عامل گرانی پسته در بازار داخلی

رییس انجمن پسته دلیل افزایش چشمگیر قیمت پسته در بازار داخلی را افزایش نرخ ارز عنوان و تصریح کرد: پسته محصول صادراتی بوده و قیمت آن کاملا به نرخ ارز وابسته است لذا در پی افزایش قیمت دلار قییمت این محصول در بازار داخلی نیز با افزایش یکباره مواجه شد.
محسن جلال‌پور  اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت پسته از سال گذشته در بازاهای جهانی و افزایش نرخ ارز، قیمت پسته در داخل هم افزایش یافت به‌گونه‌ای که هر کیلو پسته مرغوب و صادراتی که از باغدار کیلویی ۸۰۰۰ تومان خریداری می‌شد اکنون به ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.
به گفته جلال‌پور قیمت پسته در بازار داخل نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.
در حال حاضر هر کیلو پسه تر در بازار مصرف حدود ۱۰ هزار تومان و هر کیلو پسته خشکباری از ۲۸ تا ۳۴ هزار تومان فروخته می‌شود.
وی اظهار کرد: ۲۵ درصد از پسته در داخل عرضه و ۸۵ درصد به بازارهای جهانی صادر می‌شود.
رییس انجمن پسته گفت: پسته صادراتی کیلویی هفت دلار در بازارهای آسیایی و کیلویی هشت دلار در کشورهای اروپایی به فروش می‌رسد.
جلال‌پور چین، کشورهای آسیای میانه و کشورهای عربی را بزرگترین بازار صادرات پسته ایران عنوان کرد.
به گفته وی امسال به دلیل افزایش نرخ ارز، ارزآوری صادرات پسته کاهش می‌یابد چراکه در پی افزایش قیمت دلار نرخ خرید پسته در بازارهای جهانی کاهش یافته است.
رییس انجمن پسته نهایت ارزآوری صادرات پسته در سال جاری را یک میلیارد دلار پیش‌بینی کرد.
او خاطر نشان کرد: سال گذشته ۱۶۰ هزار تن پسته در کشور تولید شد که ۱۰۰ هزار تن از این میزان صادر شد و یک میلیارد دلار ارز‌آوری برای کشورمان داشت در حالی که سال ۸۹ به دلیل تولید و صادرات بیشتر، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز‌آوری عاید کشورمان شد.
ایران تا سال گذشته در سکوی اول تولید پسته جهان قرار داشت اما از سال گذشته آمریکا با افزایش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح به تولید بیشتری دست یافت و ایران دومین تولیدکننده این محصول شد.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.