عجیب و غریب‌تر از این آمارها هم به گوشتان خورده است؟

بهنوش خرم‌روز: وقتی پای آمار و ارقام به میان می‌آید،‌ بحث جدی می‎شود. همین آمار و ارقام به پزشکان کمک می‌کنند که بهترین درمان را برای یک بیماری خاص انتخاب کنند، یا به کارگزاران بورس نشان می‌دهند که بهتر است پول خود را کجا سرمایه‌گذاری کنند، یا به رهبران سیاسی کمک می‌کنند بهترین سیاست‌ها را در موارد مختلف انتخاب کنند. اما همه آمارهایی که در دنیا به دست می‌آیند از این قبیل نیست و لازم نیست با تعجب یا ابروهای گره خورده به آن‌ها خیره شوید تا سر در بیاورید که دقیقا چه جیزی را نشان می‌دهند، یا این که آن‌قدر حوصله‌تنان را سر ببرند که ترجیح بدهید دیگر به آن‌ها نگاه نکنید و خمیازه کشیدن را شروع کنید!
لایفز لیتل میستریز فهرستی از آمارهای عجیب و غریبی را منتشر کرده که به همین زندگی روزمره ما مربوط می‌شوند و ارایه آنها در قالب آمار در درجه اول عجیب به نظر می‌رسد،‌ اما اطلاعاتی که در مورد زندگی اطراف ما به تصویر می‌کشند، از آن هم عجیب‌تر است.

 

۱٫ احتمال پیدا کردن کنترل از راه دور تلویزیون در بخش‌های مختلف خانه
در سال گذشته، مطالعه‌ای که توسط لاجیتک، تولیدکننده لوازم رایانه و کنترل‌های از راه دور، انجام شد، نشان داد احتمال یافتن کنترل از راه دور تلویزیون بین بالشتک‌های مبلمان منزل ‌۵۰ درصد است. در این بین، ۴ درصد از کنترل‌های گم‌شده در یخچال و یا فریزر و ۲ درصد در بیرون از خانه، مثلا در خودرو پیدا می‌شوند.

 

۲٫ خطرهای ماهیگیری
معمولا تصور غالب این است که ماهیگیری تفریحی آرام‌بخش است، ‌بماند که برخی فکر می‌کنند کاری بسیار کسل‌کننده است، اما آمارهای لابور در آمریکا نشان می‌دهند که ماهیگیری ‌یکی از پرخطرترین مشغولیت‌های انسان‌ها است. در سال ۲۰۰۸/ ۱۳۸۷،‌ میزان جراحت‌های مرگ‌بار در بین کسانی که برای ماهیگیری رفته بودند و کسانی که در این حوزه به کار مشغولند، ۱۲۸٫۹ مرگ در هر ۱۰۰ هزار مورد بود. این رقم در آمریکا خیلی بیشتر از آمار مرگ‌ومیر در بین رانندگان خودروهای سنگین،‌ کسانی که پشت‌بام‌ها را نصب یا تعمیر می‌کنند، افرادی که در کار نصب خطوط برق هستند و حتی کارگران معدن است. در همه این موارد،‌ میزان مرگ کم‌تر از ۳۵ مورد در ۱۰۰ هزار کارگر است. تفاوت چشمگیری است، آن هم برای یک تفریح سالم و پر از آرامش!

۳٫ میت یا میتنز
آمارها نشان می‌‌دهد که ۲ درصد از مردم بزرگسال آمریکا باور دارند که نام کوچک واقعی کاندیدای ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان، یعنی میت رومنی، میتنز است. تنها ۶ درصد از آمریکایی‌ها می‌دانستند که اسم واقعی فرماندار سابق ماساچوست،‌ در حقیقت ویلارد است.

