عراق دوم از راه می رسد

با وجود کمپین های عملیات های انتحاری در یمن، حمله ای که در منطقه جار در استان ابیان در جنوب یمن رخ داد هم وحشتناک و هم برنامه ریزی شده بود.برنامه ریزی شده به گونه ای که بتواند بیشترین میزان خسارت را وارد کند. چهارمین روز از ماه آگوست بود که ۱۵۰ همسایه و خویشاوند در مراسم خاکسپاری یکی از نزدیکان خود در منطقه جار شرکت کردند. این جماعت در حال عزاداری بودند که یک عضو القاعده راه خود را به میان جمعیت باز کرد و در حالی که به خنک کننده ای که همراه خود آورده بود، تکیه داده بود جماعت را نگاه می کرد.با گذشت چند دقیقه،او کمربند انتحاری خود را منفجر کرد و شعله های ناشی از این انفجار به خنک کننده ای که همراه داشت سرایت کرده و انفجارهای مهیبی را رقم زد. به دنبال این انفجارها ۵۰ مهمان از جمله دو برادر شیخ کشته شدند. با اینهمه هدف اصلی که شیخ سید بود از این حملات جان سالم به در برد. القاعده به دنبال ترور وی بود. شیخ سه ماه پیش از القاعده جدا شد و جریانی به نام کمیته مردمی را شکل داد که بتواند با نیروهای القاعده مقابله کند.
اگر صداهایی که از جانب خانواده القاعده در یمن می شنوید آشنا به نظر می رسد در حقیقت بازخوردی است که از عراق به گوش هایتان می رسد. عایشه اواز که ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک و امنیت در صنعا را عهده دار است در این خصوص می گوید: آنچه که القاعده در یمن انجام می دهد دقیقا همان رفتاری است که این گروه پیش از این در عراق و پس از حمله امریکا به این کشور داشته است.
در عراق هم طیفی پس از حملات امریکایی ها روی کار آمدند تا آنچه را که دموکراسی غربی می خوانند از میان برده و شریعت اسلامی مورد ادعای خود را جایگزین آن کنند. یکی از استراتژی های آمریکا در عراق برای مهار القاعده به روی کار آوردن تشکلی از اهل تسنن بود که با فعالیت های القاعده عملا مخالفت کنند. در یمن نیز امریکایی ها از همین نسخه تبعیت کرده و کمیته مردمی را روی کار آوردند تا بتوانند ریشه های گروهی را که اسامه بن لادن آن را ساخته و پرداخته است، خشک کنند. عایشه اواز در این خصوص می گوید: با توجه به تحولات اخیر در یمن به نظر می رسد که این کشور نیز درست در مسیر عراق قرار گرفته است.
برخلاف عراق که مخالفان القاعده در قالب گروهی به نام بیداری در آن به مبارزه با این گروه شبه نظامی پرداخته و با اقبال عمومی هم روبه رو شدند در یمن این اتفاق رخ نداده و کمیته مردمی از آنچنان محبوبیتی برخوردار نیست. در چند هفته گذشته با به راه افتادن کمپین عملیات های انتحاری در یمن ، اعضای این کمیته کار خود را رها کرده و از ترس سوار خودروهای خود هم نمی شوند و تاکید کرده اند که تنها زمانی کار خود را در قالب گروهی مخالف القاعده ادامه می دهند که دولت از آنها حمایت کرده و مزایایی را که در اختیار نیروهای امنیتی رسمی قرار می دهد در اختیار آنها نیز بگذارد. با اینهمه رئیس جمهور یمن منصور هادی که جایگزین عبدالله صالح شده در حال حاضر در جدال امنیتی با ژنرال های ارتش خود بوده و یا نمی خواهد طبق میل اعضای کمیته مردمی عمل کند. در جریان جدال های سال گذشته ارتش با گروه هایی که کنترل جارا و بخش هایی از جنوب یمن را تصاحب کرده بودند کمیته مردمی با ارتش همکاری های بسیاری داشت که در نهایت به بیرون رانده شدن شبه نظامیان از مناطق اشغال شده و سیطره دولت بر این مناطق منتهی شد. امروز اما اعضای این کمیته از دلگرمی سابق برخوردار نیستند. جنگجوهای کمیته مردمی به همکاری خود با ارتش در مهار انصار الشریعه پایان داده اند. اعضای این کمیته ادعا می کنند که یمن خاک مورد ادعای ارتش و دولت است و این نهادها باید از این کشور حمایت کنند. احمد اشوی که ریاست کمیته مردمی را عهده دار است در این خصوص می گوید: مردان من دیگر کنار شبه نظامیان نخواهند جنگید. ما به آنها نشان دادیم که می توانیم گروه های تروریستی را مهار کنیم اما دیگر این کار را به بهای ناچیز انجام نخواهیم داد.
