عدم مبارزه صحیح با علف های هرزمنجر به خسارتی سنگین می گردد

در صورت عدم مبارزه صحیح و به موقع ،سالانه خسارت ناشی از طغیان علف های هرز حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد می باشد که رقم بسیار بالایی است .

به گزارش ایانا    :معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با اعلام مطلب فوق گفت : سالانه خسارت ناشی از طغیان علف های هرز در صورت عدم مبارزه صحیح و به موقع حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد می باشد که رقم بسیار بالایی است و این امر ضرورت مبارزه در اشکال مختلف از جمله مبارزه شیمیایی را می طلبد اما باید این امر خطیر را در نظر داشت که در صورت عدم مبارزه صحیح و استفاده بی رویه از سموم ضمن بالا رفتن افزایش هزینه تولید سلامت محیط زیست به مخاطره می افتد که در این رهگذر لزوم کنترل ،نظارت و آموزش بهره برداران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

محمد قاسمی نژاد اظهار داشت : سالانه با توجه به کشت انواع محصولات و تخلیه اراضی از عناصر غذایی مورد نیاز ستفاده از کودهای شیمیایی ضروری می باشد که البته این امر می بایست با توجه به آزمایش و تجزیه خاک کنترل گردد و کودهای شیمیایی به اندازه نیاز مورد استفاده قرار گیرند. و افراط در کاربرد این کودها نه تنها مفید فایده نخواهد بود بلکه بتدریج باعث تخریب ساختمان خاک خواهد شد . بنابراین مصرف بهینه کودهای شیمیایی ضمن تعادل بخشیدن هزینه های تولید در حفظ خواص فیزیکی و شیمیایی خاک و کمک به تولید پایدار بسیار مؤثر است.

وی تصریح نمود : کشت متوالی یک محصول در سال های مختلف ضمن کاهش شدید عناصر غذایی مورد نیاز در طغیان عوامل زیان رسان مانند آفات ،بیماری ها و علف های هرز که تأثیرگذار خواهد بود و برای مبارزه با این عوامل هزینه های تولید افزایش یافته و سال به سال با کاهش تولید مواجه خواهیم بود لزوم رعایت امر آیش بسیار حیاتی می باشد که این امر با ترویج و آموزش بهره برداران در اشکال مختلف میسر خواهد بودودر این راستا کارشناسان و مروجین کشاورزی در اقصی نقاط استان با توصیه های دقیق علمی و فنی به بهره برداران ضمن برشمردن فواید آیش و همچنین مقررات ناشی از مسامحه و بی توجهی به این امر مهم کمک نماید.

وی یادآور شد : در سال زراعی ۹۱ – ۹۰ سمپاشی بر علیه آفات و بیماری ها ی گندم در سطح ۱۰۶ هزار و ۲۰۳ هکتار ، بر علیه علف های هرز در سطح ۹۴۸ هزار و ۲۶۰ هکتار و ضدعفونی بذور گندم در سطحی معادل ۱۲۹ هزار هکتار صورت گرفته است که پیش بینی می شود در سال زراعی ۹۲ – ۹۱ سمپاشی بر علیه آفات و بیماریها به ۲۵۰ هزار هکتار ،بر علیه علفهای هرز به یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار و ضدعفونی بذور گندم به ۱۳۰ هزار هکتار افزایش یابد

قاسمی نژاد از کشاورزان خواست توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی را از جمله ایجاد تناوب شیمیایی در کاربرد سموم ،ساماندهی سیستم های سمپاش،کنترل تلفیق علف های هرز مهاجم و مقاوم و بکارگیری روش های زراعی جهت کنترل گونه های مقاوم ،مهاجم و سمج را رعایت کنند.

 

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.