۴٫ اینترنت‌گردی به شیوه مخصوص
وقتی اسم اینترنت آورده می‌شود،‌ قبل از هر چیزی یاد چه مواردی می‌افتید؟ جستجو؟ گوگل؟ یاهو؟ ای‌میل؟ مطالعه پروژه زندگی آمریکایی‌ها و اینترنت نشان می‌دهد که ۸ درصد از افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند،‌ از موتورهای جستجوگر و سرویس‌های ای‌میل استفاده نمی‌کنند. به احتمال زیاد،‌ این حجم از کاربران اینترنت‌ که تعداد قابل توجهی هم هستند، روش‌های خاص خود را برای استفاده از اینترنت دارند،‌ مثلا شاید آدرس‌ها را به طور دستی تایپ می‌کنند.

 

۵٫ سرعت غذا خوردن
تا به حال حساب کرده‌اید که به طور میانگین، چه‌قدر از شبانه‌روز را به خوردن مشغولید؟ مطالعات اخیر سازمان رشد و همکاری اقتصادی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به طور متوسط در هر روز یک ساعت و ۱۴ دقیقه را صرف غذا خوردن می‌کنند. به نظرتان این رقم کم است یا زیاد؟ در واقع آمریکایی‌ها در مقایسه با ۳۴ کشور دیگری که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، از همه سریع‌تر غذا می‌خورند. ترک‌ها بیشترین زمان را صرف غذا خوردن می‌کنند:‌ روزی ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه. در رده بعدی، فرانسوی‌های معروف به غذا خوردن‌های مفصل و طولانی قرار می‌گیرند که به طور میانگین روزانه ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه را پشت میز به خوردن مشغولند.

۶٫ عدد بدشانسی: ‌۱۳
در سال ۱۹۹۳/۱۳۷۲، گروهی از محققین حوزه پزشکی در انگلستان به این نتیجه رسیدند که تصادف‌هایی که در روز جمعه سیزدهم ماه اتفاق می‌افتند،‌ در مقایسه با روز جمعه، ششم ماه، ۵۲ درصد بیشتر منجر به آسیب‌هایی می‌شوند که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. آن‌ها مطالعه خود را در بزرگراه ام.۲۵ لندن طی ۵ ماه خاص انجام دادند که یکی از جمعه‌های آن مقارن با روزسیزدهم ماه بود و نتایج به دست آمده را با آمار روزهای جمعه دیگر آن ماه‌ها مقایسه کردند. در نهایت هم نتایج را در مجله بریتیش مدیکال به چاپ رساندند. با این که هدف آن‌ها این بود که نشان بدهند وقتی جامعه آماری در مطالعه‌ای محدود باشد، ‌نتایج غیرقابل استناد خواهند بود،‌ اما این نتایج فقط مورد توجه کسانی قرار گرفت که عدد ۱۳ را بدشانس می‌دانستند و از آن می‌ترسیدند!

۷٫ احتمال مرگ بر اثر سقوط زباله‌های فضایی
تخمین زده می شود که تعداد زباله‌های فضایی که در مدار دور زمین قرار گرفته‌‌اند، حدود نیم میلیون قطعه باشد که کوچکترین آن‌ها در حدود ۱٫۲۷ سانتیمترعرض دارد. اگر بر حسب اتفاق یکی از این قطعات وارد جو زمین شود،‌ با احتمال بالایی کاملا درون جو می‌سوزد و به غبار تبدیل می‌شود. اما اگر این اتفاق نیافتد و تکه زباله فضایی سالم به سطح زمین برسد،‌ آن‌ وقت به شدت با زمین برخورد می‌کند و اگر یک نفر بر حسب اتفاق آن‌جا باشد، ‌به شدت  آسیب می‌بیند. اما چه‌‌قدر احتمال دارد که این اتفاق بیافتد؟ مدیر دفتر اوربیتال دبریس (زباله‌های مداری) در آژانس فضایی اروپا، هاینر کلینک‌راد معتقد است که با احتمال یک در صدمیلیارد، ممکن است که امسال شما بر اثر سقوط یک زباله فضایی به سختی مجروح شوید. بنابراین، ‌اگر عمر یک نفر را به طور متوسط ۷۰ سال در نظر بگیریم، هر کس در طول عمر خود با احتمال یک در یک میلیارد ممکن است بر اثر برخورد شدید یک زباله فضایی روانه بیمارستان شود.

 ۵۳۲۷۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.