اشوی در بخش های دیگری از سخنانش به دولت و ارتش هشدار می دهد که هرچه سریع تر با قبایلی که تا به امروز در کنار آنها بودند وارد مصالحه و مذاکره شوند چرا که با گذشت زمان احتمال روی آوردن این قبایل به گروه های مخالف دولت افزایش می یابد.
نیروهای امنیتی یمن هفته گذشته نیز به دنبال اتخاذ تصمیمی ناگهانی از سوی رئیس جمهوری یمن شوکه شدند. عبدربه منصور هادی با انجام تغییراتی در ارتش و نیروهای نظامی این کشور و با محدود کردن قدرت نزدیکان رئیس جمهوری پیشین، تسلط خود را بر نظامیان یمن افزایش داد.عبدربه منصور هادی، تغییراتی را در ارتش و نیروهای نظامی این کشور انجام داد که بر اساس آنها بسیاری از یگان‌های ارتش و نیروهای نظامی این کشور را تحت کنترل مستقیم خود درآورد.بنا بر دستورات صادر شده از سوی منصور هادی هفت تیپ از گارد ریاست جمهوری یمن که تحت فرماندهی احمد علی صالح، فرزند علی عبدالله صالح ، رئیس جمهوری مخلوع یمن بود، تحت فرماندهی مستقیم منصور هادی درمی‌آید.منصور هادی همچنین دستور داد تا چند تیپ از گارد ریاست‌جمهوری و لشگر یکم زرهی این کشور که فرماندهی آن به عهده علی محسن الاحمر، یکی از مخالفان اصلی رئیس جمهوری پیشین است، مراقبت از تشکیلات ریاست جمهوری را به عهده بگیرند و فرماندهی آنها به طور مستقیم به خود منصور هادی سپرده شود.

گارد جدید ریاست جمهوری یمن براساس این دستور از یک تیپ لشگر یکم زرهی و سه تیپ گارد جمهوری این کشور تشکیل خواهد شد و به طور کامل از نیروهای مسلح این کشور استقلال خواهد داشت.
احمد الزورق از کارشناسان و تحلیل گران مستقل مسائل سیاسی، این حرکت هادی را به نوعی دوربینی تشبیه کرده و می گوید: وی گام اصلی را برای ساخت ارتش فارغ از گرایش های فردی برداشته است. اصلی ترین هدف هم مبارزه با القاعده بدون دخالت گروه هایی است که از کارت القاعده به عنوان سلاحی در دست خود استفاده می کنند.
نویسنده این مطلب برایتایم در نهایت می نویسد: مشکل اصلی در یمن این است که دولت باید سریعا نقش خود را به عنوان قدرت مرکزی و واحد در ابیان تثبیت کند در غیراینصورت هیچ کس از عهده تامین امنیت این منطقه برنخواهد آمد. شیخ سید سه ماه پیش از القاعده جدا شد و همین القاعده برای سایرین هم مصداق دارد. بدان معنا که اگر شرایط برای تغییر مسیر آنها مهیا شود اصراری بر حمایت از القاعده ندارند.
ترجمه : سارا معصومی /۵۱۵۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.