ظریف: به اقدامات غیرمنطقی آژانس پاسخ می‌دهیم/لاوروف: تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را نمی‌پذیریم

وزیر امور خارجه ایران و روسیه در نشست خبری مشترک خود در مسکو بر غیرقانونی بودن اقدامات آمریکا علیه ایران در شورای امنیت تاکید کردند و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را مطابق برجام و در راستای قوانین آژانس ارزیابی کردند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به مسکو سفر کرده در گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت: گفت‌وگو های ایران و روسیه همواره ادامه داشته است و حتی کرونا نتوانست آن ها را متوقف کند و ما از طریق ویددیو کفنرانس گفت وگو داشته‌ایم. همکاری ها میان ما مداوم است در ر ابطه با منطقه و سوریه نیز همکاری های خوبی داریم و توانستیم سوریه را از وضعیت وخیم خارج کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه‌ها کشورهای غربی از طریق درهم آمیختن مفاهیم انسانی منافع سیاسی خود را محقق می کنند. در رابطه با افغانستان نیز ما و روسیه توافق نظر داریم. درباره یمن نیز با روسیه گفت وگو کردیم.

ظریف تاکید کرد که آمریکایی‌ها از معاهدات بین المللی خارج می‌شوند و از این معاهدات سوء استفاده می‌کنند. ایران دائما به دنبال شفافیت است و ایران هیچگاه تلاش نکرده است که با اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی مقابله کند.

ظریف تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی اگر اقدامات غیر منطقی و نامناسبی در رابطه با ما اتخاذ کند به آن پاسخ خواهیم داد. آمریکایی ها همواره قانون بین المللی را نقض می کنند و این امر بسیار خطرناک است.

وزیر خارجه کشورمان گفت: دوست دارم که از روسیه به دلیل فرستان پیام به دبیرکل تشکر کنم. آمریکا هیچگاه به توافقات پایبند نبوده است و حتی در زمان رئیس جمهور پیشین نیز مساله همین بوده است و در نهایت ترامپ از برجام خارج شد.

وی افزود: بعضی از کشورها می خواهند با آمریکا همکاری کنند، آمریکا موضع غیرشفافی در رابطه با موضوعات جهانی اتخاذ می کند و اقدامات آنها مخالف قوانین بین المللی است.

وزیر امور خارجه گفت: ما آژانس بین المللی انژی اتمی همکاری می‌کنیم و دائما به قوانین پایبند بوده‌ایم. ترامپ دائما به دنبال تغییر برجام بوده است و ما این مساله را نمی پذیریم. آمریکا از تمام لابزارها استفاده می‌کند تا به ایران فشار بیاورد

وزیر امور خارجه ادامه داد: در رابطه با مسائل دیگر نیز ما و روسیه گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و دیدارهای خوبی در آینده خواهیم داشت. ما اکنون دیداری مجازی در ادامه روند آستانه خواهیم داشت و به زودی دیداری مستقیم نیز در این رابطه برگزار می‌کنیم. من از لاوروف دعوت کردم که به تهران بیاید و در فرصت مناسب خواهد آمد.

سرگئی لاوروف نیز گفت: آمریکایی ها مانع اجرای برجام شدند و در مقابل ایران را تحریم کردند. برجام توافقی است که باید همه طرف ها آن را اجرایی کنند و ما از کشورهای دیگر می‌خواهیم که به فعالیت های تجاری خود با ایران ادامه دهند. واشنگتن حق ندارد که ایران را به عدم پایبندی متهم کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: در رابطه با نامه‌ای که به دبیرکل سازمان ملل در ارتباط با تحریم‌های تسلیحاتی ایران دادم هیچ پاسخی دریافت نکردم. آن‌هایی که به دنبال حمایت از آمریکا و تصمیمات آنها هستند هیچ دلیل واضحی ندارند.

لاوروف در ادامه تاکید کرد: قرار است در ادامه روند آستانه نشستی مجازی برگزار شود و بعد از آن نشست سران برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما از ایجاد راه حل سیاسی برای حل بحران لیبی حمایت می کنیم و همه طرف ها باید برای حل این بحران مشارکت داشته باشند.

ظریف نیز تاکید کرد: تلاش های روسیه در رابطه با بحران های منطقه و خصوصا لیبی موفقیت آمیز خواهد بود.

لاوروف در ادامه تاکید کرد: در دیدار با وزیر خارجه ایران به طور تفصیلی در رابطه با برجام رایزنی کردیم و ما از گسترش روابط تجاری با ایران استقبال می کنیم.

وی گفت: تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران را نمی پذیریم و این تحریم ها در تضاد با قوانین بین المللی است. روابط ما با ایران در زمینه اقتصاد و انرژی گسترش خواهد یافت.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با ایران بارها رسانه‌ای شده است و این امر غیرقابل قبول است. روسیه تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه تهران را قانونی نمی داند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.