عدم تمایل غرب به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای با ایران

حجت الاسلام محمد ستوده در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: آنچه از  مذاکرات مسکوبرآمد مشخص است که جمهوری اسلامی ایران یک پیشنهاد پنجگانه ای را ارائه کرده و درخواست های شفاف و به حق خود را در محورهایی یادآور شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که طرف مقابل تمایلی به پاسخ روشن ندارد، به نظر می رسد که مذاکرات ادامه خواهد داشت.

عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: درخواست های طرف مقابل که در رابطه با تعطیلی غنی سازی، تعطیلی سایت فردو و انتقال اورانیوم غنی سازی شده به خارج از کشور است، بیانگر این مسئله است که طرف های غربی خواهان پیشرفت جمهوری اسلامی ایران نبوده و درهرمرحله ای به طرق مختلف تلاش دارند تا حقوق ملت ایران را نادیده بگیرند.
 

وی افزود: اما برآورد مذاکرات و افق آینده این است که تیم های مذاکره کننده و جامعه جهانی باید به درخواست قانونی ملت ایران احترام بگذارند.
 

ستوده با اشاره به مواضع کشورهای روسیه و چین در این مذاکرات اظهار داشت:  قاعدتا هم روس ها و هم مقامات چینی به دنبال این هستند که بحران ایجاد شده به بهترین وجه مهار شود.
 

وی اضافه کرد: این دو کشور سرمایه گذاری های مشترکی با ایران دارند و در واقع نزول روابط ایران با غرب و افزایش تاثیرات تحریم ها بر منافع  این دو کشور نیز تاثیر گذار است.
 

این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به اینکه مذاکرات به نتایج قطعی منجر نشد، قرار بر این است تا تیم های کارشناسی دو طرف مذاکره کننده از ابعاد حقوقی و فنی نتایج اجلاس مسکو را بررسی کنند.
 

وی ضمن بیان اینکه ادامه مذاکرات به معنای تکرار مکررات نخواهد بود، گفت: همواره در هر دوره از مذاکرات شاهد شرایط و نتایج ویژه ای هستیم و می توان گفت که مدیریت بحران می تواند به عنوان یکی از مهمترین دستاورد این مذارکات تلقی شود.
 

ستوده در پایان تاکید کرد: پیشنهادی که هیئت ایرانی در اجلاسیه مسکو، مبنی بر عملیاتی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری مطرح کرد، نکته بسیار مثبتی در این اجلاسیه بود و می تواند در مقاطع بعدی نیز تاثیرگذار باشد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.