عادتی که دندان ها را خراب می کند

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ممتاز نیوز در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،
ممتاز نیوز : عادت هایی که سبب خرابی دندان تان می گردد را بشناسید و انجام ندهید.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از کیهان ؛ شاید شما هم یک سری عادت هایی داشته باشید که به مرور زمان سبب خرابی دندانتان شود؛ پس بهتر است که آنها را بشناسید و هر چه سریع تر ترک شان کنید.

دندان قروچه
ساییدن دندان ها به هم یا دندان قروچه در اثر فشار عصبی و مشکل بد خوابیدن ایجاد می گردد؛ کنترل دندان قروچه بسیار سخت است؛ اجتناب از جویدن غذاهای سفت در طول روز، درد دندان و آسیب ناشی از دندان قروچه را کم می کند.در شب از محافظ دهان (مخصوص دندان قروچه) استفاده کنید تا در حین خوابیدن از آسیب دندان در اثر دندان قروچه جلوگیری کنید.

جویدن یخ
یخ ماده ای بدون قند است و ممکن است فکر کنید برای دندان ضرری ندارد؛ اما جویدن یخ می تواند سبب شکستن و یا از بین رفتن قسمتی از مینای دندان شود؛ اگر یخ را سفت بجوید، سبب تحریک بافت نرم داخل دندان و بروز حساسیت و درد دندان می گردد.خوردن غذاهای داغ و یا غذاهای سرد ممکن است درد دندان را شدت بخشند؛ بهتر است به جای جویدن یخ، آدامس بدون قند بجوید.

جویدن مداد
آیا موقع تمرکز روی یک مسئله، مداد خود را می جوید؟؛ اثر جویدن مداد همانند جویدن یخ است و سبب شکستن و یا خرد شدن دندان ها می گردد.هنگامی که می خواهید چیزی را بجوید، آدامس های بدون قند را انتخاب کنید؛ آدامس های بدون قند سبب ترشح بسیار بزاق می شوند و از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کنند.

مکیدن انگشت
معمولا کودکان بعد از پدیدار شدن دندان های دائمی خود، انگشتان خود را می مکند؛ این انگشت مکیدن در سن ۵ تا ۶ سالگی ظاهر می گردد و سبب تغییرات دائمی در ساختار دندان و لثه می گردد؛ مکیدن انگشت شست می تواند سبب لق شدن و انحراف دندان های کودک از جای خود شود؛ این انحراف دندان ها می تواند مشکلات تنفسی و جویدنی را برای کودک به وجود آورد.

مکیدن لیموترش
افرادی که لیموترش را می مکند، خود را در خطر مشکلات دهانی و دندانی قرار می دهند؛ لیمو حاوی مقدار بسیاری اسید است؛ این اسید، سبب تضعیف شدن مینای دندان و زبری سطح دندان ها می گردد.

جویدن ناخن
جویدن ناخن نه تنها ظاهر دست را زشت می کند، بلکه به دندان ها نیز آسیب می رساند و سبب مشکلات دهانی می گردد؛ جویدن ناخن سبب خارج آمدن دندان از محل خود، شکستن دندان و تخریب مینای دندان می گردد.

با شیشه شیر خوابیدن
اگر موقع خواب، به کودک خود یک شیشه آب میوه، شیر و یا شیر خشک بدهید و در حین خوردن آن بخوابد، سبب خواهید شد که دندان های تازه پوسیده شوند؛ پس، بهتر است پیش از خوابیدن کودک، شیشه شیر را از او بگیرید و او را به این کار عادت دهید.

سوراخ کردن (پیرسینگ) زبان
در بعضی کشورها، سوراخ کردن زبان و آویزان کردن و زیورآلات فلزی از آن (پیرسینگ) مرسوم است؛ اگر به طور ناخودآگاه این قطعه فلزی را گاز بگیرید، دندانتان می شکند؛ هنگامی که فلز با لثه برخورد می کند، سبب آسیب لثه و لق شدن دندان ها می گردد.دهان ما پر از باکتری است، بنابراین سوراخ کردن زبان، خطر عفونت و زخم زبان را بسیار می کند؛ بهتر است پیش از این کار، با یک دندان پزشک مشورت کنید.

سخت مسواک زدن
مسواک زدن بخشی از بهداشت دهان و دندان است اما نباید سفت و محکم مسواک بزنید؛ این نوع مسواک زدن سبب از بین رفتن مینای دندان، تحریک لثه ها، حساس شدن دندان ها نسبت به سرما و گرما و حتی ایجاد سوراخ هایی در دندان می گردد.

باز کردن چیزی با دندان
باز کردن درب قوطی و یا بسته پلاستیکی با دندان ممکن است راحت باشد، اما دندان ابزاری برای خرد کردن و یا باز کردن وسایل نمی باشد؛ به جای دندان می توانید از قیچی و یا درب بازکن استفاده کنید؛ از دندان ها باید فقط برای خوردن غذا استفاده کرد.

