عامل پنهان ایست ناگهانی قلبی در جوانان و ورزشکاران

ممتاز نیوز : پزشکان کانادایی در یک مطالعه تازه تاکید نمودند آنچه سبب ایست ناگهانی قلبی در جوانان ورزشکار با ظاهری سالم می‌شود، ابتلا به بیماری قلبی تشخیص داده نشده است.

چرا ورزشکاران دچار ایست قلبی می شوند؟
به گزارش تفسیری ممتاز نیوز ؛ دکتر باقری در پاسخ به این پرسش که چرا ورزشکاران هم دچار ایست قلبی می شوند در حالی که تصور این است که آنها به خاطر انجام ورزش و فیزیک مناسب نباید مشکلی داشته باشند می گوید: بررسی هایی که انجام شده نشان می دهد شایع ترین علت مرگ ناگهانی در ورزشکاران که بسیار هم مورد توجه است، مرگ بر اثر بیماری های قلبی است. مشکلاتی از قبیل کاردیومیوپاتی عضلانی قلب(افزایش حجم عضلات قلب)، تنگی عروق کرونر، ضربات مستقیم به قفسه سینه و ناهنجاری های عروقی از جمله مهم ترین دلایل مرگ ناگهانی در ورزشکاران است.

وی در ادامه توضیحاتش در این مورد خاطرنشان کرد: مشکل کاردیومیوپاتی قلب (افزایش حجم و ضخیم شدن ماهیچه های قلب) که مهم ترین علت مرگ ناگهانی در ورزشکاران محسوب می شود یک مشکل ژنتیکی و مادرزادی است. به این معنی که فرد به طور ژنتیکی مستعد این بیماری است و در طول زمان عضلات قلب افزایش حجم پیدا می کند اما هیچ علایمی از خود بروز نمی دهد و به یکباره به صورت مرگ ناگهانی خود را نشان می دهد.

این پزشک متخصص درباره دلایل مرگ نوروزی نیز می گوید: درخصوص مرحوم نوروزی نمی توان قبل از بررسی پزشکی اظهارنظر قطعی کرد که ایشان مشکل قلبی را به صورت ژنتیکی داشته یا خیر و باید منتظر اطلاعات تکمیلی پزشکی بود.

چرا جوانان سکته قلبی می کنند؟
دکتر موژان نادری درباره دلایل سکته قلبی جوانان زیر ۳۵ سال می گوید: اولین دلیلی که می توان آن را درنظر گرفت فاکتور های ژنتیکی است. اگر افرادی در خانواده با سابقه  حمله ی قلبی و بیماری های قلبی عروقی وجود داشته باشد،احتمال بروز این گونه بیماری ها در دیگر افراد خانواده هم افزایش پیدا می کند. دیواره ی شریان های قلبی در این افراد که سابقه ی وراثتی حملات قلبی را دارند،مستعد جذب چربی هستند و این موضوع ارتباطی به ورزشکار بودن یا نبودن هم ندارد. چربی خون این افراد معمولا بالاست و جداره ی رگ های قلبی شان به مرور نازک می شود.

دکتر نادری خاطرنشان کرد: اکثرا افراد جوانی که دچار حمله ی قلبی می شوند،در ناحیه ی قفسه ی سینه دردهای خفیفی را احساس می کنند و حتی در صورت مراجعه به پزشک نمی توان نارسایی قلبی را تشخیص داد بلکه فقط با آزمایشات تخصصی تر می توان از بروز حمله ی قلبی جلوگیری کرد.

این پزشک متخصص مصرف همزمان داروهای آمفتامین یا برخی محرک ها به همراه الکل را نیز یکی از عوامل ایجاد آریتمی قلبی و در نهایت سکته ی ناگهانی در جوانان می داند و اضافه می کند: علت دیگری که سکته قلبی جوانان را به همراه دارد و باعث به کما رفتن آنها می شود قند خون بالا در این افراد است. در این گونه موارد شخص را باید هر چه سریع تر به بیمارستان رساند. گرفتگی رگ را باید قبل از بروز سکته پیگیری و درمان کرد و عملا این گرفتگی ها بعد از سکته امکان درمان ندارند و قلب قابلیت احیا پذیری اش را از دست می دهد.

منشا اصلی بیماری قلبی مادرزادی است
این اظهار نظرهای در حالی است که دکتر آتوسامصطفوی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد ایست قلبی در ورزشکاران جوان، به خصوص هادی نوروزی به خبرنگار الو دکتر می گوید: اصولا بیشتر سکته های قلبی که در ورزشکاران رخ می دهد، منشا اصلی بیماری قلبی مادرزادی است؛ ممکن است ماهیچه قلب کلفت باشد و این می تواند یکی از دلایل بروز سکته قلبی در جوانان باشد.

دلیل اصلی ایست قلبی در جوانان
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این مطلب که برخی از اختلالات در کانال های یونی( مثل سندرم های مختلف در کانال های یونی شان ایراد داشته باشد) می توانند باعث بروز این اتفاق یعنی ایست قلب بشوند، به الو دکتر می گوید: البته گاهی اوقات اختلال یونی در نوار قلب نشان داده می شود و گاهی اوقات نشان داده نمی شود. در مورد آقای هادی نوروزی کاپیتان تیم پرسپولیس باید این علائم بررسی شود که آیا سابقه مشکلات قلبی در خانواده شان وجود داشته است یا نه؟ گاهی اوقات دچار درد سینه می شدند ؟ چشمانشان سیاهی می رفته و دچار سرگیجه در بعضی مواقع می شده اند یا نه؟ پاسخ به این سوالات تاحدودی می تواند در شرح حال کمک کند. البته در مورد تشخیص علت مرگ آقای هادی نوروزی باید اتوکسی انجام شود تا علت اصلی ایست قلبی مشخص شود. بااین حال ایست قلبی در جوانانی که سابقه مشکلات قلبی دارند، امری شایع است.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.