنگ سرد است، افزود: برای نوشتن جزییات توافق نیاز به تمدید داشتیم و فرصت هفت ماه تمدید برای فراهم کردن زمان است و اکثر مذاکره کنندگان معتقدند که زمان لازم برای رسیدن به توافق بسیار کمتر از این زمان است.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: کسی نباید نگران شود که مذاکرات ما فراز و نشیب داشته باشد و کسی هم نباید زیادی خوشحال شود و ننویسد «هیچ»، این‌ها در مذاکرات طبیعی است، کسی که این چیز‌ها را می‌گوید مذاکره را متوجه نیست؛ بله اگر قرار باشد یا بروید بیانیه بخوانید یا بیانیه طرف مقابل را قبول کنید، مذاکره یک روزه یا به نتیجه می‌رسد یا نمی‌رسد.

رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران همچنین تصریح کرد: از شرایطی که هیچ کس گمان نمی‌کرد راه حلی برای موضوع هسته‌ای ایران وجود داشته عبور کرده و به مرحله‌ای رسیدیم که همه اذعان دارند تنها راه حل موجود و ممکن، مذاکره است. ما تصورهای طرف مقابل مذاکره را از الگوهای رفتاری ایران تغییر دادیم.

حضور همزمان سه مقام ارشد آمریکایی برای اولین بار در تاریخ در یک مذاکره

وزیر امور خارجه با قدردانی از برگزاری همایش دیپلماسی هسته‌ای افزود: به نظر بنده این اقدام دانشگاه و انجمن علوم سیاسی برای بررسی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که امروز نه تنها سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است بلکه منطقه وجهان با آن روبرو است و آن رسیدن به یک تفاهم در حوزه برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران است.

ظریف ادامه داد: این اقدام، بسیار مهم است و طلیعه خوبی از این همکاری سازنده است که امیدوارم در آینده بتواند آثار مهمی برای کشور داشته باشد.

رییس تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: همه اذعان داریم که دیپلماسی هسته‌ای در یکسال ونیم گذشته نه تنها یکی ازموضوعات سیاست خارجی ما بوده بلکه یکی از مهم‌ترین مسایل روابط بین الملل پس از جنگ سرد است.

ظریف توضیح داد: موضوع هسته‌ای، موضوعی است که در مقاطع مختلف ۶ وزیر امور خارجه کشورهای عمده جهان را به یک شهر آورده تا در برابر نمایندگان مردم بزرگ ایران به مذاکره بنشینند و در بسیاری از این مقاطع سه مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا حضور داشته‌اند.

وی اظهار داشت: شاید برای اولین بار باشد در تاریخ اخیر همزمان سه مقام ارشد وزارت امور خارجه در واشنگتن نیستند. اگر تاریخ روابط خارجی آمریکا را نگاه کنید کمتر سراغ دارید که سه مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، وزیر، قایم مقام و معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا همزمان در واشنگتن نباشند چه رسد به اینکه در مذاکره حضور داشته باشند و این نشان دهنده اهمیت نقش جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی است و هم اهمیت مذاکرات است.

 حمایت ۸۴ درصد یهودیان آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران

به گزارش خبرنگاران سیاسی ایرنا، ظریف با بیان اینکه روش دیگری نمی‌تواند موضوع هسته‌ای ایران را حل وفصل کند، گفت: برای اینکه اهمیت این موضوع را نشان دهم دو نظر سنجی را ارایه می‌کنم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در روز ششم نوامبر ۲۰۲۲، تقریبا کمتر از یکماه پیش، روزنامه کریستین ساینس مانیتور مقاله‌ای منتشر کرد که ۸۴ درصد یهودیان آمریکا در مخالفت با نتانیاهو از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند.

وی افزود: به رغم همه سرو صدا‌ها، هیاهو‌ها، بازی‌های تبلیغاتی، عکس بمب کشیدن، خط کشیدن قرمز و سیاه، تمام تبلیغاتی که تمام تلاش نتانیاهو در آن بود، حتی در سخنرانی امسالش در مجمع عمومی با خواندن قسمت‌هایی از کتاب «آقای سفیر» گفت این ظریفی که شما می‌گویید معتدل است و اصلا معتدل نیست؛ و این قدر به گرفتاری مبتلا شدند، ۸۴ درصد جامعه یهودی آمریکا معتقد است که راه حل با جمهوری اسلامی ایران، «توافق» است.

