عالی قاپو یا مترو ؟ انتخاب با کیست؟

هادی معیری نژاد: مردم اصفهان که دوباره با مرگ نصفه و نیمه زاینده رود مواجه هستن چشم نگرانی هم به میدان نقش جهان دارند.

در حالی که ملزومات توسعه اقتصادی زیبایی های اصفهان را نشانه رفته است طرفداران توسعه پایدار معتقدند با کمی مطالعه و دلسوزی می توان از چالش بین میراث فرهنگی و توسعه اقتصادی جلوگیری کرد.

بعد از برج جهان نما که دید و دورنمای این میدان را تهدید می کرد گویا ایتک نوبت به مترو است که از زیر و به شکل نادیده حیات این موزه زنده را تهدید کند.

 

این بناهای حساس
در این زمینه علیرضا جعفری‌زند باستان‌شناس چند روز پیش گفت: با عبور مترو از زیر میدان نقش جهان، تاریخ غیرمدون اصفهان نابود می‌شود.

او در گفت و گو با ایسنا میدان نقش جهان اصفهان را یکی از بی‌نظیرترین آثار تاریخی ایران دانست و بیان کرد: علاوه بر ارزشی که میدان نقش جهان دارد،‌ باید به این نکته توجه شود که بافت تاریخی و قدیمی اصفهان نیز در محدوده‌ی این میدان تاریخی‌ قرار دارد که تا کنون کاوش نشده است و اگر عبور مترو در محور شرقی – غربی در این محدوده انجام شود، به سرنوشت میدان عتیق اصفهان دچار می‌شود. در واقع این جریان فاجعه‌آمیزتر از عبور مترو از چهارباغ اصفهان خواهد بود.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید درباره‌ی این قضیه محکم‌تر برخورد کند، موضع جدی‌تری بگیرد و تعلل را کنار بگذارد، وگرنه مانند چهارباغ، زمانی که این سازمان درگیر مسائل جانبی است قطار شهری کار خود را می‌کند.

او با اشاره به قرار داشتن آثار تاریخی مجموعه‌ی میدان نقش جهان مانند سردر بازار قیصریه، دیوارهای میدان،‌ مساجد امام (ره) و شیخ لطف‌الله و عمارت عالی‌قاپو، گفت: هریک از این بناها حساسیت‌های خاص خود را دارند. طبیعتا سازمان میراث فرهنگی باید دقت و سرعت عمل بیشتری در این زمینه داشته باشد. تعلل جایزه نیست، در وضعیت کنونی در میدان نقش جهان با یک تخریب گسترده روبه‌رو هستیم.
 

یونسکو نظارت می کند
عباس حاج‌رسولی‌ها رییس شورای اسلامی شهر اصفهان دراین باره می گوید: مصوبه‌ شورای شهر برای عبور مترو از میدان نقش جهان، طرحی است که پنج سال دیگر اجرایی می‌شود.

به گفته او اگر در پنج سال آینده هم این طرح اجرایی شود، به‌طور قطع با نظر یونسکو و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواهد بود و اگر آن‌ها این امر را نپذیرند، مترو از زیر میدان نقش جهان عبور نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است مسؤولان قطار شهری درباره‌ میدان نقش جهان مانند عبور مترو از زیر چهارباغ عباسی عمل کنند، آن‌وقت دیگر چه کاری می‌توان انجام داد؟ هم گفت: برای چهارباغ عباسی این بحث را نداشتیم،‌ همه‌ی مدیریت‌ها آمدند و رفتند، ولی در طول این مدت هیچ صحبتی در این‌باره نشد.

او با تأکید بر این‌که هنوز عملیات خط ۱ مترو اصفهان به پایان نرسیده است‌، گفت:‌ تا پنج سال دیگر به محور شرقی ـ غربی و عبور آن از میدان نقش جهان نمی‌رسیم. هنوز ۱۰ کیلومتر تا رسیدن پروژه به میدان نقش جهان مانده است تا به این محدوده برسیم، تصمیم‌گیری‌های نهایی را انجام می‌دهیم. با این وجود، حواس ما نیز آن‌قدر هست که اثری تخریب نشود.

 

توسعه یا میراث
اصفهان شهری صنعتی و تجاری است این بر کسی پوشیده نیست . اما این شهر پیش از همه اینها شهریست که شاید نیمی از در آمدهای خود را مدیون گردشگرانیست که هرساله از آن بازدید می کنند.
گرچه مترو و مرکز خرید و غیره و ذالک نیز از ملزومات گردشگریست اما در صورت نابودی تدریجی ظواهر این شهر دیگر جذابیتی باقی نمی ماند که کسی برای گردشگران مترو و خط اتبوس رانی بسازد.

همین الان خشک شده زاینده رود تعداد زیادی از گردشگران این شهر را مایوس کرده است چرا که برای بسیاری اصفهان است و زاینده رودش. به همین دلیل متولیان این شهر باید متوجه باشند که توسعه اقتصادی این شهر تا حد بالایی به بقای بافت سنتی و تاریخی آن بستگی دارد پس توسعه یعنی حفاظت فعال از این اماکن با حفظ ملزومات شهری .شاید تجربیات شهرهای تاریخی چون رم ایتالیا و سالزبورگ اطریش و استکهلم در سوئد در حفظ یه حلقه قدیمی شهری در این زمینه راهگشا باشد.
۴۷۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.