عده ای خودسرانه برای مناسبت ها و مناسک دینی تصمیم می گیرند

آسیب شناسی موضوع عاشورای شمسی/ ۸

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد قائم مقامی درباره مناسبت سازی های جدید از جمله عاشورای شمسی معتقد است که هرگونه مناسبت مذهبی باید با نظر و تأیید مراجع دینی و قبول مومنین همراه باشد.

این استاد حوزه و  واعظ مشهور تهران در گفت و گو با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که در سال های اخیر مناسبت سازی های جدید، باب شده و ممکن است در جامعه چنین القاء شود که پیدایش مناسبت های مذهبیِ قبلی هم چندان ریشه دار و مستدل نبوده است، گفت: برخی از مناسبت ها، منطقی است و مشکلی ایجاد نمی کند، اما به شرطی که از ناحیه مراجع دینی باشد.
قائم مقامی افزود: مثلاً این که بین تولد حضرت معصومه و امام رضا(ع) را دهه کرامت نامگذاری می کنند یا تولد امام زمان را دهه می گیرند، این ها مشکلی ندارد و علما هم می پذیرند.
وی تأکید کرد: در مورد مناسبت هایی که در جامعه مرسوم می شود، اگر علما آن را تأیید کنند، مشکلی پیش نمی آید. بنابراین برگزاری هر مناسبت مذهبی باید منوط به شرط تأیید و امضای مراجع دینی و قبول مومنین باشد. تسری مناسبت ها، بیش از این حد، مجاز نیست.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد قائم مقامی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره بزرگداشت عاشورای شمسی چیست، گفت: بزرگداشت عاشورای شمسی معتبر نبوده و جنبه علمی ندارد. این که روز عاشورا را با تاریخ شمسی تطبیق دهیم و برایش مراسم برگزار کنیم، توجیهی ندارد. و هرگونه مناسبت سازی خودسرانه و تسری مناسبت ها به نام دین کار غلطی است و باید متاسف بود که عده ای خودسرانه برای مناسبت ها و مناسک دینی تصمیم می گیرند.

این واعظ مشهور افزود: البته افرادی که این گونه برنامه ها را در جامعه ترویج می کنند، خودشان باید پاسخگو باشند که اساس فکری و مستندات علمی کار آن ها چیست و چه استدلالی دارند.
وی تأکید کرد: تبلیغ چنین مراسمی در جامعه کار درستی نیست و نباید انجام شود. قائم مقامی درباره محکومیت این موضوع از سوی برخی از علما و مراجع و بدعت دانستن آن اظهار کرد: همان طوری که برخی از مراجع و علمای عظام این کار را صحیح نمی دانند، نظر آنان حق است و باید در این گونه مسائل به نظرات علما و مراجع رجوع کرد. 
استاد حوزه علمیه با بیان این که اگر ضرورتی برای تطبیق دادن عاشورای قمری با تاریخ شمسی وجود داشت، علما آن را اعلام می کردند، افزود: وقتی مراجع در این زمینه نظری نداده اند، نمی شود عده ای خودسرانه چنین تصمیمی بگیرند و بخواهند مراسم جدیدی ایجاد کنند آن را ترویج کرده و برای خود نتیجه ای بگیرند.
قائم مقامی در ادامه گفت: شاید برخی علاقه داشته باشند که تحقیق کنند مثلا روز عید غدیر در چه تاریخ شمسی اتفاق افتاده، نفس این کار اشکالی ندارد اما مناسبت سازی برای آن در کنار مناسبت های قمری که در سنت ائمه ما بوده، صحیح نیست.
وی تصریح کرد: برخی شاید بخواهند با این تحقیق ها و مناسبت سازی ها در رابطه با بحث ظهور نتیجه گیری کنند که اصلا کار قابل قبولی نیست.
/۳۰۴۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.