عرضه تک نرخی”فرآورده های نفتی” تخلف های سیستمی را کاهش می دهد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، با اشاره به این که عرضه تک نرخی فرآورده های نفتی مانع بروز تخلف های سیستمی و سبب افزایش ضریب امنیت در”سامانه هوشمند سوخت” خواهد شد، بر عرضه فرآورده های نفتی به این روش ( تک نرخی )تاکید کرد.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی ممتاز نیوز، به نقل از شانا، مصطفی کشکولی با بیان این مطلب گفت: عرضه چند نرخی فرآورده های نفتی به سبب تامین فرآورده ارزان به جای فرآورده گران (به روش های مختلف) مانع تحقق وصول درآمدهای پیش بینی شده دولت خواهد  شد.
 
وی ایجاد بار روانی و تورم انتظاری ناشی از نرخ دوم فرآورده‌ها را از دیگر مشکلات عرضه چند نرخی فرآورده های نفتی اعلام و اظهار کرد: فروش متوسط فرآورده عملاً در محدوده نرخ اول صورت می گیرد و سبب می گردد درآمد مورد انتظار برای تأمین منابع مالی فراهم نشود.
 
کشکولی تصریح کرد: در شش ماهه اول امسال بنزین معمولی به قیمت متوسط چهار هزار و ٨١۴ ریال(٧٣ درصد با نرخ ۴٠٠ تومان و ٢٧ درصد با نرخ ٧٠٠ تومان) و نفت‌گاز (غیر نیروگاهی) به قیمت متوسط هزار و ۶٣٣ ریال (٩٣ درصد با نرخ ١۵٠ تومان و هفت درصد با نرخ ٣۵٠ تومان) عرضه شده است.
 
به گفته وی ٩٨,۵ درصد گازمایع فروخته شده در این بازه زمانی نیز با نرخ ١٨٠ تومان و ١.۵ درصد  نیز با نرخ ۵۴٠ بوده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی وجود جذابیت برای اشخاص سودجو به منظور نفوذ در سامانه هوشمند و ایجاد تخلفات مالی را از دیگر مشکلات عرضه چند نرخی فرآورده های نفتی برشمرد.
 
وی گفت: عرضه چند نرخی فرآورده های نفتی، ارتقاء مستمر و ایجاد شرایط مطمئن برای جلوگیری از آسیب پذیری سامانه هوشمند سوخت را ضروری می سازد که این امر  هزینه های هنگفتی را به سیستم تحمیل می کند.
 
به گفته کشکولی افزایش هزینه‌های نظارت،کنترل و کاهش اثر بخشی اقدام های صورت گرفته برای توزیع مطلوب فرآورده‌های نفتی، از دیگر آثار منفی عرضه چند نرخی فرآورده های نفتی است.
 
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: عرضه چند نرخی فرآورده های نفتی سبب اختلال در سیستم توزیع و جا به جایی فرآورده‌های نفتی از بخش‌های مختلف مصرف، خواهد شد.
 
کشکولی همچنین گفت: عرضه چند نرخی فرآورده های نفتی امکان قاچاق سوخت و مصرف غیر ایمن گاز مایع بخش خانگی در بخش حمل و نقل را فراهم خواهد کرد.
 
وی تصریح کرد: با عرضه فرآورده های نفتی به روش تک نرخی هزینه های ارتقاء مستمر سامانه هوشمند سوخت، همچنین هزینه های نظارت و کنترل توزیع کاهش می یابند.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزایش سلامت سیستم توزیع، همزمان با افزایش درآمد دولت را از آثار مثبت عرضه تک نرخی فرآورده های نفتی خواند و گفت:این روش(عرضه تک نرخی) در ایجاد انگیزه بخش خصوصی برای احداث جایگاه LPG و توسعه مصرف گاز مایع در بخش حمل و نقل (به جای بنزین) نقش مهمی خواهد داشت.
 
به گفته وی مساعدت به بخش صنعت و حمل و نقل با کاهش قیمت LPG ( نرخ ۵۴٠ ریالی) از دیگر آثار مثبت عرضه تک نرخی فرآورده های نفتی است.
 
کشکولی تاکید کرد: عرضه فرآورده های نفتی به روش تک نرخی سبب خواهد شد تا عرضه خارج از شبکه  فرآورده و قاچاق  آن کاهش یابد.
 
وی جلوگیری از اختلاط فرآورده ها در مجاری عرضه، امکان پیش بینی دقیق تر از درآمدهای ناشی از فروش سوخت، چلوگیری از پر شدن حافظه سرور سامانه هوشمند از جهت تراکنش های خطای عمدی و صرفه جویی در وقت، همچنین افزایش سرعت عمل در ارائه گزارش ممتاز به نقل از  و سهولت در موازنه های فروش مجاری عرضه سوخت را از دیگر مزایای عرضه تک نرخی فرآورده های نفتی برشمرد.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران جلوگیری از سوء استفاده عوامل بعضی جایگاه ها را از سهمیه های خودروهای عمومی که سوخت یارانه ای دریافت می کنند، مزیت دیگری برای عرضه تک نرخی فرآورده نفتی  برشمرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.