وی تصریح کرد: این در شرایطی است که در تاریخ ۱۸ می‌۲۰۱۲ موسسه PEWنظر سنجی منتشر کرد که بر اساس آن نظر سنجی ۶۳ درصد کل مردم آمریکا معتقد بودند تنها راه برخورد با موضوع هسته‌ای ایران، جنگ است.

ظریف گفت: این نشان می‌دهد که تمام دنیا، حتی جامعه آمریکایی، حتی جامعه‌ای که بیشترین تاثیر پذیری را علی القاعده از حرف‌ها و سیاه نمایی‌های آقای نتانیاهو دارد، به این نتیجه رسیده‌اند که راه برخورد با ایران راه «مذاکره» است؛ یعنی اینکه با این ملت با فشار، تحمیل و جنگ نمی‌شود صحبت کرد اما این ملت اهل گفت‌و‌گو، اهل منطق، اهل مذاکره و اهل راه حل بوده و این تفاوت اساسی است.

۷۰ تا ۸۰ ساعت مذاکره رو در رو

وزیر امور خارجه اظهار داشت: مذاکره کار دشواری است، فراز و نشیب دارد. مذاکره بین دو طرف که همفکرهستند صورت نمی‌گیرد، معمولا بین دو طرف صورت می‌گیرد که دیدگاه‌های متفاوتی دارند، اما با ۱۰دوره مذاکره که شاید فقط در این دور آخر در دور دهم، شخص بنده متجاوز از ۷۰-۸۰ ساعت مذاکره رو در روی دوجانبه، سه جانبه، پنج جانبه، هفت جانبه و هرچند جانبه که بخواهید، داشتیم.

ظریف افزود: این فراز و نشیب زیاد هست ولی در پایان این مذاکرات اگر به بیانیه وین توجه کنید و به مصاحبه‌هایی که صورت گرفت، همه طرف‌ها اعلام کردند که به توافق بسیار نزدیک شدیم، یعنی اینکه افقی که در پیش رو داریم حتی یکی از مذاکره کنندگان که قبلا معمولا نظرات بسیار منفی حتی نزدیک توافق ژنو هم نظر بسیار منفی داشت، بعد از توافق وین گفت من برای اولین بار احساس کردم که راه حل در پیش روی ماست.

برای نوشتن جزییات نیاز به تمدید داشتیم

ارشد‌ترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: بسیاری از کسانی که مذاکره می‌کردند فکر می‌کردند که حتی اگر مذاکرات دو سه روز ادامه می‌یافت، به یک چارچوب کلی دست می‌یافتیم؛ چارچوب کلی به معنای آن نیست که تمام جزییات را می‌توانستیم بنویسیم.

ظریف تصریح کرد: ما نیاز به تمدید داشتیم تا بتوانیم جزییات را بنویسیم؛ چون بعد از ۲۴ نوامبر ما به شرایط قبل از توافق ژنو برمی گشتیم و نیاز داشتیم فرصتی فراهم کنیم که جزییات را بنویسیم؛ لذا نیاز بود که این جزییات در یک زمانی که نیاز است تمدید شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: امید این بود و واقعا هم خیلی نزدیک شدیم که چارچوب این توافق مشخص باشد تا دوستان و خود ما بتوانیم این جزییات را نگارش کنیم و این هنوز هم کاملا در دسترس است و این فرصت هفت ماهه‌ای که برای رسیدن به توافق نهایی مطرح شده باز هم همانطور که در متن بیانیه وین می‌توانیم ببینیم این فرصت برای فراهم کردن زمان است؛ با این شرایط که اکثر مذاکره کنندگان معتقدند که زمان لازم برای رسیدن به توافق بسیار کمتر از این زمان است.

دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ظریف گفت: بنابر این ما بعد از یک سال و نیم مذاکره از وضعیتی که دنیا فکر می‌کرد هیچ راه حل سیاسی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای نیست، بسیاری فکر می‌کردند که هیچ راه حل عزتمندی برای موضوع هسته‌ای نیست امروز به این نتیجه رسیده‌اند که راه حل مبتنی بر احترام متقابل، بزرگداشت دستاوردهای مردم بزرگ ایران و شناسایی حقوق این مردم تنها راه حل رسیدن به توافق است.

رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: دومین دستاورد این است که دوستانی که نه صرفا از زاویه خبری بلکه از زاویه تهدید دراز مدت به موضوع نگاه می‌کنند، در این مذاکرات توانستیم تا حد بسیار زیادی، تصور طرف مذاکره کننده، نه واقعیت، واقعیت اینکه ایران همیشه یک واحد تاریخی منسجم بوده و ادامه خواهد داشت اما تصور طرف‌های مذاکره ما را از الگوی رفتاری جمهوری اسلامی ایران تغییر داد.

وی افزود: این برای آینده کشور بسیار ضروری و از نکاتی است که به عنوان یک ناظر یا دانشجوی علوم سیاسی و روابط بین الملل برای بنده همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

ظریف اضافه کرد: مثالی بزنم، تصور غلطی غربی‌ها داشتند از نحوه مذاکره کردن مقامات ایرانی، صرف نظر از قبل از جمهوری اسلامی یا بعد از جمهوری اسلامی، که به آن وقت کشی، چانه زنی بازاری، فرش فروشی، امتیاز دهی در آخرین لحظات و هرچه که می‌گویند، این تصور غلط از الگوی رفتاری ما باعث می‌شد که در هر مذاکره‌ای ما نتوانیم به اهداف خودمان از آن مذاکره برسیم.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: کتاب‌هایی که در آمریکا نوشته می‌شود، موسسه صلح آمریکایی کتاب‌هایی را منتشر می‌کند راجع به روش مذاکره کشورهای مختلف؛ کتابی هم دارند به نام روش مذاکره ایران که یکی از گروگان‌های سابق آمریکا در ایران به نام آقای «لیمبرت» نوشته است.

رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: این کتاب‌ها، تصوراتی را از فرهنگ مذاکراتی ایرانی که خیلی تشبیه می‌کنند به روش‌هایی که بازاریان ما در معامله با فرش می‌کنند، همیشه نمود مذاکره ایرانی می‌دانند؛ اگر مقاله‌ای که در مجله «نیو ریپابلیک»، چند روز قبل از مذاکرات پایان دوره قبل، ۲۰ ژوییه گذشته نوشته شد نگاه کرده باشید، عنوان مقاله این بود، تلگراف بی‌ادبانه‌ای که می‌تواند کلید مذاکرات ایران و آمریکا باشد.

ظریف افزود: این تلگراف بی‌ادبانه چه بود؟ متنی بود که سفارت آمریکا در تهران به واشنگتن مخابره کرده بود با عنوان مذاکره با ایرانی‌ها که در آن انواع گزاره‌های غلط و تا حد قابل توجهی‌نژاد پرستانه که مبتنی بر‌‌ همان بحث اورینتاریسم مرحوم ادوارد سعید است. بر‌‌ همان دیدگاه به عنوان روش مذاکراتی ایرانی‌ها مطرح کرده بود.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما توانستیم و اصرار هم بنده داشتم که در این مذاکرات این تصور و ادراک غلط را از نحوه مذاکره ایرانی به هم بزنیم، چون اگر این تصور باقی بماند و می‌ماند، در همه شئون رفتاری ما با جهان خارج تاثیر می‌گذاشت. در این یکسال چه کردیم؟

وی اظهار داشت: ما نشان دادیم‌‌ همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایش روز پنجشنبه فرمودند که ضرورت دارد من یکبار دیگر از حمایت‌هایی که حضرت ایشان از بنده و تیم مذاکره از ابتدای کار مبذول فرمودند سپاسگزاری کنم، ما از روز اول بحث منطقی کردیم.

