عذرخواهی ویتول از بغداد بابت خرید نفت منطقه کردستان

۲۰م آذر ،

78-69.jpg

شرکت تجارت نفت ویتول از بغداد به خاطر خرید نفت منطقه کردستان عذرخواهی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر نفت عراق گفت: شرکت تجارت نفت ویتول از دولت عراق به خاطر خرید نفت منطقه کردستان که بدون اجازه بغداد از طریق ترکیه صادر شده، عذرخواهی کرد.

بغداد و دولت منطقه کردستان عراق در مورد صادرات نفت از شمال این کشور اختلاف دارند بطوریکه بغداد تاکید دارد تنها دولت مرکزی عراق حق صادرات نفت این کشور را دارد.

عبدالکریم لعیبی وزیر نفت عراق که برای اجلاس اوپک در وین به سر می‌برد در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص برخورد عراق با سه شرکت ویتول، ترافی‌گورا و لوک‌اویل که میعانات گازی(نوعی نفت خام سبک) از کردستان خریداری کرده و به وسیله واسطه به بازارهای جهانی فروخته‌اند، گفت: در مورد شرکت ویتول آنها خرید نفت کردستان را لغو کرده و رسما عذرخواهی کردند. در مورد لوک اویل دیداری در این خصوص احتمالا فردا یا پس‌فردا برگزار خواهد شد. لعیبی به شرکت ترافیگورا اشاره‌ای نکرد.

کردستان در ماه اکتبر فروش نفت به بازارهای بین‌المللی را به صورت مستقل آغاز کرد و به این ترتیب پس از امضای قراردادهای مستقل اکتشاف نفت با شرکت‌های خارجی، موضع بغداد را مبنی بر کنترل کامل روی نفت عراق به چالش کشید.

وزیر نفت عراق گفت: کردستان در حال حاضر روزانه کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه به دولت مرکزی از طریق خط لوله نفت می‌دهد که در مقایسه با ۲۰۰ هزار بشکه توافقی کمتر است.

تولید نفت کردستان در حال افزایش است ولی همچنان بخشی از صادرات ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای عراق محسوب می‌شود.

لعیبی گفت: بغداد از قاچاق نفت عراق به کشورهای همسایه با خبر است.

وی گفت: ما پیام‌هایی را از کشورهای همسایه دربارهٔ‌ قاچاق نفت عراق دریافت کرده‌ایم. عراق علیه هر شرکتی که این محموله‌های قاچاق را خریداری کند اقدام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر نفت عراق از مقدار این نفت قاچاق شده از کردستان به ترکیه و سپس به بازارهای جهانی اشاره نکرد. اما در عین حال گفت: این مقدار معادل اختلاف نفت تولیدی کردستان و مقدار واگذار شده به دولت مرکزی است.

منطقه کردستان ماه قبل روزانه بیش از ۱۸۰ هزار بشکه به دولت مرکزی نفت تحویل می‌داد اما اکنون این رقم کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.