عرضه سالانه دو محصول جدید و دو فیس لیفت ، راهبرد ایران خودرو

عرضه سالانه دو محصول جدید و دو فیس لیفت ، راهبرد ایران خودرو

ایران خودرو بعنوان خودروساز منطقه و یکی از پیشتازان در صنعت ایران، راهبردها و استراتژیهای خود را بر پایه چشم انداز ۲۰ ساله کشور و با رویکرد حضور در بازارهای جهانی تدوین و اجرا می نماید.

به نقل از ایکوپرس در گزارش ذیل به عملکرد تیم مدیریتی ایران خودرو درزمینه تولید ، صادرات ، عرضه محصولات جدید و برنامه های راهبردی می پردازیم که درپی می آید :

یکی از استراتژی های اصلی ایران خودرو ایجاد تنوع درسبد محصولات ایران خودرو است که باعث شد تا نیمی از سهم بازار را همواره به خود اختصاص دهد .

هم اکنون در ایران خودرو تقویت برند ملی در کنار توسعه برند با بهترین خودرو سازان جهانی نیز دنبال می شود .

بطوریکه خودرو های با برند ملی (مانند سمند و رانا و دنا ) در کنار خودرو های رنو ، سوزوکی و پژو نیز تولید و به بازار عرضه می گردد

اهداف ایران خودرو

حفظ و توسعه بیش از نیمی از سهم بازار از طریق حضور در تمامی بخشهای بازار ایران و دستیابی به تولید بیش از ۱ میلیون دستگاه در سال تا سه سال آینده با هدف ۱۵% صادرات و تولید بیش از ۱٫۵ میلیون دستگاه در سال طی ۱۰ سال آینده با هدف ۳۰% صادرات از مهمترین اهداف استراتزیک ایران خودرو می باشد که تحقق این اهداف نیازمند توسعه محصولات جدید و بکارگیری فن آوریهای جدید می باشد.بدین منظور برنامه ایران خودرو در آینده بطور متوسط سالانه معرفی و عرضه ۲ محصول جدید و ۲ فیس لیفت یا مدل سال می باشد.

تولید

گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای سال جاری (چهاردهم فروردین ماه)تا ۳۱ خردادماه ۱۲۰ هزار دستگاه انواع خودرو سبک تولید و روانه بازار کرده است .

گروه صنعتی ایران خودرو در حال حاضر روزانه ۲۵۰۰ دستگاه انواع خودرو تولید

می کند که تا پایان سال به سه هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

کسب ۵۱ درصدی سهم بازار خودرو از نظر تیراژ تولید و۶۰ درصد سهم ریالی درسال جاری هدف گذاری شده است. بعلاوه این شرکت در سند استراتژی خود تا سال به طور میانگین رشد تیراژ تولید سالانه ۱۰ درصد را هدفگذاری نموده است که این اهداف همراستا با سند چشم انداز صنعت خودرو تا ۱۴۰۴ می باشد.

صادرات

در سال تولید ملی با توجه به جهش صادراتی ناشی از ارائه دو محصول جدید با برند ملی،بر اساس برنامه اعلام شده سهم صادرات محصول نسبت به سال گذشته ۵ برابر خواهد شد.

توسعه محصولات جدید

طراحی و توسعه دو پلتفرم کاملا جدید با بهره گیری از فناوری روز جهانی و افزایش تولید موتورهای کم مصرف مهم ترین برنامه های استراتژیک گروه صنعتی ایران خودرو است. تولید و عرضه خودرو رانا ووانت تندر۹۰ از محصولات جدیدایران خودرو درسال تولید ملی است و همچنین خودرو دنا محصول لوکس و کاملا ایرانی قراراست تاپایان امسال تولید شود . از دیگر سو شرکت ایران خودرو به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان و توسعه سهم خود در بازار وانت جدید ی به بازار عرضه خواهد کرد .

این وانت جدیدباکد (پی. یو. وان. ) در دست طراحی می باشد و در آینده نزدیک به خطوط تولید ایران خودرو می پیوندد. این وانت جدید که بر پایه پلتفرم ۴۰۵ ساخته می شود، در مرحله طرح و توسعه و تدارک قطعات جدید است.

کیفیت

ایران خودرو از منظر شاخص های کیفیت محصولات تولیدی، آیین نامه ارتقای کیفیت وزارت صنایع را پشت سر نهاده و به هدف گذاری سال ۹۲ دست یافته است.

بر اساس آیین نامه ارتقای کیفیت که در سال ۸۹ به تصویب رسید، تعداد مراجعات هر صد خودرو به خدمات پس از فروش در سه ماه بعد از تولید، در سال ۹۲ باید به ۲۰ کاهش یابد که هم اکنون پژو ۲۰۶، تندر و سوزوکی نه تنها به این هدف دست یافته اندبلکه پیشی نیزگرفته اند.