ظریف تصریح کرد: حرف منطقی زدیم، راجع به موضوع صحبت کردیم، فرار از بحث راجع به موضوعات نکردیم، در مواضعمان منسجم بودیم، حرکت زیگزاگی و نامنسجم دیده نشد، از ابتدا نشان دادیم که می‌خواهیم به راه حل برسیم و نمی‌خواهیم وقت کشی کنیم.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: می‌دانید که اصرار بر یکسال و ۶ ماه را ما داشتیم، ما گفتیم که مذاکرات باید پایان داشته باشد، ما گفتیم که مذاکرات برای مذاکره بی‌معناست. نشان دادیم که جمهوری اسلامی یک طرف مذاکره کننده جدی است.

با زبان بین المللی روشنگری و ابهام زدایی کردیم

ظریف افزود: همه برخوردهای ما مسوولانه و روشنگر بودیم، ابهام زدایی کردیم، با زبان بین المللی صحبت کردیم، با زبانی که برای طرف مقابل قابل فهم باشد، بر مبنای آموزه قرآنی که می‌فرماید رسولان هم بر زبان امتشان صحبت می‌کنند، یعنی شما قرار است با زبانی صحبت کنید که طرف مقابل بفهمد، شما با خودتان مذاکره نمی‌کنید.

رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: با طرفی مذاکره می‌کنید که می‌خواهید آن طرف، دیدگاه، نظر، منطق، حقانیت، مظلومیت این ملت بزرگوار و مقاومت این ملت بزرگوار را درک کند و این کار در این مذاکرات به خوبی انجام شد و این‌‌ همان الگویی است که مقام معظم رهبری فرمودند که هر قرار عادلانه و عاقلانه را قبول می‌کنیم اما زیر بار حرف زور و زیاده خواهی نخواهیم رفت.

وی گفت: این الان برای طرف‌های مذاکره ما کاملا به عنوان الگوی مذاکراتی دولت تدبیر و امید و الگوی مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران جا افتاده و مشخص شده است.

ظریف افزود: بزرگ‌ترین افتخار ما این بوده است که از حمایت مردم بزرگ ایران برخوردار بوده‌ایم و برای بنده و دوستانم در تیم مذاکره کننده واقعا زحمت اصل مذاکرات بر دوش این دوستان عزیز است و من از آن‌ها تشکر می‌کنم.

وی اضافه کرد: مردم خوب ما در تمامی لحظات این مذاکرات همراه ما بودند، من یقین دارم حتی منتقدین برای ما دعا کردند و در این شک ندارم. شک ندارم آن‌هایی که تند‌ترین انتقادات را از ما داشتند، در لحظات حساس مذاکرات، در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان و در شب‌های عزیز ماه محرم برای ما دعا کردند؛ این بزرگ‌ترین دستاورد تیم مذاکراتی ماست.

حمایت رهبری بزرگ‌ترین دستاورد است

ظریف اظهار داشت: حمایت مقام معظم رهبری، اینکه آقا بفرمایند «تیم مذاکراتی ما حقا و انصافا پایداری می‌کنند، منطقی حرف می‌زنند و جدی هستند» بزرگ‌ترین دستاورد است و من امیدوارم این اجماع ملی که در حول مذاکرات هسته‌ای فراهم شده است بتواند ما را تا سرمنزل مقصود نه تنها در این حوزه بلکه در همه حوزه‌های جامعه سیاسی کشور برساند.

وزیر امور خارجه گفت: دوم اینکه ما دستاورد‌هایمان را حفظ کردیم، هیچ عقب گردی تا کنون نداشته‌ایم، ساختار برنامه هسته‌ای ایران در هر تفاهمی همه می‌دانند که حفظ می‌شود، دیگر این فقط شعار ما نیست، این تفاهم کلی است که ساختار برنامه هسته‌ای ایران حفظ می‌شود، حرکت رو به جلوی برنامه هسته‌ای ایران تا رسیدن به برنامه صنعتی ادامه خواهد داشت، غنی سازی ما ادامه می‌یابد، برنامه‌های ما در اراک به صورت جد ی و با اختیار جمهوری اسلامی ایران و انشاء الله با همکاری جامعه بین المللی و با دسترسی به جدید‌ترین فناوری‌های روز پیگیری خواهد شد.

