عربستان بزرگترین مرکز اسلامی افغانستان را می‌سازد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱،

عربستان قصد دارد یک مرکز بزرگ اسلامی را iبه نام مرکز اسلامی ملک عبدالله که در سطح منطقه بی‌نظیر خوانده شده، در افغانستان بسازد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) iبه نقل از مقامات افغان، مرکز ملک عبدالله حاوی یک دانشگاه بزرگ علوم اسلامی، یک خوابگاه با ظرفیت ۵۰۰۰ نفر، یک بیمارستان و یک ورزشگاه است.

علاوه بر این، یک مسجد بزرگ با ظرفیت ۱۵ هزار نفر شبیه مسجد “فیصل” اسلام آباد پاکستان نیز در بخشی از این مرکز بنا خواهد شد.

هزینه ساخت این مرکز بین ۴۵ تا ۱۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است و قرار است کار ساخت آن سال آینده میلادی آغاز و در سه سال تکمیل شود.

به گفته مقامات وزارت حج و اوقاف افغانستان، قرارداد ساخت این مرکز میان یوسف نیازی، وزیر حج و اوقاف افغانستان و بندر بن محمد الحجار، وزیر حج عربستان iبه امضا رسیده است.

به گزارش تفسیری بی.بی.سی،‌ این مقامات گفته‌اند که مرکز اسلامی ملک عبدالله در مساحت ۶۰ جریب زمین بر فراز “تپه مرنجان” در مرکز شهر کابل ساخته خواهد شد.

طرح ساخت این مرکز اسلامی iبه وقت ملک فهد پادشاه پیشین عربستان سعودی برمی‌گردد اما iبه سبب درگیری‌ها و ناامنی در افغانستان این پروژه عملی نشد.

داعی‌ الحق عابد، معاون وزارت حج و اوقاف افغانستان می‌گوید: این مرکز در سطح منطقه شاید کم نظیر و یا دست کم شبیه دانشگاه اسلام آباد باشد که سعودی‌ها ساخته‌اند.

وزارت حج و اوقاف افغانستان می‌گوید که این مرکز از سوی کمیسیون شش نفری که در راس آن وزرای حج افغانستان و عربستان قرار دارند، اداره خواهد شد.

این وزارتخانه گفته است: افزون بر اینکه دانشجویان علوم اسلامی در دانشگاه این مرکز تحصیل خواهند نمود، ملا امامان افغانستان نیز در آن آموزش خواهند دید.

با آنکه حدود ۱۰۰۰ مدرسه کوچک و بزرگ که در آن علوم اسلامی تدریس می‌شود، در افغانستان وجود دارد اما مقامات می‌گویند که این مرکز اولین مرکز تخصصی در علوم اسلامی در افغانستان خواهد بود.

از سوی دیگر، هنوز هزاران افغان برای فراگرفتن علوم اسلامی iبه مدارس پاکستانی می‌روند و در سال‌های قبل دولت افغانستان تلاش داشته تا با ایجاد مدارس در داخل افغانستان از رفتن افغان‌ها iبه مدارس پاکستان جلوگیری کند.

مدارس پاکستان از مهمترین مراکز سربازگیری طالبان iبه شمار می‌رود و از خاستگاه‌های اصلی جنبش طالبان در دهه نود میلادی شمرده می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.