عربستان حکم ۲ پلیس خاطی را اجرا نکرد

بیشتر از ۱۰ روز گذشته، اما هنوز از محاکمه دو مامور خاطی عربستان خبری نشده است. رییس سازمان حج و زیارت قبلا با استناد به اظهارات سرکنسول ایران در جده گفته بود؛‌ حکم آنها تا ۱۰ روز دیگر صادر می‌شود، اما حالا که این مهلت به سر آمده، «سعید اوحدی» امیدوار است محاکمه پیش از رسیدن ماه رمضان اجرا شود.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: دادگاه جده اعلام کرده است جلسه محاکمه دو پلیس مجرم و خاطی حتما با حضور مقامات رسمی ایران اجرا می‌شود. خانواده آن دو نوجوان ایرانی به کنسولگری ایران در جده وکالت داده‌اند تا به نمایندگی از آنها در دادگاه عربستان حاضر شود. ما نیز از نماینده سازمان حج و زیارت در مکه خواسته‌ایم در جلسه محاکمه حضور داشته باشد.

اوحدی بیان کرد: امیدواریم پیش از شروع ماه رمضان همانطور که دادگاه و وزارت حج عربستان وعده کرده، شاهد اجرای حکم دو پلیس خاطی این کشور باشیم و رأی اشد مجازات برای آن دو مجرم اجرا شود.

او اضافه کرد: دادگاه عربستان پیشتر گفته بود دست‌کم تا ۱۰ روز دیگر جلسه محاکمه آن دو پلیس را برگزار می‌کند، اما فعلا که خبری نشده و ما امیدواریم تا ماه رمضان این دادگاه برگزار شود.

رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر این که اجرای حکم اشد مجازات برای آن دو پلیس دلیلی برای آغاز عمره نخواهد بود‌، اظهار کرد: در آخرین پیغامی که به وزارت حج عربستان داده‌ایم اعلام کردیم به محض محاکمه این دو پلیس بلافاصله سفری به عربستان و ملاقاتی با وزیر حج و معاونان او که عملیات اجرایی حج و عمره در اختیار آنها است‌، خواهیم داشت و مطالبات خود را درباره تامین امنیت زائران و ضرورت حفظ صیانت از حقوق آنها اعلام می‌کنیم.

وی گفت: وزارت حج عربستان باید راهکار اجرایی را برای تامین امنیت و حفظ صیانت از حقوق زائران ارائه کند. باید ضوابط امنیتی در فرودگاه‌های جده مشخص‌، نوع بازرسی‌ها تعریف و در اماکن مقدس باید صیانت از حقوق زائران اجرا شود. باید اطمینان کامل از تامین امنیت زائران ایرانی حاصل شود تا درباره برقراری دوباره عمره برای زائران ایرانی تصمیم بگیریم.

او تاکید کرد: محاکمه دو پلیس خاطی عربستان به منزله شروع عملیات عمره نیست و دولت عربستان باید در این زمینه تضمین کامل را بدهد تا دوباره شاهد تضییع حقوق زائران نباشیم.

اوحدی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا تاکنون وزارت حج عربستان اقداماتی برای تامین امنیت زائران ایرانی به منزله رفع کدورت‌ها داشته است‌؟ اظهار کرد: شنیده‌ام وزارت حج عربستان جلسات امنیتی با پلیس این کشور داشته و راهکارهایی مطرح شده است، اما همه اینها در حد شنیده بوده است. در صورتی که عربستان قدم اول را برای محاکمه آن دو پلیس بردارد ما هم شرطهای خود را اعلام می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به روابط ایران و عربستان در شرایط حاضر که مواضع سیاسی مشترکی ندارند چه تدابیری اتخاذ شده است در حج تمتع که به زودی آغاز می‌شود، شاهد برخوردهای مشابه عمره و آزار و اذیت زائران ایرانی‌، نباشیم‌؟ گفت: در موضوع حج تمتع سازمان همکاری‌ کشورهای اسلامی خیلی جدی وارد می‌شود. حج تمتع در اختیار دولت‌های کشورهای اسلامی است. این یک فریضه واجب است که شرایط آن با ضوابط عمره فرق می‌کند.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: وزارت حج عربستان معمولا در موسم حج تمتع تمام توان خود را می‌گذارد تا قابلیت‌هایش را به جهان اسلام نشان دهد. برداشت ما این است که شرایط آن زمان کاملا متفاوت خواهد بود.

اوحدی همچنین یادآور شد: تاکید وزارت حج عربستان همواره این بوده که حج را جدا از مسائل سیاسی بدانیم. علاوه بر این بعثه مقام معظم رهبری‌، سازمان حج و زیارت‌، وزارت خارجه ایران،‌ سفیر ایران در ریاض و کنسولگری ایران در جده همه توان خود را به کار می‌برند تا انشاء الله مشکل خاصی در این فریضه واجب ایجاد نشود.

ایسنا

نوشته عربستان حکم ۲ پلیس خاطی را اجرا نکرد اولین بار در اخبار روز ایران پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.