عربستان چندایرانی دیگر را به‌ اعدام محکوم‍‌‎ کرد

فاطرنیوز نوشت: وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که عربستان سعودی چند ایرانی را به اعدام محکوم کرده ولی حکم اعدام این افراد تاکنون اجرا نشده است. در سال جاری عربستان ۱۸ ایرانی را اعدام کرده است.

شش ماه پس از اینکه ۸ ایرانی در عربستان سعودی اعدام شدند، مقامات وزارت خارجه ایران اعلام کردند که تعداد دیگری از ایرانیان بازداشت شده در این کشور نیز به اعدام محکوم شده و در انتظار اجرای حکم خود هستند.

۸ ایرانی اعدام شده ماهیگیرانی بودند که با لنج خود به آب‌های عربستان وارد شده و شش سال پیش بازداشت و پس از ۶ سال اعدام شدند.

پیش از این، برخی رسانه ها از اعدام ۱۰ ایرانی دیگر در خردادماه سال جاری خبر داده بودند. این ایرانیان در شهر دمام -مناطق شرقی عربستان- بازداشت شده بودند.

به تازه‌گی جمعی از مسئولان وزارت خارجه با زندانیان دربند دیدار کرده‌اند

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران پس از اعدام ۱۰ شهروند ایرانی در عربستان گفته بود که در این باره با سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی گفتگو کرده و روند اعدام زندانیان ایرانی در عربستان متوقف شده است.

عربستان سعودی علت اعدام این افراد را حمل مواد مخدر اعلام کرده بود اما حالا، حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه ایران با مهر گفتگو کرده و گفته است، «غیر از افرادی که اعدام شدند، هنوز تعدادی از ایرانیان هستند که حکم اعدام را دریافت کرده‌اند اما این حکم هنوز برای آنها اجرا نشده است.»

روابط تهران – ریاض از چند سال پیش و در پی مداخله نظامی عربستان در امور داخلی بحرین و محکومیت این اقدام توسط دولت ایران، سردتر از گذشته شد. مقامات ایران گفته‌اند که این اقدام عربستان اشغال خاک بحرین است.

هم‌اکنون تعداد زیادی نیروی نظامی سعودی در بحرین مستقر هستند .

بحرین از یک سال نیم پیش تاکنون به خاطر تظاهرات‌های مکرر مردم این کشور ناآرام شده است. مردم این کشور خواهان پایان یافتن «حکومت پادشاهی مورثی» در این کشور و برکناری شاه بحرین هستند.

معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که ایران از مقامات سعودی خواسته که از اجرای حکم این اعدامی‌ها صرف نظر کند و پاسخ منفی نیز در این باره دریافت نکرده است. وی ابراز امیدواری کرده که احکام این افراد اجرا نشود.

ایران در ماه‌های اخیر تلاش کرده که موافقتنامه تبادل زندانیان میان ایران و عربستان را اجرایی کند تا از این طریق بتواند زندانیان و اعدامیان دربند را نیز آزاد کند. هم‌اکنون تعداد زیادی از ایرانی تبار در زندان‌های عربستان سعودی زندانی هستند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.