عبده تبریزی ; مردم از کاهش نرخ دلار سود نمی‌برند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

نوسانات نرخ دلار این روزها تحت تاثیر بهبود وضعیت اقتصادی قابل توجه است هر روز هر خبر امیدوارکننده‌ای که از راه می‌رسد و بازار ارز و طلا و سکه به سردی می‌گراید و همزمان با خنک شدن هوا تب طلا و ارز و سکه نیز کاهش یافته است اقتصاد ایران روزهای متفاوتی را پشت سر می‌گذارد

خبراقتصادی;قدم به قدم،شرایط در حال تغییر است. اوضاع اقتصادی ایران به عقیده بسیاری از کارشناسان رو به بهبود خواهد رفت در این میان اما بحثی قدیمی سر باز کرد. نرخ دلار باید چقدر باشد؟ هزار تومان، سه هزار تومان، قیمت قبل از شوک ارزی قیمت درستی است یا قیمت بعد از شوک ارزی. رئیس کل بانک مرکزی، وقتی فرمان را به دست گرفت صراحتا از قیمت دلار در محدوده سه هزار تومانی دفاع کرد و وقتی در اثر بهبود اوضاع سیاسی نرخ‌ها میل به کاهش را نشان داد از به صلاح نبودن کاهش‌ها سخن گفت.

حسین عبده تبریزی هم معتقد است کاهش نرخ دلار می‌تواند به زیان مردم باشد. او از آن دسته کارشناسانی است که نه فقط در حوزه مسکن تخصص دارد و این روزها به عنوان مشاور وزیر تازه مسکن مشغول به کار شده است بلکه در بخش بورس و بانک نیز تجربیاتی اندوخته است. وی که سال‌ها دبیرکل بورس تهران بوده  می‌گوید کاهش نرخ دلار به جای آن که مردم را منتفع کند، متضرر می‌کند و باید شرایط را برای مردم توضیح داد.  وقتی از وی پرسیدیم که نظرتان دربارهٔ صحبت‌های آقای سیف مبنی بر اینکه کاهش نرخ دلار بیش از این به صلاح نیست، چه بود، گفت: حالا که مردم از این موقعیت متضرر شده‌اند ؟ این کارشناس اقتصادی می‌گوید باید مردم از واقعیات اقتصادی آگاهی یابند و برایشان تشریح شود که چرا کاهش نرخ دلار به صلاح نیست.  مشروح مصاحبه کوتاه ما با حسین عبده تبریزی بین جلسات طولانی وی در پی می‌آید.

   آقای عبده این روزها دربارهٔ نرخ دلار صحبت‌های فراوانی می گردد. در حالی مسئولان به‌خصوص آقای سیف از زیان‌های کاهش نرخ دلار صحبت می‌کند که افکار عمومی عقیده دیگری دارد. در کوچه و خیابان می‌شنویم که می‌گویند دولت خودش نمی‌گذارد قیمت‌ها پایین بیاید و با این کار مانع از بهبود اوضاع اقتصاد می‌شود. نظر شما در این مورد چیست؟

 کاهش نرخ دلار به نظر من هم سودی برای مردم ندارد. ارزان شدن دلار نمی‌تواند منجر به ارزان بهبود وضعیت اقتصادی کشور شود. باید این نکته توضیح داده شود که کاهش نرخ دلار به معنای بهبود اوضاع  اقتصادی نیست.

   این تصور وجود دارد که ارزان شدن دلار می‌تواند منجر به ارزانی کالاهای وارداتی و کاهش فشار تورم شود.

 ببینید شما با بازاری روبه‌رو میباشید که در آن پدیده چسبندگی قیمت‌ها وجود دارد. طی همین روزهایی که نرخ دلار پایین رفت، کدام کالا ارزان شد. وقتی قیمت دلار افزایش می‌یابد، به سرعت قیمت همه کالاها گران می‌شود اما وقتی نرخ‌ها پایین می‌آید پدیده چسبندگی قیمت‌ها مانع از آن می‌شود که نرخ‌ها پایین بیاید. این تجربه به شکل آشکار وجود دارد. حالا بررسی کنید  مردم یک بار به خاطر رشد قیمت دلار و سه برابر شدن آن متضرر شده‌اند. حالا اگر قیمت دلار بخواهد پایین بیاید تنها زیانش متوجه مردم خواهد شد. چرا؟ چون کاهش قیمت دلار سبب کاهش نرخ کالاها نمی‌شود. در کل کالاهای وارداتی ارزان تر می‌شوند و سود این کاهش قیمت به جیب وارد‌کننده می‌رود از سوی دیگر در رقابت با تولید‌کننده داخلی نیز به خاطر حاشیه بزرگ سودش موفقخواهد شد.

  به هر حال مردم توقع دارند کاهش نرخ دلار، هزینه‌های زندگی‌شان را کاهش دهد؟

 خب باید توضیح داد که به سبب فشارهای تورم پدیده چسبندگی قیمت نمی‌گذارد این اتفاق بیفتد. وقتی نرخ دلار سه برابر شد مردم فشارهای بسیاری را تحمل کردند. حالا اگر نرخ دلار کاهش یابد اثرات سوء این افزایش برطرف نخواهد شد تنها اتفاقی که می‌افتد این است که مردم با دلار ارزان‌تر همین کالاها را با همین قیمت‌ها می‌خرند و بعد هم وارد‌کنندگان سود می‌برند و تولیدکنندگان در بازی تورم داخلی و قیمت دلار ارزان می‌بازند.

  پس شما موافق حفظ قیمت دلار میباشید؟

 من معتقدم نه تنها این قیمت دلار بلکه حتی قیمت‌های بالاتر در شرایطی مناسب برای مردم ثمر بیشتری دارد. چرخ تولید را در این مملکت راه می‌اندازد. باید به این مسائل توجه داشت. ضروری است. مهم این است که شوک‌های ارزی چه شوک پایین رونده در قیمت‌ها و چه شوک بالا رونده سبب بروز بحران در زندگی عادی مردم می گردد. الان تاثیر منفی کاهش نرخ دلار به هیچ وجه کمتر از تاثیر منفی افزایش نرخ‌ها نیست. من معتقدم ثبات مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید در اقتصاد ایران وجود داشته باشد./قانون آنلاین


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.