عامل اصلی ضعف اسپانسرینگ در باشگاه‌ها

۲۴ام بهمن ،

دکتر احمد خداداد با اشاره به دولتی بودن بودجه باشگاه‌ها اظهار کرد: اداره شدن باشگاه‌ها از طریق بودجه دولتی سبب شده تا اکثر باشگاه‌ها از یک استادیوم مجزا وقتی از مربیان مجرب برخوردار نباشند و این مساله اثر نامطلوبی نیز روی سطح فوتبال پایه گذاشته است. در صورتی که اگر باشگاهی به صورت خصوصی اداره شود نه تنها بلیت فروشی در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌گیرد در تربیت بازیکنان حرفه‌ای ، جذب مربیان مجرب و در امر تصمیم گیری‌ها باشگاه‌ها می‌توانند بدون وابسته به نهادی مستقل عمل کنند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: دولتی بودن بودجه باشگاه‌ها حتی در کیفیت جذب بازیکنان خارجی نیز تاثیرگذار بوده، به طوری که چون باشگاه‌ها در جذب بازیکن به طور مستقل وارد نمی‌شوند معمولا با بازیکنانی قرارداد می‌بندند که به عنوان بازیکن ذخیره مدت طولانی نیمکت نشین می‌شوند یا به خاطر آسیب دیدگی‌ تا آخر فصل اجازه بازی به وی نمی‌دهند، در نتیجه‌ با شکایت به فیفا تمام حق و حقوق خود را از باشگاه دریافت می‌کنند و باشگاه از این نظر چون حقی ندارد لطمه سنگینی می خورد.

خداداد تصریح کرد: فوتبال ما نسبت به سال‌های اخیر نه تنها رشدی نداشته، بلکه سیر نزولی نیز داشته است که نمونه این پس رفت عدم راهیابی به جام جهانی، موفق نبودن در امر استعدادیابی و ترانسفر بازیکنان به باشگاه‌های مطرح اروپایی است. برای این که فوتبال رشد پیدا کند نیاز به انجام یک انقلاب در سطح باشگاه‌ها و هدایت آنها به سمت خصوصی سازی است در غیر این صورت روز به روز پله‌های ناکامی را طی خواهیم کرد.

این کارشناس فوتبال تصریح کرد: وجود یک کمیته‌ اقتصادی در باشگاه‌ها مسیر پیشرفت را به باشگاه‌ها نشان می‌دهد و سبب می‌شود تا باشگاه‌ها در امر برنامه‌ریزی ، جذب تماشاگر ، مسیرهای درآمدزایی وقتی در نحوه عقد قراردادها با بازیکنان داخلی و خارجی به شکلی عملی کنند که دچار تزلزل نشوند و خود را کم‌کم از وابسته بودن به بودجه‌های دولتی رها و به سمت خصوصی سازی گرایش پیدا کنند. بدون شک وقتی باشگاه‌ها در امر تربیت بازیکنان نقش کلیدی را ایفا کنند بالطبع آن تیم ملی نیز عملکرد موفقی خواهد داشت و از همین تیم ما می‌توانیم چند لژیونر در تیم‌های مطرح اروپایی داشته باشیم.

وی یکی از بهترین روش برای تقویت بعد تبلیغات باشگاه‌ها را برقراری ارتباط بین باشگاه‌ها با دانشگاه‌های علوم تربیت بدنی عنوان کرد و افزود: باشگاه‌ها اگر بتوانند دانشجویانی که پروژه تحقیقاتی خود را در زمینه اسپانسرینگ و تبلیغات دنبال می‌کنند بورس تحصیلی کنند و حمایت لازم را از آنها داشته باشند به طور قطع در آینده عملکرد موفقی در زمینه تبلیغات خواهند داشت و از این طریق بهتر می‌توانند مسیرهای درآمدزایی را پیدا کنند.

این کارشناس فوتبال معتقد است:‌اگر باشگاه‌ها از وابستگی دولتی به ما بستگی خصوصی تبدیل شوند دقت عمل زیادی در صرف هزینه‌های باشگاه، نحوه قرارداد بازیکنان و سایر موارد خواهند داشت و تبلیغات خود را از سطح تبلیغات به سمت برقراری ارتباط با تبلیغات خارجی گسترش خواهند داد و این ارتباط می‌تواند آینده موفقی را در زمینه بعد اقتصادی برای باشگاه‌ها رقم بزند.

عضو کادر فنی فوتبال فولاد خوزستان در پایان با بیان این نکته که مقدمات خصوصی سازی باید توسط وزارت ورزش و جوانان فراهم شود، گفت: وزارت ورزش و جوانان در این زمینه نقش کلیدی و مهمی دارد و اگر بتواند مقدمات خصوصی سازی را برای باشگاه‌ها فراهم کند، باشگاه‌ها مسیر اصلی خود را در زمینه تبلیغات و اسپانسرینگ پیدا خواهند کرد، حتی در زمینه فروش سهام استقلال و پرسپولیس به رغم این که وزارت ورزش و جوانان متولی این کار است بدون این که تحقیقات لازم را در این زمینه انجام داده باشد و راه‌های خصوصی سازی را از طریق تحقیقات علمی دنبال کرده باشد مرتب از مستقل شدن این باشگاه‌ها از بودجه دولتی سخن به میان می‌آورد، در حالی که این کار امکان پذیر نیست که آن که تحقیقات علمی و کارشناسی در این باره صورت گرفته باشد.


Varzesh3.com | ورزش ۳
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.