ظریف اظهار داشت: این مهم است، امروز ما خودمان را ثابت کردیم که می‌توانیم بدون هیچگونه کمکی روی پای خودمان بایستیم، اما امروز علاوه بر اینکه روی پای خودمان می‌ایستیم می‌توانیم از بهترین دستاوردهای جامعه بین المللی هم استفاده کنیم، می‌توانیم از فناوری پیشرفته جهانی هم استفاده کنیم و این یک دستاورد عمده است.

امروز مردم دنیا به ایران احترام می‌گذارند

رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: همزمان ما برای کشور تولید احترام کردیم، مردم دنیا امروز به ایران احترام می‌گذارند، به روش ما احترام می‌گذارند و محاسبات دشمنان ما به هم ریخته است، محاسبات بدخواهان این مردم و این کشور و این نظام به هم ریخته است دیگر تیغشان برش ندارد، دوباره تاکید می‌کنم، ۸۴ درصد جامعه یهودی آمریکا به آقای نتانیاهو یک «نه» بزرگ گفتند و این نشان می‌دهد با همه تبلیغات، با همه بازی‌های سیاسی، چنین روشی (مذاکره) پاسخ خواهد داد.

ظریف اظهار داشت: نکته سوم یا گذاره سومی که من خدمت دوستان مطرح کردم، تولید امنیت، اقتدار، نفوذ و کاهش آسیب پذیری جمهوری اسلامی ایران در اثر این مذاکرات و تغییر فضای بین المللی به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: بنده خدمت شما عزیزان ادعا می‌کنم که بر اثر این مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران امن‌تر شده است و دیگر هیچ کس نمی‌تواند بر طبل جنگ علیه این مردم بکوبد؛ تمام فضاسازی‌های خصمانه علیه این مردم فرو ریخته، دنیا فهمیده که می‌شود با این مردم بر اساس منطق، احترام، گفت‌و‌گو، درک متقابل و منافع مشترک به تفاهم رسید.

دیگر کسی برای توهین به مردم ایران مبنای منطقی ندارد

ظریف گفت: برای رسیدن به تفاهم، کسی دیگر نمی‌تواند بهانه تراشی کند، برای توهین به مردم ایران، کسی مبنای منطقی ندارد و نمی‌تواند ادعا کند. امروز تصور چنین ادعایی در جامعه بین المللی بی‌معنا و بی‌محتواست.

وزیر امور خارجه افزود: فضای امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران پاشیده است، پروژه امنیتی سازی ایران که پروژه‌ای است که صهونیست‌ها شاید مقدار هزینه‌ای که در آن کرده‌اند از حد حساب خارج است، برای همین است که برخی همسایگان ما متاسفانه و صهیونیست‌ها این میزان تلاش می‌کنند که این مذاکرات به نتیجه نرسد چون می‌دانند چقدر سرمایه گذاری کرده‌اند و چقدر سرمایه گذاریشان هدر می‌رود و دیگر نخواهد نتوانست از این پروژه ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی برای پیشبرد اهداف شومشان استفاده کنند.

ظریف گفت: امروز بر اثر یکسال و نیم مذاکره گذشته و مهم‌تر از آن بر اثر حمایت و مقاومت مردم بزرگ ایران، معتقدیم توانسته‌ایم مقاومت مردم ایران را تبدیل به یک کالای قابل عرضه در صحنه جهانی کنیم، کالایی که برای ما امنیت می‌خرد، کالایی که برای ما نفوذ می‌خرد، کالایی که برای ما قدرت می‌خرد، کالایی که از آسیب پذیری مردم، کشور و نظام ما می‌کاهد. این دستاورد بسیار بزرگی است.

وزیر امور خارجه افزود: احترام ایران افزایش یافته است، امروز با هر ایرانی که در سراسر جهان صحبت کنید، می‌گویند امروز از ایرانی بودنمان احساس غرور می‌کنیم، کاری به خط و ربط سیاسیشان ندارد، ایرانی که ممکن بود با طعنه و توهین مواجه باشد، امروز با تکریم، با دید منطقی نگریسته می‌شود و این تغییر تصورات و به هم ریختن فضاسازی‌های دشمنان ایران و انقلاب بسیار مهم است.

