عراقچی: از ۳۰ دی تحریم های اقتصادی علیه ایران کاهش خواهد یافت، پتروشیمی، خودروسازی و طلا از تحریم خارج می شوند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

تعهدات ۱+۵ شامل عدم وضع تحریم‌های تازه- تعلیق تحریم‌های فلزات گرانبها، پتروشیمی، خودروسازی و بخشی از تحریم‌ها علیه هواپیمایی جمهوری اسلامی- اجازه برداشت ۴.۲ میلیارد دلار از درآمد نفتی به ایران واجازه هزینه ۴۰۰ میلیون دلار کمک‌هزینه دانشجویان ایرانی خارج از کشور است

خبراقتصادی: معاون وزیر خارجه ایران گفت: ایران و ۱+۵ توافق کردند در تاریخ ۲۰ ژانویه (۳۰ دی‌ماه) گام اول توافق ژنو برداشته شده و اجرا شود.

 

سیدعباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران با ۱+۵ یک‌شنبه شب در یک نشست خبری افزود: نحوه و سازوکار اجرای توافق در مذاکرات طولانی و فشرده بررسی شد و غیر از چند مورد خاص که دربارهٔ آن‌ها هم مذاکراتی در ژنو داشته‌ایم، به راه‌حل‌هایی رسیدیم و راه‌حل‌ها به پایتخت‌ها منتقل شد و امروز مطلع شدیم شش کشور با راه‌حل‌های پیشنهادی موافقت کردند و این راه‌حل‌ها در ایران از سوی مراجع‌ ذی‌ربط بررسی و موافقت‌شان را اعلام کردند و این موافقت در تماسی اعلام شد.

او با بیان این که گفت‌گوهایش با خانم اشمید برای انجام آخرین هماهنگی‌ها نسبت به نهایی کردن زمان و نحوه اجرای گام اول توافق ژنو تا دقایقی پیش ادامه داشته است، خاطرنشان کرد: امروز در نهایت توافقی بین ما و ۱+۵ دربارهٔ نحوه اجرای گام اول از برنامه اقدام مشترک نهایی شد. دو طرف به برداشت واحدی از نحوه اجرای توافق رسیدند که در تاریخ ۲۰ ژانویه مطابق با ۳۰ دی گام اول از توافق‌نامه ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد.

وی افزود: مواردی که اجرای این توافق و نحوه اجرای آن در مذاکرات فشرده کارشناسی بین دو طرف که از سوی ما توسط بعیدی‌نژاد رهبری می‌شد و در مذاکرات طولانی و فشرده‌ای نهایی شده بود، بررسی شد. غیر از چند مورد خاص که هفته قبل دربارهٔ آن‌ها جلسه‌ای در ژنو با خانم اشمید داشتیم، بقیه موارد بررسی شده بود. دربارهٔ موارد اختلافی به راه‌حل‌هایی رسیدیم که به پایتخت‌های شش کشور منتقل شد و ما این موارد را به تهران منتقل کردیم. امروز مطلع شدیم که شش کشور با راه‌حل‌های پیشنهادی موافقت کردند و آن را پذیرفتند و از سوی دیگر در داخل ایران نیز نهادهای مربوط این راه‌حل را بررسی و ارزیابی کردند و در نهایت موافقت‌شان را اعلام کردند.

عراقچی گفت: این موافقت در تماس بین من و خانم اشمید اعلام شد و ما توافق کردیم در ۲۰ ژانویه گام اول از توافق‌نامه ژنو اجرایی شود. امیدواریم آغاز خوبی برای اجرای توافق ژنو باشد. پس از این که این گام اول اجرایی شد، در فاصله کوتاهی، تماس‌های‌مان را مجددا برای آغاز مذاکرات مربوط به گام پایانی و راه‌حل آن از سر خواهیم گرفت.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده اتمی ایران اعلام کرد که موارد اختلاف با قدرت‌های جهانی در مورد جزئیات توافقنامه ژنو حل شده و این توافقنامه شش ماهه از آخرین روز دی‌ماه اجرا خواهد شد.
آقای عراقچی روز پنجشنبه در ژنو با هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرده و پس از آن گفته بود که با طرف مقابل به راه حل هایی دست یافته است که می بایست در سطوح بالاتر و در پایتخت ها مورد تأیید قرار گیرد.
برخی رسانه های غربی ادعا کرده اند که  تعهدات ۱+۵ شامل
عدم وضع تحریم‌های تازه
تعلیق تحریم‌های فلزات گرانبها، پتروشیمی، خودروسازی و بخشی از تحریم‌ها علیه هواپیمایی جمهوری اسلامی
اجازه برداشت ۴.۲ میلیارد دلار از درآمد نفتی به ایران
اجازه هزینه ۴۰۰ میلیون دلار کمک‌هزینه دانشجویان ایرانی خارج از کشور است
عراقچی امروز یکشنبه ۲۲ دی (۱۲ ژانویه) در یک کنفرانس خبری گفت: “مطلع شدیم ۶ کشور با راه حل های پیشنهادی موافقت کردند و این راه حل ها در ایران هم از سوی مراجع ذی ربط بررسی شد و آنها موافقت خود را اعلام کردند.”
بر اساس توافقنامه ژنو، ایران متعهد می گردد که در شش ماه آینده برنامه غنی سازی اورانیوم خود را محدود کند، تأسیسات هسته ای اراک را توسعه ندهد و امکان بازرسی های بیشتر را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کند.
در مقابل گروه ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) متعهد شده اند که تحریم فلزات گرانبها، پتروشیمی و خودروسازی را کاهش دهند، در این شش ماه تحریم های تازه وضع نکنند و امکان دسترسی ایران به بخشی از منابع ارزی حاصل از فروش نفت را فراهم کنند.
دو طرف در طول این شش ماه در مورد حل و فصل نهایی اختلافات و نگرانی های موجود در مورد برنامه اتمی ایران گفت و گو خواهند کرد.
به گفته آقای عراقچی، همه تحریم های ذکر شده در توافقنامه ژنو از روز ۳۰ دی ماه (۲۰ ژانویه) توسط قدرت های جهانی “تعلیق” می گردد و ایران هم اجرای تمام تعهدات خود را آغاز می کند، تنها استثناء، آزاد شدن ۴.۲ میلیارد دلار دارایی ایران توسط طرف غربی و “تبدیل مواد غنی شده به اکسید و رقیق سازی آن” توسط ایران است که به تدریج و در یک دوره شش ماه صورت می گیرد.
او گفت: “مبلغ ۴.۲ میلیارد دلار قرار است به طور دقیق در هشت نوبت پرداخت می گردد… از طرف ما هم کار کسید کردن نیمی از اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده، در شش ماه و در شش نوبت انجام خواهد شد و کار رقیق کردن نیم دیگر هم در کمتر از شش ماه انجام می گردد.”
آقای عراقچی گفت که رقیق کردن اورانیوم مورد اشاره به دلایل فنی طول می کشد.
او اظهار امیدواری کرد که مذاکره برای حل و فصل نهایی اختلافات، دو یا سه هفته پس از تاریخ یاد شده (۳۰ دی، ۲۰ ژانویه) آغاز شود.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.