عراق: مهلت حضور منافقین پایان یافته است/سازمان ملل:‌ از خواسته‌های ساکنان اشرف حمایت می​کنیم

دولت عراق پایان مهلت اعطا شده به ۱۲۰۰ عضو باقی‌مانده از اعضای گروهک تروریستی منافقین برای حضور در اردوگاه اشرف را اعلام کرد.

فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق بعد از کنفرانس بین‌المللی بررسی وضعیت گروهک تروریستی منافقین که روز گذشته با حضور سفیران کشورهای آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا، روسیه، چین، ژاپن به همراه کمیساریای عالی امور پناهندگان (UNHCR )، هیات(UNAMI) و ادارات سیاسی آن، هیات صلیب سرخ در عراق و نماینده اتحادیه عرب در بغداد برگزار شد، در کنفرانس مطبوعاتی بیان کرد: سال‌ها است که گروهک تروریستی منافقین با به تاخیر انداختن اجرای توافقنامه‌ انتقال اعضای خود از پادگان اشرف، موجبات ناراحتی مردم را پدید آورده است. این گروهک باید طی چند روز آینده منتقل شود در غیر این صورت دولت عراق خود وارد عمل خواهد شد.

به گفته وی دولت عراق چند روز پیش به نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق اعلام کرد که زمان نهایی را برای بستن اردوگاه اشرف و انتقال داوطلبانه افراد در نظر گرفته است و (با ادامه حضور اعضای گروهک در اشرف) مخالفت خواهد کرد. این مهلت به پایان رسیده است و در صورت موفق نبودن طرح ارائه شده از سوی هیات دولت و نماینده سازمان ملل در عراق، دولت در اجرای سازوکاری که آن را مناسب می‌داند، آزاد است.

مشاور امنیت ملی عراق گفت: انتقال ساکنان اشرف از اشرف به لیبرتی اولین گام برای کوچاندن داوطلبانه این افراد به کشورشان ایران و یا کشور دیگر است.

در همین حال مارتین کوپلر، نماینده سازمان ملل در عراق، دولت عراق را به استفاده نکردن از خشونت علیه اعضای باقی‌مانده این گروهک در اردوگاه اشرف در دیالی تشویق کرد. سازمان ملل بر اساس یادداشت تفاهمی که در دسامبر ۲۰۱۱ در خصوص ساکنان اشرف با دولت عراق امضاء کرده است، عمل می‌کند.

به گفته وی در حال حاضر تعداد ۲۰۰۰ تن از اعضای این گروهک در کمپ لیبرتی به سر می‌برند و تعداد ۱۲۰۰ تن از آنها در اشرف باقی ماندند. نماینده سازمان ملل گفت: طی این نشست (سفرای کشورهای اروپایی در بغداد) چهار پیام به دولت عراق منتقل شده است که شامل ضرورت احترام به حق حاکمیت عراق از سوی همگان، استفاده نکردن دولت عراق از خشونت علیه ساکنان اشرف تحت هر شرایطی و برخورد سخاوتمندانه با خواسته‌های آنها و اینکه سازمان ملل از خواسته‌های ساکنان اشرف حمایت خواهد کرد.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.