عراقچی: ممکن است ایران همکاری با بازرسان آژانس را تمدید کند

معاون وزیر امور خارجه کشورمان به بررسی تصمیم ایران برای تمدید یا عدم تمدید توافق سه ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی در زمینه تداوم بازرسی ها پرداخت.

به گزارش ممتازنیوز، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه ژاپنی ان. اچ. کی، در باره اینکه اگر هیچ پیشرفتی در مذاکرات وین در زمینه رفع تحریم های آمریکا و دیگر مسائل تا اواخر ماه مه انجام نشود، ایران همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه بازرسی از تاسیسات هسته ای را قطع می کند یا خیر؟ گفت که ایران امیدوار است پیش رفت کافی حاصل شود تا نیازی به تمدید نباشد. 

بنا بر اعلام این شبکه ژاپنی عراقچی در عین حال افزود که اگر لازم باشد، ایران در زمان مناسب تمدید را بررسی خواهد کرد. 
ماه قبل، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ممکن است اگر هیج توافقی میان امضا کنندگان توافق هسته‌ای تا ضرب الاجل توافق ایران و آژانس برای تداوم بازرسی ها در ایران انجام نشود، لازم باشد آژانس درباره این مسئله با ایران گفت و گو می‌کند. 

ان. اچ. کی می‌نویسد، گمان می شود که عراقچی و گروسی در دیدار روز پنج شنبه شان در مقر آژانس در وین درباره این موضوع گفت و گو کرده باشند. 
تحلیل گران معتقدند که ایران ظاهرا می خواهد با حفظ موضع همکاری اش به مذاکرات دیپلماتیک اولویت بدهد، چون متوقف کردن بازرسی های هسته ای با محکومیت جهانی مواجه خواهد شد. 

به گزارش ممتازنیوز، بنا بر مصوبه مجلس شورای اسلامی در پی تحمیل تحریم های اقتصادی آمریکا و انفعال کشورهای اروپایی برای عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، دولت موظف شد تا نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند. پس از ابلاغ این مصوبه، ایران و آژانس طی رایزنی‌هایی به توافق رسیدند اطلاعات دستگاه‌های نظارتی آژانس به مدت سه ماه در ایران و خارج از دسترس آژانس نگهداری شود که در صورت عمل طرف‌های برجام به تعهدات خود بازرسان آژانس می‌توانند به این اطلاعات دست یابند و به کار خود در ایران ادامه دهند و در غیر این صورت دسترسی به این داده‌ها دیگر ممکن نخواهد بود. 

در این بازه زمانی، مذاکرات کمیسیون مشترک برجام با حضور آمریکا در وین در راستای احیای توافق هسته ای از طریق لغو تحریم های آمریکا و بازگشت ایران به اجرای تعهدات داوطلبانه اش در جریان بوده است. 

مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیمی میان نمایندگان ایران و آمریکا انجام نشده است و بررسی اقدامات لازم در جهات بازگشت دوجانبه تهران-واشنگتن به برجام در دو کارگروه کمیسیون مشترک برجام انجام می شود. 
انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.