موفقیت نبودن سیاست‌های ضد ایرانی در یکسال گذشته

به گزارش خبرنگاران سیاسی ایرنا، ظریف اظهار داشت: اما آثار عملیاتی آن این است که امروز شما می‌بینید که قدرت منطقه‌ای ایران افزایش یافته است، در منطقه دیگر نمی‌توانند علیه منافع ایران وارد شوند، تحولاتی که در یکسال گذشته، در کشورهای مختلف منطقه اتفاق افتاد و دیدید که سیاست‌های جهانی دنباله روی سیاست‌های ضد ایرانی به آن شکل که برخی تلاش می‌کردند آن سیاست‌ها را جهت دهی کنند موفق نشدند، نه در سوریه و نه در عراق.

وزیر امور خارجه افزود: دیدید که جبهه داعش و جبهه تکفیری‌ها علیرغم حمایت‌هایی که داشتند به عنوان یک تهدید جهانی شناخته شد. این‌‌ همان جبهه‌ای بود که تا سال گذشته در سوریه از آن حمایت می‌کردند، مگر داعش فرقی کرده، مگر در ماهیت داعش تحولی ایجاد شده است؟

شکست پروژه ایران هراسی

رییس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: تحولی که ایجاد شده است در نحوه نگرش به جمهوری اسلامی ایران، اسلام و شیعه در منطقه و جهان است؛ این تحول است که باعث می‌شود بازی‌هایی که امنیت سوز و اطمینان سوز است برای ایران دیگر نتوانند وارد آن شوند و از این بازی‌ها نتوانند استفاده کنند؛ رنگ و لعاب این سیاست‌ها از بین رفته است و مشتریانشان را از دست داده‌اند، ایران هراسی پروژه شکست خورده است.

ظریف گفت: فضای رفت و آمد به ایران، گفت‌و‌گو با ایران و معامله با ایران بسیار باز شده، بنگاه‌های اقتصادی برای آمدن به ایران صف کشیده‌اند، شرکت‌هایی که سال گذشته در نمایشگاه دوبی شرکت‌های ایرانی را به غرفه‌شان راه نمی‌دادند امروز خواهان صحبت با شرکت‌های ایرانی هستند.

وی افزود: بنگاه‌های اقتصادی، اندیشمندان، هفته آینده انشاء الله ما سمینار بین المللی جهان علیه خشونت و افراط را در ایران برگزار می‌کنیم، خواهید دید که چه تعداد از اندیشمندان و سیاستمداران برجسته جهان برای این اجلاس به تهران می‌آیند.

ایران امروز قدرتمند‌تر، پرنفوذ‌تر و آسیب ناپذیر‌تر از گذشته است

رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: فضای صحبت در مورد ایران و با ایران، تغییر اساسی یافته است و این به نظر من در یک کلام، امروز ایران قدرتمند‌تر، پر نفوذ‌تر و آسیب ناپذیر‌تر از گذشته است و انشاء الله این روند با مقاومت مردم ایران، با ایستادگی مردم ایران و با منطق و تعامل و گفت‌و‌گو و رسیدن به فهم مشترک به شکل تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد.

ظریف افزود: چهارمین گزاره نگاه به آینده است، آینده به سمت بهتر شدن است و هیچ‌گاه به شرایط گذشته بازنخواهیم گشت، شرایط قابل بازگشت به گذشته نیست. ساختار مفهومی که در دنیا علیه ایران در پروژه ایران هراسی ساخته بودند درهم شکسته است، ساختمان تحریم‌ها به هم ریخته است و این شرایط قابل تکرار نیست، نمی‌شود این شرایط را به وضعیت قبل بازگرداند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: سیاست مقام معظم رهبری مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، ایران را آسیب ناپذیر‌تر کرده است و از برندگی تحریم‌ها علیه این مردم هم کاسته است وانشاء الله با پیگیری این سیاست که یکی از اولویت‌های دولت است، فشار بر طرف‌های مذاکره برای رسیدن به تفاهم افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه ما اعتقاد داریم طرف‌های مذاکره ما به این درک رسیده‌اند که باید با ایران مذاکره کنند و رفتارشان هم همین را نشان می‌دهد، مذاکراتی که ۵روز سه مقام عالی وزارت خارجه آمریکا، سه روز وزیر خارجه آلمان، دو بار وزرای خارجه انگلیس و فرانسه در عرض ۲ روز به وین آمدند برای اینکه به نتیجه برسند، حتما این شرایط شرایطی است که بازگشت به گذشته را غیر ممکن کند.