در سال های ۸۸ و ۸۹ به ترتیب ۱۲ پروژه و ۵۷ پروژه برای ارتقای این شاخص در ایران خودرو به اجرا در آمده و در سال ۹۰ نیز ۱۰۹ پروژه به این مورد اختصاص داشت . امسال برای ارتقای سطح کیفی محصولات ایران خودرو به رده خیلی خوب ۸۸۰ پروژه کیفی به اجرا درخواهد آمد .

خدمات پس از فروش

براساس برنامه استراتژی خدمات پس از فروش ، میزان رضایت مشتریان از کیفیت خدمات پس از فروش در سال جاری ۸۱ درصد تعیین و بهبود میانگین امتیاز ارزیابی نمایندگی ها نسبت به عملکرد سال ۹۰ حداقل ۱۰ درصد برآورد شده است . هم چنین تعداد نمایندگی ها که درحال حاضر ۸۴۷ نمایندگی بوده در سال تولید ملی به ۸۹۶ نمایندگی و تعداد جایگا ه های تعمیراتی به بیش از هشت هزار جایگاه افزایش می یابد . از دیگر سو تامین و فروش لوازم و قطعات یدکی درسال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ حداقل ۲۵ درصد رشد دارد .

کسب رکورد های تازه

با تداوم برنامه های تحول گرای مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو مبتنی برافزایش توان ساخت داخل قطعات و مجموعه های خودرو ، تولید خودرو با نشان ایرانی و توسعه برند ملی ایران خودرو در بازار های بین المللی موجب شده که نام ایران خودرو بر تارک صنعت و اقتصاد کشور بدرخشد . این شرکت در شرایط تحریم اقتصادی ، برنامه های متنوع و مدونی را در زمینه کاهش هزینه ها ،افزایش بهروری و نهادینه کردن نهضت ساخت داخل قطعات را به اجرا درآورد .

در سال ۸۷ و قبل از ورود مهندس نجم الدین به این گروه صنعتی تولید ایران خودرو حدود ۶۰۰ هزار دستگاه بود اما در سال ۸۸ و با ورود مهندس نجم الدین به این شرکت، به حدود ۶۸۰ هزار دستگاه، در سال ۸۹ به حدود ۷۵۵ هزار دستگاه و در سال ۹۰ بیش از ۷۷۲هزار دستگاه رسید. این تحول عمده نشان می دهد که در دوره مدیریت مهندس نجم الدین معادل ۳۰ درصد از رکورد تولید قبلی افزایش تولید داشته است . زیرا برای یک شرکت بزرگ خودروسازی ایجاد ظرفیت جدید با رشد بیش از ۳۰ درصدی و بدون هزینه های اضافه، کار ساده ای نیست

این شرکت، از نظر تنوع محصول و خدمات پس از فروش و سود آوری و… نیز تحولات عمده ای را در سه سال اخیر شاهد بوده است. براین اساس، سه سال اخیر در تاریخ ایران خودرو از نظر تولید، فروش، سود سهام ، نقطه عطف به شمار می آید و از هر لحاظ ایران خودرو تحولات مثبت تاریخی را به ثبت رسانده است که مهمترین محورهای عملکرد ایران خودرو در زمان مدیریت مهندس نجم الدین به شرح زیر است

شکستن رکورد ۴۳ سال گذشته شرکت با تولید ۷۷۲ هزار خودرو

رشد حدود ۳۰ درصدی صادرات CBU از طریق شبکه ایران خودرو

بومی سازی قطعات و صرفه جویی ارزی

تلاش در جهت بهبود ساختار مالی

افزایش بازدهی سایت های داخل و خارج

عبور از مرز صادرات ۲۰۰ هزار خودرو

مشارکت قطعه سازان از طراحی تا تولید محصولات جدید

طراحی و ساخت قالب های بزرگ بدنه خودرو

به صفر رسیدن زیان های صادراتی

سهم ۹۰ درصد برند ملی درسبد صادرات

خودکفایی ایران خودرو در تولید موتورهای کم مصرف

نهادینه شدن نهضت کاهش هزینه از طراحی ، تولید ، تامین و خدمات پس از فروش

کلام آخر

مدیریت اصولی و نوین، تحقق برنامه ها، انتصاب مدیران شایسته و با تجربه، داشتن برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و دراز مدت براساس نیاز مشتریان و اقتصاد رقابتی از علل اصلی کسب دستاورهای فوق است. دستاوردهایی که هرکدام به تنهایی می تواند هر شرکتی را در زمره شرکت های موفق قرار دهد.


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.