عرضه سیستم عامل ملی تا ۲ سال آینده

نسخه میزبان سیستم عامل بومی با نام ˈزمینˈ منتشر شده است و قرار است تا نسخه سرور این سیستم عامل تا یک سال آینده به طور عمومی منتشر شود و نسخه دسک تاپ آن تا دو سال آینده به بهره برداری نهایی برسد.
سیستم عامل بومی ایران با نام تجاری زمین عنوان پروژه مشترک میان سازمان فناوری اطلاعات و موسسه تحقیقات ارتباطات وفناوری اطلاعات است که قرار است که به عنوان یک سیستم عامل متن باز به جامعه ارایه شود.
ˈامیرحسین بروجردیانˈ، مدیرکل مدیریت و پشتیبانی فنی شبکه سازمان فناوری اطلاعات ایران در این باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این سیستم عامل برای جامعه متن باز ارایه شده است و در مالکیت نهاد وسازمانی نیست و با بروز شدن و تکمیل شدن توسط افراد مختلف به طور تدریجی از حیطه دولت خارج خواهد شد.
وی اظهار داشت: نسخه ابتدایی این سیستم عامل در نمایشگاه دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مشهد رونمایی شد؛ در حال حاضر این سیستم عامل وجود دارد تا کاربران بتوانند با استفاده از مدل های متن باز بتوانند آن را توسعه دهند و یا به همین گونه استفاده کنند در سایت زمین وجود دارد تا کاربران بتوانند اشکالات آن را بدهند و نظرات خود را در این زمینه ارایه دهند.
وی گفت: این تنها سیستم عامل بومی در کشور نیست و ممکن است سیستم عامل های دیگری نیز برای مراکز خاص در نظر گرفته شده باشد.
بروجردیان خاطرنشان کرد: به گفته این کارشناس حلقه اولیه این سیستم عامل با کمک و همیاری بخش خصوصی در کشور راه اندازی شده و با توجه به اینکه این سیستم عامل متن باز است تعداد متخصصان زیادی در آن فعالیت می کنند.
وی اظهار داشت: بیش از یک سال است که این پروژه آغاز شده است و این سیستم عامل با حمایت تمامی کاربران قادر خواهد بود تا جایگزین سیستم عامل های مشابه خارجی شود.
بروجردیان خاطرنشان کرد: در صورت همفکری تمامی افراد متخصص در جامعه متن باز کشور، این سیستم عامل به طور چشمگیری توسعه می یابد چراکه ایران دارای توانمندی های بسیاری در حوزه های فنی و به ویژه نرم افزار است.
وی افزود: در طرح سیستم عامل زمین برنامه ریزی های مختلفی برای تجاری سازی و جلب مشارکت بخش خصوصی و دانشگاهی صورت گرفته و دولت تنها نقش حمایتی و تشویقی از آن را بر عهده خواهد داشت.

***عرضه اولین نسخه آزمایشی میزبان سیستم عامل بومی
براساس این گزارش اولین نسخه آزمایشی میزبان سیستم عامل بومی با نام کد سرور (SARV Beta 1.0.0) همزمان با روز نرم افزار آزاد (۲۵ شهریورماه) منتشر شد و قرار است تا زمان عرضه نسخه پایدار آن، به طور پیوسته تکمیل می شود.
براساس گزارش موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات، نسخه کنونی این سیستم عامل دارای قابلیت نصب و مدیریت انواع سرویس های آماده (اپلاینس ها) است و در آینده نزدیک و با کمک جامعه کاربری زمین انواع سرویس های آماده زمینی از طریق همین پورتال در اختیار علاقه مندان و متخصصان قرار خواهد گرفت.
بناست تا نسخه سرور این سیستم عامل تا یک سال آینده به طور عمومی منتشر و نسخه دسک تاپ آن تا دو سال آینده به بهره برداری نهایی خواهد رسید.
همچنین موسسه تحقیقات ارتباطات وفناوری اطلاعات اعلام کرد که تمامی علاقه مندان و متخصصان می توانند، با دریافت نسخه آزمایشی زمین از طریق لینک دانلود (htt://xamin.ir)، نسبت به آزمایش آن اقدام کرده و در توسعه نسخه آتی زمین مشارکت کنند.


iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.