عباسی:تا ۱۰ سال آینده به۳۰۰دستگاه شتاب‌دهنده در سراسر کشور نیازمندیم

۲۱فروردین۱۳،

6-37.jpeg

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه جلسه امضای تفاهم‌نامه احداث راکتور هسته‌یی شیراز با استاندار فارس گفت: راکتور تحقیقاتی ایجاد شده در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و پزشکی دارای کاربردهای فراوان و عوایدی ملی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، فریدون عباسی اظهار کرد: منابع مالی لازم برای احداث راکتور و تامین سوخت آن با توجه به این‌که ایجاد این ظرفیت یک اقدام عام‌المنفعه محسوب می‌شود، از منابع ملی انجام خواهد شد، اما در بخش تامین منابع مالی تحقیقاتی، مزارع نمونه کشاورزی برای انجام تحقیقات و تجارب علمی و تحقیقاتی، امیدواریم که استان فارس همکاری خوبی با ما داشته باشد.

وی گفت: فارس با توجه به سابقه خوب علمی و فنی و دانشگاهی، توان کشاورزی و اقدامات تحقیقاتی که پیش از این انجام داده و مهمتر از آن داشتن یک فرودگاه بین‌المللی که مسیر دسترسی به تمام نقاط کشور و خارج کشور را فراهم می‌کند، محل مناسبی برای ایجاد یک راکتور تحقیقاتی محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که «سیاست‌های سازمان انرژی اتمی به سمت توسعه کاربرد پرتوها خصوصا در کشاورزی است» افزود: شیراز به عنوان یک شهر بزرگ دارای امکانات رفاهی و ظرفیت‌های دانشگاهی و جذابیت‌های فراوان، دارای زیرساخت‌های مناسب برای اقامت دائم متخصصان به عنوان یک ضرورت در ایجاد این راکتورهاست.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ایجاد راکتور آب سبک در شیراز می‌تواند هم مرکزی علمی تحقیقاتی در موضوع کاربرد پرتوها در بخش‌های کشاورزی، صنعت و پزشکی باشد، هم یک ظرفیت برای دنبال کردن ساخت شتاب دهنده‌های ایزوتوپی.

وی با بیان این‌که «فارس قطب کشاورزی و تولید محصولات زراعی و باغی کشور محسوب می‌شود» یادآور شد: در مباحث کشاورزی در ابعاد تابش‌دهی گاما، تحقیقات برای تعیین زمان مناسب کوددهی، افزایش بهره‌وری اراضی دیم و نگهداری مواد غذایی که بر ارتقا توان صادرات محصولات تاثیرگذار است، فعالیت‌هایی را می‌توان با ایجاد این تاسیسات دنبال کرد.

وی در بخش پزشکی نیز گفت: شیراز از دیرباز در موضوع پزشکی هسته‌یی هم فعالیت‌های علمی قوی و مناسبی در سطوح دانشگاهی داشته و هم در پرتودرمانی سابقه طولانی دارد؛ لذا می‌توان در زمینه ایزوداروها فعالیت‌های تحقیقاتی و اجرایی مناسبی انجام داد.

عباسی ابراز امیدواری کرد که با توجه به توان تخصصی موجود در ایجاد راکتورها در کشور، احداث این راکتور در شیراز بین ۳ تا ۵ سال نهایی شود و گفت: امروز خوشبختانه در ساخت و ایجاد راکتورهای آب سبک، تمام دانش فنی و تخصصی در کشور وجود دارد و حتی به لحاظ سوخت نیز بی‌نیاز هستیم.

وی همچنین گفت: هم‌اینک در زمینه ساخت شتاب دهنده‌ها در پزشکی، گام‌های خوبی در سازمان برداشته شده است و امیدواریم با مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری بتوانیم در آینده شاهد نهایی شدن ساخت این شتاب دهنده‌ها و رساندن آن به مرحله تجاری‌سازی و عرضه به بازار باشیم.

وی با یادآوری این‌که «اکنون حدود ۴۰ شتاب دهنده در مراکز پزشکی کشور وجود دارد» گفت: براساس برآوردهای انجام شده، طی ۱۰ سال آینده به ۳۰۰ دستگاه شتاب دهنده در سراسر کشور نیازمند هستیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.