عده ای نمی خواهند پزشک خانواده پا بگیرد/ نسخه قبلی ۰۲ دست پزشکان را بسته بود

۲۶اردیبهشت،
ممتاز نیوز : قائم مقام وزیر بهداشت در استان مازندران معتقد است که نسخه ۰۲ پزشک خانواده که در دوران وزارت خانم دکتر دستجردی تهیه شده بود، تا حدودی دست پزشکان را بسته و محدود کرده بود اما اصلاح این نسخه سبب شده که شاهد ارتقای جایگاه پزشکان عمومی در برنامه پزشک خانواده باشیم.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر محمد مهدی ناصحی قائم مقام وزیر بهداشت در استان مازندران معتقد است که نسخه ۰۲ پزشک خانواده که در دوران وزارت خانم دکتر دستجردی تهیه شده بود، تا حدودی دست پزشکان را بسته و محدود کرده بود اما اصلاح این نسخه سبب شده که شاهد ارتقای جایگاه پزشکان عمومی در برنامه پزشک خانواده باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به این موضوع نیز اشاره می کند که عده ای قلیل که چیزی در حدود ۱۰ درصد از جمعیت پزشکان عمومی می باشند، به سختی در مقابل اجرای برنامه پزشک خانواده مقاومت می کنند، و نمی خواهند پزشک خانواده پا بگیرد چون منافع آنها به خطر می افتد. اما ۹۰ درصد پزشکان عمومی با اجرای این طرح ملی، به آنچه که جایگاه واقعی آنهاست، می رسند و البته درآمدشان نیز بهتر خواهد شد.

ناصحی با اشاره به روند اجرای برنامه پزشک خانواده در استان مازندران، گفت: برای اینکه بتوانیم در اجرای این برنامه بیش از پیش موفق باشیم، تصمیم گرفتیم خودمان سرشماری از جمعیت استان را انجام دهیم. بر همین اساس، بیش از ۸۶ درصد جمعیت استان سرشماری شده‌اند و همچنین اطلاعات مربوط به ۸۴ درصد آنها به سامانه سلامت ایرانیان وارد شده است و ۷۰ درصد ساکنان شهری در مازندران، پزشک خانواده خود را انتخاب کرده‌اند و پرونده الکترونیکی برای آنها تشکیل شده است.

به گفته وی، تاکنون ۱۰۶ هزار ویزیت پایه نیز و حدود ۵۰۰ هزار ویزیت جاری نیز از ابتدای اردیبهشت ماه در استان مازندران انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه قراردادها با پزشکان خانواده منعقد شده است، افزود: ۳۵۶ متخصص نیز در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، ۹۶۳ پزشک عمومی و ۹۰۲ ماما برای شرکت در این برنامه اقدامات مربوط به ثبت‌نام را انجام داده‌اند. در مجموع ۳ هزار و ۶۳۳ نفر برای شرکت در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

ناصحی با بیان اینکه ۹۱ مرکز مجری دولتی که مدیریت اجرای پزشک خانواده را بر عهده دارند نیز در این طرح فعالند، ادامه داد: این مراکز با بیمه‌های تامین اجتماعی و همچنین بیمه سلامت قرارداد منعقد کرده‌اند. ۲۵۷ پایگاه پزشک خانواده نیز با بیمه‌ها قرارداد منعقد کرده‌اند که مابقی پایگاه‌ها نیز می‌توانند با رفع نواقص به این طرح بپیوندند. همچنین ۲۲ بیمارستان دولتی، داروخانه‌ها و پاراکلینیک‌ها نیز با طرح پزشک خانواده قرارداد دارند.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی در جهت اجرای هر چه مطلوب‌تر برنامه‌ پزشک خانواده، تاکید کرد و افزود: با اجرای این برنامه، کرامت پزشکی عمومی و جایگاه وی حفظ می‌شود و چه بسا که در آینده متخصصان به پزشکان عمومی وابسته شوند و حتی دریافتی‌های پزشکان عمومی از متخصصان بیشتر شود؛ چرا که بسیاری از برنامه‌ها که اکنون به صورت پراکنده در سطح کشور اجرا می‌شوند، مانند درمان اعتیاد، طب کار و … در پزشک خانواده ادغام خواهند داشت. به این ترتیب بی‌تردید جایگاه پزشکان خانواده با اجرای این برنامه تقویت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: پزشک خانواده می‌تواند به عنوان مشاوری امین در کنار خانواده قرار گیرد،‌ هر چند که ممکن است در مرحله اول انتظارات مردم در این طرح قطع شود، چرا که اکنون مردم به مراجعه به متخصص تمایل بیشتری دارند. از طرف دیگر پزشک خانواده می‌تواند جلوی بسیاری از نابسامانی‌های امروز حوزه سلامت را بگیرد.

ناصحی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد مقایسه نسخه ۰۲ با مدل تازه آن، گفت: نسخه قبلی پزشک خانواده یکسری محدودیت برای پزشک خانواده ایجاد می‌کرد که شاید مقداری دست ما در آن باز نبود، اما در مدل تازه چند صفحه‌ای اضافه شده که آن را ارتقاء می‌دهد و اختیارات ما بیشتر است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.