ظریف: دنیا فهمید ایران دنبال تفاهم است

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ظریف: دنیا فهمید ایران دنبال تفاهم است

ایران > سیاست‌خارجی – حـدود ۳۰۰ خـبـرنگار و تصویربردار در وین جمع شده‌اند تا شاهد یکی از نفسگیرترین مذاکرات سیاسی تاریخ باشند. ‌

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به وین به طرف غربی توصیه کرده اراده سیاسی برای اتخاذ تصمیم سخت داشته باشد. آن سو جان کری وزیر خارجه آمریکا پیش از آنکه به وین برود، در لندن نشستی با وزیران خارجه اتحادیه اروپا داشته است. این نشست یک میهمان غیراروپایی هم داشت؛ یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان که چندی پیش کشورش میزبان یک دور از مذاکرات بود، در لندن در جمع وزیران خارجه کشورهای اروپایی حاضر شده بود.

او همین ۳روز پیش هم به ایران آمده بود و گفته می‌شد حامل پیغامی هسته‌ای است. ظریف البته گفته که بن علوی حامل پیامی نبوده، اما درباره برخی موضوعات هسته‌ای در ایران بحث کرده است. این سو لابی صهیونیستی آیپک در اقدامی مداخله‌جویانه ۶شرط برای توافق هسته‌ای با ایران را تعیین کرده. کمی آن‌طرف‌تر همزمان تندروهای آمریکا به اوباما گفته‌اند یا او برنامه هسته‌ای ایران را برچیند یا مذاکرات را ترک کند.

نشریه نیوزویک در گزارشی ضمن توجه به نقش کنگره آمریکا و نفوذ لابی صهیونیسم در آن، از مخالفت اعضای کنگره با هرگونه توافق احتمالی با ایران خبر داده. ظریف به طرف غربی توصیه کرده که برای خوشامد گروه‌های فشار، خط قرمزهای بی‌معنا تعریف نکنند که این موضوع کمکی به حل مشکل نمی‌کند. این سو علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان هم در گفت‌وگو با المیادین با تأکید بر اینکه تحریم‌ها حتما باید قطع شود، گفته که در مذاکرات هسته‌ای طرف مقابل تحت‌تأثیر بعضی روابط قدرت در داخل و همچنین برخی فشارهای منطقه‌ای مانند رژیم صهیونیستی است. در چنین فضایی، آخرین دور مذاکرات هسته‌ای با ناهار کاری کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان آغاز شد.

ظریف این دور از مذاکرات را «مرحله آخر» توصیف کرده و وندی شرمن رئیس هیأت مذاکره‌کننده آمریکا هم گفته که هم‌اکنون زمان آن فرارسیده که کار را تمام کنیم. شایعات و گمانه‌زنی‌ها هم حول مذاکرات می‌چرخند. آساهی شیمبون ژاپن ادعا کرده که ایران با تمدید مذاکرات تا اول فروردین سال موافقت کرده است. ظریف که قبلا گفته بود تحریم‌ها بخشی از مشکل نیست و مهم‌ترین بخش مشکل است، دیروز در بدو ورود به وین گفت که گرایشی در کشورهای غربی به‌ویژه مقامات آمریکایی بوده که فکر می‌کنند تحریم‌ها برایشان منفعتی داشته و راه‌حل است. او گفته که همه موضوعات مورد اختلاف است اما بحث اصلی که مدت‌ها وقت همه ما را گرفته، حدود غنی‌سازی‌ است نه اصل غنی‌سازی‌.

دیروز بعد از دیدار اشتون- ظریف، سیدعباس عراقچی در جمع خبرنگاران صحبت کرد و با اشاره به مذاکرات دوجانبه ظریف با اشتون در جمع خبرنگاران گفت: ایران پیشنهادها و ایده‌های زیادی را همواره برای رسیدن به نتیجه ارائه کرده است و اگر بخواهد رفع نگرانی شود این ایده‌ها کفایت می‌کند. ظریف هم گفته بود که پیشنهادهای متعددی برای اینکه اطمینان حاصل شود برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، وجود دارد و مطرح شده است، ‌این پیشنهادها می‌تواند یک راه‌حل و یا راه‌حل‌های متعدد بسیار مناسبی را ارائه دهد. مذاکرات در هتل کوبورگ که حالا برای ایرانی‌ها نامی آشنا شده آغاز شده است. ظریف پیش‌بینی پایان مذاکرات را هم کرده است: «اگر بر اثر زیاده‌خواهی طرف مقابل، راه‌حل به‌دست نیاید، دنیا متوجه شده است که جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال راه‌حل، تفاهم و تعامل سازنده است و از حقوق و عزت و سربلندی کشور دست برنمی‌دارد. »

طرح

– .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.