عامل انتقال بیماری سالک در چه ساعتی در شبانه روز فعالیت می کند؟

خبرگزای آریا- بیماری سالک یک بیماری پوستی مشترک بین انسان و حیوان است که به همراه نیش پشه خاکی به انسان سالم منتقل می شود  و پشه خاکی معمولا در هنگام غروب و ساعات ابتدایی شب فعالیت می کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا،  کارشناس بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی افزود: عامل بیماری سالک انگلی به نام ” لشمانیا” است که در برخی سلول های پوست تکثیر یافته و زخم های آن در انواع متفاوتی مانند خشک (نوع شهری) و مرطوب (نوع روستایی) بروز می یابد.
عابد توفیقیان در رابطه با چگونگی انتقال این بیماری اظهار کرد: پس از مکیدن خون انسان، سگ و جوندگان آلوده به لشمانیا، این انگل در بدن او تکثیر یافته و خطر انتقال بیماری به بدن افراد سالم به وجود می آید.
وی افزود: پشه خاکی اندازه ای قریب به دو تا ۳ میلیمتر داشته، موقع نشستن بال های خود را به شکل عدد هفت نگه می دارد و به صورت جهشی پرواز می کند.
این کارشناس ابراز کرد: این حشره در طول روز در پناهگاه های گرم، تاریک و مرطوب مانند شکاف های عمیق دیوارها، اماکن مخروبه و متروکه، اسطبل ها، اطراف توده های زباله و کودهای حیوانی، لانه جوندگان، کنده درختان و پشت لوازم ثابت منزل مانند کمد و قاب عکس استراحت کرده و تخم ریزی می کند.
وی ادامه داد: این بیماری از انسان به انسان، حیوان به حیوان و حیوان به انسان یا بالعکس انتقال یافته و تماس جنسی، انتقال خون، از جفت به صورت مارزادی، آلودگی مخاط چشم، زخم های باز و مخاط بینی انسان و حیوان مبتلا نیز از دیگر راه های شناخته شده این بیماری هستند.
توفیقیان با بیان اینکه یکی از مهم ترین راه های پیشگیری در این زمینه، جلوگیری از ورود آن به محل زندگی است، تصریح کرد: خوابیدن در پشه بند، پوشاندن قسمت های باز بدن، نصب توری فلزی با منافذ ریز برای درها و پنجره ها، محافظت از زخم های سالک و پوشانیدن آن با گازهای استریل، مبارزه با جوندگان و سگ های ولگرد از جمله اقدامات پیشگیرانه در زمینه بیماری سالک است.
وی یادآور شد: گردآوری و دفع زباله بهداشتی با استفاده از سطل درب دار، بهسازی محیط، تخریب اماکن متروکه و دوری از محل هایی که خطر وجود پشه خاکی پیش بینی می شود، خصوصا در همگام غروب و اوایل شب از جمله راه های مقابله با این بیماری است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.