عدم توجه ارتش به راه حل‌های سیاسی مصر را دچار جنگ داخلی می‌کند

فروردین ۱۴۰۳

“عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی” گفت: اگر ارتش بدون در نظر گرفتن راه‌حل‌های سیاسی و بصورت غیر دموکراتیک به اقدامات خود علیه اخوان المسلمین ادامه دهد، درگیری‌های مسلحانه درمصر تداوم می‌یابد و با توجه به مسلح بودن گروه‌های حاضر در صحرای سینا، شاهد شدت یافتن این نزاع داخلی در مصر خواهیم بود.

محمد‌رضا آجیلی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه کنار رفتن مرسی برای کشورهای غربی به ویژه آمریکا چندان هم خوشایند نبوده است، اظهار داشت: آنچه که کشورهای غربی از اخوان توقع داشتند سازش و تبعیت از برنامه‌ها و منافع استراتژیک آمریکا بوده است.

 
آجیلی با بیان اینکه اخوان المسلمین با رای مردم و از طریق انتخابات روی کار آمدند، تصریح کرد: زمانی که اخوان بر مسند قدرت تکیه زد نگرانی بابت تضعیف نقش آمریکا در منطقه و سست شدن پایه‌های رژیم صهیونیستی جهت ادامه حیات خود وجود نداشت.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: آنچه که در مصر  رخ داد تداوم ارتباط صمیمانه اخوان المسلمین با رهبری  محمد مرسی با جهان غرب  بود. به عبارت دیگر اخوان المسلمین همراهی و اتحاد خود را با کشورهای غربی حفظ کردند و این مسئله نگرانی کشورهای منطقه  را در خصوص رابطه‏ و حمایت آمریکا از مصر سبب شد.  
 
وی افزود: از طرفی عربستان و امارات نگران اتحاد دوباره آمریکا و مصر بودند، از این رو با حمایت همه‌جانبه از ارتش این کشور، با سوء استفاده از ناکارآمدی اخوان در اداره مصر، زمینه برکناری مرسی را فراهم کردند.  
 
عملکرد مرسی در مصر انحصارطلبانه بود

آجیلی با بیان اینکه مرسی در جهت گسترش انقلاب مصر اقدام نکرد، افزود: اشتباه بارز مرسی در این رابطه عدم اداره تمام مردم و توجه بیش از حد به گروه اخوان بود که این مسئله سبب انحراف او از اهداف انقلاب شد. یکی از این ناکارآمدی‌ها، ابقای سفیر رژیم صهیونیستی مصر و خروج سفیر روسیه از این کشور بود.  
 
 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان  این که مرسی باید به صورت دموکراتیک کنار می‌رفت، گفت: مرسی به صورت دموکراتیک رئیس  جمهور انتخاب شد باید در مسئله برکناری نیز این رویکرد در نظر گرفته می‌شد و با برگزاری انتخابات زودهنگام  به شکلی رسمی  و مودبانه برکنار می‌شد.  
 
استاد دانشگاه به کمک مالی و نظامی عربستان به ارتش مصر اشاره کرد و گفت: در این میان سکوت آمریکا در قبال اقدامات ارتش بیانگر، سودمندی آنها از اعلام ناکارآمدی اخوان است.  
 
وی افزود: آنچه که کشورهای عربی از تحولات مصر انتظار دارند، متنفر کردن مردم از اسلام سیاسی است و اینکه اسلام گرایان را در منطقه ناکارآمد جلوه دهند.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان تضعیف اخوان المسلمین را خطرناک توصیف کرد و خاطرنشان کرد: اگر ارتش بدون در نظر گرفتن راه‌حل‌های سیاسی و بصورت غیر دموکراتیک  به اقدامات خود علیه اخوان المسلمین ادامه دهد، درگیری‌های مسلحانه درمصر نه تنها تداوم می‌یابد بلکه با توجه به مسلح بودن گروه‌های حاضر در صحرای سینا، شاهد شدت یافتن این نزاع داخلی در مصر خواهیم بود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.