عراقچی: بیش از هر زمان دیگری به توافق برجام نزدیک شده‌ایم

رئیس هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در مصاحبه‌ای گفت که این مذاکرات بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده است، اما همچنان موضوعات اساسی وجود دارد که در خصوص آن مذاکره خواهد شد.

 عراقچی: بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم

 به گزارش ممتازنیوز، «عباس عراقچی» رئیس هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین به شبکه الجزیره گفت که به فضل رفتار ایران بوده که توافق هسته‌ای همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

او در خصوص روند مذاکرات گفت: «پیشرفت خوب و ملموسی در موضوعات مختلف در مذاکرات وین حاصل کرده‌ایم. معتقدیم که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم، اما هنوز برخی موضوعات اساسی وجود دارد که باید در خصوص آن‌ها مذاکره کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی تأکید کرد که همه طرف‌ها باید اقدامات سختی را در پیش بگیرند و ایران این تصمیم دشوار را پیش از این گرفته و علی‌رغم خروج آمریکا از توافق، به آن پایبند مانده است و اگر اکنون توافق هسته‌ای به حیات خود ادامه می‌دهد، این به فضل رفتار ایران بوده است.

عراقچی افزود: «طرف‌های مذاکره کننده باید بدانند که ایران قربانی شده و واشنگتن باید مسیری که پیش از این در مذاکرات طی کرده را تصحیح کند. ایران در سال‌های گذشته به علت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای متحمل مشکلات بسیاری شد.»

او سپس گفت که ایران از طرف‌های مذاکره کننده می‌خواهد تا بر این امر تأکید کنند که اتفاقی که با خروج ترامپ از توافق افتاد هرگز با هیچ رئیس‌جمهور دیگری از آمریکا رخ نخواهد داد.

 رئیس هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران نیز گفت که این انتخابات تأثیری بر روند مذاکرات ندارد و تیم مذاکره کننده صرف نظر از سیاست داخلی به مذاکره ادامه خواهد داد.

عراقچی تأکید کرد که تیم ایرانی اگر به توافق خوبی با طرف‌های دیگر برسد، آن را خواهد پذیرفت، اما در غیر این صورت نه با دولت فعلی و نه با دولت آتی توافقی در کار نخواهد بود.

دور ششم نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) روز شنبه (۲۲ خرداد) در گرندهتل شهر وین برگزار شد. ریاست این نشست بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بود و «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران هم عهده‌دار ریاست هیأت ایران بود.

دور قبلی این مذاکرات (دور پنجم) از چهارم تا ۱۲ خرداد ماه در وین برگزار شد و پس از آن هیأت‌ها برای مشورت‌های بیشتر و تنفس به پایتخت‌ها بازگشتند.

عراقچی هفته پیش نیز گفته بود که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعا توافق نخواهد کرد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.