ظریف بین پوتین و اردوغان میانجی‌گری می‌کند؟

ظریف بین پوتین و اردوغان میانجی‌گری می‌کند؟
دکتر مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه معتقد است که ایران می تواند نقش میانجی گر را در بحران روابط روسیه و ترکیه ایفا کند.

پورتال خبری واکنش: مطهرنیا اظهار داشت: رابطه ی مناسب دولت اعتدال گرای روحانی با داود اوغلو به عنوان نخست وزیر ترکیه و از سویی دیگر اتحاد استراتژیک ایران و روسیه، زمینه را برای میانجی گری ایران بین انکارا و مسکو مهیا می کند.
وی با اشاره به گزارش نشریه «الحیات» در رابطه با تماس های تلفنی وزیر خارجه ایران با مسئولان روس و ترک و دعوت آن ها به آرامش، گفت: میانجیگری ایران توسط دکتر ظریف که امروزه بعنوان یک دیپلمات بین المللی شناخته می شود می تواند کارساز باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با توجه به فهم موجود در آنکارا و نیاز موجود در مسکو، اقدامات ظریف از سوی دو طرف باید محترم شمرده شود و فعالیت ایشان در این زمینه نیز با وجود چالش های فراوان باید بیشتر از این باشد تا بتوانیم در آینده شاهد یک فضای مناسب در جهت همکاری ایران ، ترکیه و  روسیه به منظور کاهش خشونت در منطقه و سوریه باشیم .

مطهرنیا در ادامه گفت: اگر روسیه و ترکیه به تنش هرچه بیشتری وا داشته شوند زمینه های یک نوع درگیری فزآینده  در خاورمیانه به وجود می آید و یک زایش خطرناک رخ می دهد که بجای زایمان طبیعی یک سزارین تاریخی و پراز خونریزی رخ خواهد داد.

وی افزود: با این حال، عقلانیت سیاسی در مسکو و آنکارا بعد از تنش های موجود، نشان می دهد که دو کشور خواهند توانست موضوع را تا حدی کنترل کنند. مگر اینکه در رابطه با سوریه، وضعیت بین المللی و ماجرای الگوی ۱+۵ تغییراتی پیش بیاید و روس ها بخواهند برای برهم زدن بازی آمریکایی ها، از گزینه ی نظامی استفاده کنند.

مطهرنیا اضافه کرد: این در حالی است که اگر روس ها بخواهند این بازی را برهم بزنند مقدمه ای برای ورود ناتو به ماجرای سوریه و ایجاد الگوی افغانستان  در ارتباط با  آینده دمشق شکل خواهد گرفت. اگر روس ها در برابر ترک ها بایستند ناتو وارد منطقه خواهد شد  و با ورود ناتو  به این مسئله باید بپذیریم  که آرام آرام  مسئله ای شبیه افغانستان  در سوریه پدید خواهد آمد.با اخبار سیاسی سایت واکنش همراه باشید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.