ورزش کردن بدون محافظ دهان
موقع انجام ورزش هایی مثل بوکس،هاکی و ورزش هایی که با صورت شما در تماس می باشند باید از محافظ دهان و دندان استفاده کرد؛ این محافظ دهان یک قطعه پلاستیکی است و از دندان های بالایی محافظت می کند؛ بدون این محافظ زمانی که ضربه سنگینی به صورت شما وارد شود، می تواند دندان ها را خرد کند؛ این محافظ دندان را می توانید از دندان پزشک بگیرید.

آب نبات سفت
قند موجود در آب نبات سبب به وجود آمدن پلاک های چسبنده بر روی دندان ها می گردد؛ سپس باکتری های موجود در پلاک دندان، قند را تبدیل به اسید می کند و این اسید سبب از بین رفتن مینای دندان می گردد؛ بنابراین بعد از مصرف شکلات، آب نبات وشیرینی، حتما دندان های خود را مسواک بزنید.

شیرینی چسبنده
همه مواد شیرین سبب پوسیدگی مینای دندان می شوند، اما بعضی از آنها بیشتر مضرند، مثل سوهان، گز، پاستیل و آب نبات شل؛ وقتی شیرینی به دندان بچسبد و قند تبدیل به اسید می گردد، این اسید برای ساعت ها در تماس با مینای دندان است.اگر بعد از خوردن این نوع شیرینی ها، چیزی مثل کرفس یا آدامس بدون قند بجوید، مقدار بسیاری بزاق ترشح می گردد و این بزاق اسید را از بین می برد.

نوشابه گازدار
فقط شیرینی مسبب خرابی دندان نمی باشد؛ اگر یک لیوان نوشابه گازدار بنوشید، بیشتر از ۱۱ قاشق چایخوری قند مصرف کرده اید؛ همچنین نوشابه ها حاوی اسید فسفریک و اسید سیتریک است که این دو اسید، سبب از بین رفتن مینای دندان ها می شوند.نوشابه های رژیمی هرچند بدون قند می باشند، ولی مقدار بسیاری شیرین کننده مصنوعی دارند که این شیرین کننده ها، حاوی اسید می باشند و برای دندان ها مضرند.

نوشابه های ورزشی
معمولا این نوشابه ها حاوی مقدار بسیاری قند می باشند؛ نوشابه های ورزشی هم در دهان، اسید به وجود می آورند که این اسید به مینای دندان حمله می کند؛ اگر بسیار از این نوشیدنی ها استفاده می کنید، این را بدانید که در معرض پوسیدگی دندان خواهید بود؛ درحین ورزش و برای جلوگیری از کم آبی بدن، می توانید از آب حاوی املاح استفاده کنید.

آب میوه صنعتی
آب میوه های صنعتی حاوی ویتامین و آنتی اکسیدان می باشند، ولی بیشتر آنها قند بسیاری دارند؛ میوه ها خودشان شیرین می باشند، بنابراین اگر آب میوه ای می خرید توجه کنید که قندی به آن افزوده نشده باشد؛ همچنین می توانید آب میوه خریداری شده را با مقداری آب رقیق کنید.

چیپس سیب زمینی
غذاهای نشاسته ای مثل چیپس، توسط باکتری های موجود در پلاک دندان ، شکسته شده و به اسید تبدیل می شوند؛ این اسید به مدت ۲۰ دقیقه به دندان ها حمله می کند؛ اگر غذا بین دندان ها باقی بماند، این مدت زمان بیشتر می گردد؛ بنابر این بهتر است بعد از خوردن چیپس سیب زمینی و یا دیگر غذاهای نشاسته ای، حتما بین دندان های خود را با نخ دندان تمیز کنید.

مصرف دائمی میان وعده
میان وعده ها نسبت به وعده های اصلی غذا، کمتر سبب ترشح بزاق دهان می شوند؛ پس بهتر است از مصرف میان وعده های شیرین و چسبنده اجتناب کنید و به جای آن می توانید از میوه و سبزی های مثل هویج استفاده کنید؛ همچنین شکستن بسیار موادی مثل تخمه و آجیل در میان وعده ها برای دندان ها مضر است.

نوشیدن قهوه
اگر بسیار قهوه بنوشید، به مرور زمان، در اثر تیرگی قهوه و اسید موجود در آن، دندان هایتان زرد رنگ می شوند؛ خوشبختانه، لکه های زرد ناشی از مصرف قهوه، به سادگی با استفاده از مواد سفید کننده دندان از بین می روند؛ از یک دندانپزشک درباره نوع و نحوه استفاده از این سفید کننده ها سؤال کنید.

کشیدن سیگار
سیگار و دیگر محصولات دخانی، لکه هایی را بر روی دندان ها به جای می گذارند و سبب بیماری های لثه و افتادن دندان ها می شوند؛ تنباکوی موجود در دخانیات، سبب سرطان دهان، لب و زبان نیز می گردد.

زیاد خوردن
خوردن بیش از حد در عارضه پرخوری عصبی سبب افزایش پوسیدگی دندان ها می گردد؛ اسیدهای قوی که در اثر استفراغ کردن از دهان خارج می شوند، می توانند دندان ها را ضعیف و شکننده کنند؛ این اسیدها همچنین سبب بوی بد دهان می شوند؛ در بیماری پرخوری عصبی (بولیمیا)فرد ابتدا مقدار بسیاری غذا می خورد و سپس عمدا غذای خورده شده را بالا می آورد.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.