عراق آبستن حوادث بسیاری خواهد بود/طرح تقسیم عراق به سه منطقه می‌تواند عامل فتنه باشد

۱۰م دیماه ،

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در منطقه خاورمیانه نمی‌توان به‌راحتی مرزبندی تازه را به‌وجود آورد چراکه خاورمیانه از نظر ژئوپلیتیکی شکننده است.

محمدرضا خبرهای در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ اتفاقات اخیر عراق گفت: کشور عراق وضعیت شکننده‌ای از لحاظ قومیت‌ها دارد و این احتمال وجود دارد که راه حل صلح‌آمیز در عراق در حال رنگ‌ باختن باشد.

وی تصریح کرد: قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در عراق به‌دنبال ایجاد بحران بوده و امکان توافق بین کرد‌ها، اهل تسنن و اهل تشیع را مشکل کرده‌اند چرا که عربستان، قطر و ترکیه به دنبال ایجاد صف‌بندی تازه علیه دولت نوری‌المالکی می باشند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به وخیم شدن حال طالبانی و درمان وی در خارج از عراق اظهار داشت: طالبانی می‌توانست برای حل اختلاف کردها، اهل تسنن و اهل تشیع پادرمیانی کند اما نبود وی سبب تشدید شدن اوضاع شده است.

وی ادامه داد: شیعیان سکولار عراق قصد داشتند که با سنی‌های این کشور متحد شوند و برای مالکی مشکلاتی را درست کنند لذا عراق آبستن حوادث بسیاری خواهد بود.

اخباری با اشاره به اینکه طرح تقسیم عراق به سه منطقه کردنشین، سنی‌نشین و شیعه نشین از سال ۲۰۰۳ مطرح بوده، افزود: در منطقه خاورمیانه نمی‌توان به‌راحتی مرزبندی تازه را به‌وجود آورد چراکه خاورمیانه از نظر ژئوپلیتیکی شکننده است اما طرح جو بایدن در تقسیم عراق می‌تواند عامل فتنه در این کشور شود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در پایان با اشاره به نقش ایران در برقراری آرامش در عراق خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند میانجی‌گر مناسبی برای گروه‌های دچار اختلاف در عراق باشد چرا که شیعیان عراق اعتماد مطلوبی به ایران دارند اما اهل تسنن ممکن است میانجی‌گری ایران را نپذیرند لذا باید فرمول مناسبی برای حل بحران عراق از سوی کشورمان ارائه شود چرا که وجود گروه‌های وهابی و القاعده کار را در عراق مشکل‌تر می‌کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.