مذاکره یعنی بده بستان و فراز و نشیب دارد

ظریف گفت: البته هر مذاکره‌ای مخصوصا مذاکره‌ای که طرف مقابل نخواهد امتیازی بدهد، نخواهد از اصولش کوتاه بیاید، البته مذاکره یعنی بده بستان، به معنای یک گفت‌و‌گوی یک طرفه نیست، به معنی تحمیل همه نظرات نیست اما روی اصولمان ایستاده‌ایم و چون روی اصولمان ایستاده‌ایم، مذاکره فراز و نشیب دارد و طبیعی است.

وی تصریح کرد: کسی نباید نگران شود که مذاکرات ما فراز و نشیب داشته باشد و کسی هم نباید زیادی خوشحال شود و ننویسند «هیچ»، این‌ها طبیعی مذاکرات است، کسی که این چیز‌ها را می‌گوید مذاکره را متوجه نیست؛ بله اگر قرار باشد یا بروید بیانیه بخوانید یا بیانیه طرف مقابل را قبول کنید، مذاکره یک روزه یا به نتیجه می‌رسد یا نمی‌رسد.

ظریف گفت: اما اگر قرار باشد مذاکره بخواهد به آنچه که محیط تفاهم و درک مشترک و محیط توافق است برسد، فراز و نشیب دارد؛ دشوار است و شما یقین داشته باشید که هیات مذاکره کننده شما در برابر این دشواری انشاءالله می‌ایستد و با مقاومت و منطق.

وزیر امور خارجه افزود: ما هیچ چیزی بیش از حقوقمان نمی‌خواهیم، همه چیز هم معتقدیم که چون سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بر اساس فتوای مقام معظم رهبری و بر اساس محاسبات استراتژیک ما ۱۰۰ درصد صلح آمیز بوده، هست و خواهد بود، برای رسیدن به تفاهم نگرانی نداریم.

تفاهم برای ما مفید است چون چیزی را از دست نمی‌دهیم

ظریف گفت: تفاهم برای ما مفید است و ضرری ندارد، چون چیزی نداریم که در تفاهم از دست بدهیم، ما دنبال سلاح نیستم، درست است که آن‌ها می‌گویند ما نگرانی‌ها را رفع کردیم، دیگر کسی خطر تهدید هسته‌ای ایران را ندارد، خب بگذارید دلشان را با این خوش کنند ما هیچ‌گاه خطر هسته‌ای برای کسی نبوده‌ایم، ما معتقد نیستیم که سلاح هسته‌ای برای هیچ کشوری امنیت زا است. سلاح هسته‌ای تنها امنیت زدا است.

وی افزود: بازدارندگی هسته‌ای مبنای آن دیوانگی است، دیوانگی مبنای بازدارندگی هسته‌ای است، بحمد الله ما ملتی عاقل ومنطقی هستیم و انشاء الله با یک چشم انداز روشن، با حمایت ودعای مردم، با حمایت مقام معظم رهبری و هدایت‌ها وحمایت‌ها ریاست محترم جمهوری و با توکل به خدا که تنها قدر قدرت جهان خداست، با موفقیت این کار را به پایان خواهیم برد.

ظریف خطاب به دانشجویان گفت: دوستان! آمریکا قدر قدرت نیست، هیچ کسی، هیچ کشوری در دنیا قدر قدرت نیست، یک قدر قدرت لایزال داریم و آن خداوند خالق متعال است. با توکل به خدا و استعانت از ارواح طیبه ائمه هداه مهدین و شهدای عزیز و با اتکای به قدرت لایزال مردم ایران انشاء الله حتما با موفقیت این کار را به پایان خواهیم برد.

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.